دلیل از بین رفتن ۴ هزار زبان در دنیا

برنامه تلویزیونی خندوانه، میزبان دبیر انجمن فرهنگی آموزشی ویرایش و درست‌نویسی بود.

دلیل از بین رفتن ۴ هزار زبان در دنیا

به گزارش ۸دی، شب گذشته برنامه تلویزیونی خندوانه میزبان مهدی صالحی دبیر انجمن فرهنگی آموزشی ویرایش و درست‌نویسی بود.در ابتدا صالحی و جوان پیرامون به کار بردن کلمات کوتاه به جای کلمات زیبای فارسی گفتگو کردند.جوان گفت: منبع تغذیه لغوی ما بیشتر فضای مجازی شده است که در آن بی سوادی و کم عمق بودن موضوع وجود دارد. از طرفی با حضور در این فضا گویش و زبان ما تغییر می‌کند و متوجه نمی‌شویم؛ چرا که از منابع قابل استفاده مثل کتاب فاصله گرفته‌ایم.
صالحی در خصوص فردوسی شاعر ماندگار ایران و زبان فارسی شاهنامه گفت: فردوسی ۹ هزار واژه فارسی به کار برده است و کمتر از عربی استفاده کرده است. شاهنامه محور اخلاق، معنویت، خرد و زبان ایرانی است.
وی افزود: متاسفانه این روزها روزانه از ۷۰۰ واژه استفاده می‌کنیم. در بررسی که داشتیم مجری تلویزیون از ۲۲۰ واژه استفاده می‌کند و البته یکی از مجریان با تلاش خود این دایره لغات را به ۳ هزار رساند. در ضمن باید بگویم ما واژه‌ها را می شناسیم اما استفاده نمی کنیم؛ به طور مثال با یک کلمه «خوبم» حال خود را توصیف می کنیم.
صالحی در پاسخ به سوال رامبد جوان پیرامون استفاده نکردن از ضرب المثل و کنایه‌ها عنوان کرد: غلبه رسانه‌ها باعث شده است این اتفاق رخ دهد. در گذر زمان ۶ هزار زبان داشتیم که حدود ۴ هزار مورد از آن ها از بین رفته است. حتی در بعضی از کشورها خط تغییر کرد.
صالحی در خصوص لذت زبان فارسی اظهار داشت: یکی از لذت های زبان فارسی گویش‌ها و لهجه‌های آن است.
گفتنی است؛ ارژنگ امیرفضلی در بخش پایانی برنامه، استندآپ کمدی خود را پیرامون خاطرات دوران سربازی‌ اجرا کرد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه