به مناسبت ششمین سالروز شهادت شهید رضائی نژاد:

رهبر انقلاب: شهادت نشان از برجستگی معنوی دارد

به مناسبت ششمین سالروز ترور شهید رضایی نژاد و جهت گرامی داشت یاد و خاطره ی آن دانشمند شهید به بازخوانی بخشی از زندگانی او می پردازیم

رهبر انقلاب: شهادت نشان از برجستگی معنوی دارد

به گزارش ۸دی به نقل از رجا، به مناسبت ششمین سالروز ترور شهید رضایی نژاد و جهت گرامی داشت یاد و خاطره ی آن دانشمند شهید به بازخوانی بخشی از زندگانی او می پردازیم :

 

تولد:

شهید داریوش رضایی نژاد صبح پنج شنبه ۲۹ بهمن سال۱۳۵۶ در شهرستان آبدانان از شهرستانهای استان ایلام به دنیا آمد.

 

دوران کودکی

ایشان از همان اویل کودکی در سخن گفتن و دیگر اعمال خود، نبوغ خود را به اطرافیان نشان داد. وی همچنین به واسطه ی اینکه جثه اش ظریف تر و کمی ریزتر از هم سن و سالانش بود همراه با متولدین ۱۳۵۷وارد دوره ابتدائی شد و همیشه با هوش و توانایی خود معلم و دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می داد. ایشان کلاس سوم ابتدائی را طی تابستان گذراند و دیگر سالهای دوره ابتدائی شاگرد اول و نماینده کلاس بود.

 

دوران نوجوانی

در دوره راهنمایی با توجه به ظرفیت هوشی بسیار بالای داریوش، مقطع دوم را نیز در تابستان گذراند و با توجه به  سرعت بالا در کسب مدارج علمی توانست پیش از همکلاسی های خود دوره متوسطه را به پایان رساند و در تیرماه ۱۳۷۳ دیپلم خود را در رشته ریاضی دریافت نمود. دکتر داریوش رضایی نژاد چندین بار در مسابقات علمی استان ایلام مقام اول را کسب کرد.

 

دوران دانشگاه

وی همچنین در مهر ماه ۱۳۷۳ در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت، در دانشگاه پذیرفته شد. ایشان با وجود پذیرش در بسیاری از رشته های مهندسی در دانشگاه های معتبر تهران، اصفهان، شیراز و… بنابر انتخاب خود وارد دانشگاه صنعتی مالک اشتر اصفهان شد.

 

شهید والامقام رضایی نژاد با وجود نبوغ ذاتی در امور کارگاهی و آزمایشگاهی که از ویژگی های تمامی نوابغ و مخترعان است در تحصیل و پذیرش و اجرای آکادمیک نیز بسیار منظم و کوشا بود. ایشان ضمن فراگیری و کسب تجربه در رشته خود، در زمینه استفاده از رایانه و علوم کامپیوتری بسیار توانا بود. با داشتن چنین توانایی هایی، داریوش بزرگ توانست در مدت هفت ترم وبا رتبه اول و به عنوان دانشجوی برتر دانشگاه، از دانشگاه خود فارغ التحصیل شود.
شهید دکتر داریوش رضایی نژاد به محض فارغ التحصیلی به عنوان پژوهشگر در مراکز مهم تحقیقاتی و علمی کشور مشغول به کار شد. در عرصه ای که فعالیت داشت توانایی فراوانی داشت و نبوغ وتلاش خود را در مسیر خدمت به وطن خویش قرارداد. در همان نخستین سال شروع به کار، در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۷۸ در رشته مهندسی برق، گرایش قدرت، در دانشگاه دولتی ارومیه پذیرفته و مشغول به ادامه تحصیل در دوره کارشناسی ارشد شد.

 

شهید رضایی نژاد با قبولی در تمام مراحل آزمون دکترا سال ۱۳۹۰ در دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی پذیرفته شد، اما با تأسف بسیار فرصت به پایان رساندن این مقطع تحصیلی را نداشت و در تاریخ ۱۳۹۰/۵/۱ توسط سرویس جاسوسی اسرائیل «موساد» که نتوانتستند این دانشمند هسته ای پر توان و وطن دوست را تحمل کنند، به شهادت رسید و در جوار بهترین های عالم بشریت در نزد خداوند جای گرفت.

 

ازدواج

ایشان در تیر ماه سال ۱۳۷۹ ازدواج نمود و صاحب یک فرزند دختر به اسم آرمیتا گردید که قبل از ۵ سالگی و در برابر دیدگانش شاهد پرپر شدن پدر عزیزش بود.

 

سوابق علمی

 

شهید گرانقدر در طول خدمت پربار خود چندین مقاله در حوزه تخصصی خود نگاشت و بسیاری ازطرح های تحقیقاتی را رهبری و اجرا نمود.
در پی همین فعالیت های علمی از دانشگاه های متعدد اروپایی جهت ادامه تحصیل و فعالیت پژوهشی از وی دعوت به عمل آمد. این دانشمند مهین دوست به رغم همه این فرصت ها به واسطه عشق به این آب وخاک و روحیات خاص خود که همیشه خود را نمونه یک ایرانی متعهد می دانست، به همه آنها نه گفت.
شهید داریوش رضایی نژاد در چند سال اخیر ضمن تدریس و انجام فعالیتهای تحقیقاتی  مسئول اجرای بسیاری از طرح های تحقیقاتی در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و خواجه نصیرالدین طوسی بودند.

 

سوابق اجرائی

 

از فعالیت‌های کاری شهید رضایی‌نژاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نماینده دانشگاه شهید بهشتی در امور اجرایی و همکاری با سازمان انرژی هسته‌ای از بهمن‌ماه ۸۳ تا زمان شهادت

عضو انجمن هسته‌ای ایران از بهمن ماه ۱۳۸۳ تا بهمن‌ماه ۱۳۸۵

مدیر گروه کاربرد پرتو‌ها از مهرماه ۱۳۸۴ تا زمان شهادت

عضو شورای آزمایشگاه مرکزی دانشگاه از مردادماه ۸۵ تا مهرماه سال ۸۶

عضو شورای فناوری دانشگاه از آذرماه ۱۳۸۱ تا مهرماه ۱۳۸۶

عضو کمیته تخصصی فنی و مهندسی هیئت ممیزه از بهمن‌ماه ۱۳۸۶ تا زمان شهادت

مشاور جمهوری اسلامی ایران در پروژه سزامی از خردادماه ۱۳۸۳ تا زمان شهادت

 

 

خاطره ای از زبان همسر شهید رضایی نژاد

 

آرمیتا چند وقت پیش می‌گفت خواب بابا را دیدم ما در پمپ بنزین بودیم یک تانک پشت سر ما بود و یک کامیون جلوی ما ایستاده بود. آن تانک به کامیون شلیک کرد و راننده کامیون از داخل آن به بیرون پرت شد

 

شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد در مراسم تقدیر از همسران شهدای جهاد علمی که در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد، در ابتدا با بیان اینکه روز ۱۲ اردیبهشت‌ماه علاوه بر روز معلم برای وی خاطره‌ای نیز دارد، گفت: دقیقا ۱۲ سال پیش در چنین روزی یعنی سال ۷۹ در دانشکده برادر شوهرم رسما من را برای داریوش خواستگاری کرد.
پیرانی با بیان اینکه بنده متولد ۶ بهمن ۱۳۵۸ بوده و کارشناسی‌ارشد علوم سیاسی‌ام را از دانشگاه علامه طباطبایی گرفته‌ام، خاطرنشان کرد: مقطع کارشناسی را هم در دانشگاه تهران گذراندم. متولد آبدانان ایلام هستم؛ البته من و داریوش هر جفتمان کرد هستیم.
همسر شهید رضایی‌نژاد افزود: تاریخ عقد من و داریوش یکشنبه ۲۶ تیر ۷۹ بود و پارسال پس از ۱۱ سال دوباره ۲۶ تیر یکشنبه بود و داریوش هم دقیقا ۵ روز پس از سالگرد ازدواجمان به شهادت رسید.
پیرانی با بیان اینکه بنا به اعتراف اطرافیانمان زندگی ما به علت تطابق کامل فکری، فرهنگی و اعتقادی الگو بود، تصریح کرد:  مشغله کاری داریوش و خودم در برخی مواقع باعث دوری ما از هم می‌شد. گاهی اوقات آخر ماه که می‌شد، من و داریوش ۱۰۰ تا تک تومانی هم در جیبمان نبود ولی با این حال دغدغه مالی نداشتیم.
وی افزود: بعضی وقت‌ها می‌گویم کاش قسمت من این نبود که با داریوش ازدواج کنم که بعد از دست دادنش اینقدر غصه بخورم اما بعد وقتی که خوشی‌هایمان را به یاد می‌آورم، می‌گویم من بهترین انتخاب را داشتم و با بهترین ازدواج کردم.
همسر شهید رضایی‌نژاد با اشاره به اینکه آرمیتا جدیدا بسیار سراغ پدر را می‌گیرد، اظهار داشت: شاید علتش این است که آرمیتا خود در صحنه وقوع حادثه حضور داشت.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه آرمیتا صحنه حادثه را هنوز فراموش نکرده است، اظهار داشت: آرمیتا چند وقت پیش می‌گفت خواب بابا را دیدم ما در پمپ بنزین بودیم یک تانک پشت سر ما بود و یک کامیون جلوی ما ایستاده بود. آن تانک به کامیون شلیک کرد و راننده کامیون از داخل آن به بیرون پرت شد. سپس بابا آمد و هرچه قدر تلاش کردم تا بغلش کنم نتوانستم.
وی با بیان اینکه من همیشه به وجود داریوش افتخار می‌کردم و می‌کنم، گفت: آن موقع به عنوان همسر داریوش رضایی‌نژاد به وی افتخار می‌کردم و اکنون به عنوان همسر شهید رضایی‌نژاد به وجودش افتخار می‌کنم.
پیرانی با اشاره به اینکه حضور داریوش در زندگیم هنوز احساس می‌کنم، اظهار داشت: آرمیتا کلا زیاد سرما می‌خورد ولی امسال فقط یک بار سرما خورد نصف شب از خواب بیدار شد و به شدت گوشش درد می‌کرد من با برادرم کل شهر را به دنبال پزشک عمومی گشتیم تا اینکه یک پزشک  پیدا کردیم که به زور برایمان نسخه نوشت.
وی ادامه داد: دایی بنده متخصص گوش و حلق بینی است اما از بعد از شهادت همسرم دو سه بار بیشتر پیش ما نیامده است بخاطر اینکه بسیار جای خالی داریوش را احساس می‌کند. اما فردای آن روز حدود ساعت ۹ به منزل ما آمد و وقتی بیماری آرمیتا را دید او را ویزیت و برایش نسخه نوشت.
پیرانی گفت: در پایان آرزو می‌کنم همانطور که هر یک از ما طعم واقعی خوشبختی را چشیدیم شماها نیز همگی طعم یک زندگی مشترک شیرین و خوشبخت را چشیده و از آن لذت ببرید.
نحوه شهادت شهید رضایی نژاد به روایت همسرش

Video Player

۰۰:۰۰
۰۰:۰۰

رضایی.mp4 | دانلود فیلم 

حضور رهبر انقلاب در منزل شهید

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه