خبرنگار: ابوالفضل شکری
مدیر کل نوسازی مدارس گیلان:

تخصیص اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۵ بسیار پایین بود / فعلا امکان تکمیل پروژه‌ها وجود ندارد

مدیر کل نوسازی مدارس گیلان گفت: در بودجه سال ۹۵ به جهت مشکلات اقتصادی تخصیص‌ها در حوزه آموزش و پرورش بسیار پایین بود.

تخصیص اعتبارات آموزش و پرورش در سال ۹۵ بسیار پایین بود / فعلا امکان تکمیل پروژه‌ها وجود ندارد

به گزارش ۸دی، علی اوسط اکبری‌مقدم مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گیلان صبح امروز در شورای آموزش و پرورش شهرستان لنگرود که با حضور اعضای شورای ادارات آموزش پرورش اطاقور، لنگرود و کومله و فرماندار این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: در بهمن ماه ۱۳۹۳ متممی به بودجه این سال برای تأمین بخشی از پروژه‌های نیمه تمام آموزش و پرورش اضافه شد که بر اساس آن به آموزش و پرورش این اختیار داده شد تا املاک مازاد خود و یا املاکی که بنا به تشخیص بالاترین مقام دستگاههای اجرایی می‌تواند تغییر کاربری منجر به ارزش افزوده ملک داشته باشد را بتواند تغییر کاربری دهد و از طریق واگذاری به بخش خصوصی منابع مورد نیاز پروژه‌های نیمه تمام خود را تأمین کند.

وی افزود: نقص این قانون در این بود که آموزش و پرورش وقتی برای تغییر کاربری مراجع می‌کرد شهرداری‌ها و بخشداری‌ها طلب عوارض تغییر کاربری را می خواستند و ادارات آموزش و پرورش قادر به پرداخت این طلب‌ها نبودند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گیلان ادامه داد: در بودجه سال ۹۵ به استناد بند ه تبصره ۹ بودجه این موضوع رایگان شد و دیگر آموزش و پرورش برای ارزش افزوده پولی پرداخت نخواهد کرد ولی اساس این قانون این است که املاک مازاد آموزش و پرورش با ایجاد ارزش افزوده از تغییر کاربری به فروش برسد و منابع مالی آن صرف پروژه‌های عمرانی نیمه تمام آموزش و پرورش شود و این منابع می‌تواند بسیاری از نیازهای آموزش و پرورش را برآورده کند، بنابراین تغییر کاربری به معنی تجاری کردن و مغازه درست کردن نیست و آموزش و پرورش چنین اجازه‌ای را ندارد.

مقدم افزود: در بودجه سال ۹۵ در دو بخش اعتبارات ملی و استانی به جهت مشکلات اقتصادی که در کل کشور و برای تمام دستگاههای اجرایی وجود داشت منابع مالی پروژه ها به موقع و نقدی تأمین نشد و درصد تخصیص‌ها بخصوص در حوزه آموزش و پرورش بسیار پایین بود و این باعث شد ما عملا نتوانیم پروژه‌ها را خوب مدیریت کنیم در عین حالی که بسیار خوب مدیریت کردیم.

وی با بیان اینکه ماهیت پروژه‌های نوسازی مدارس با دیگر نهادها متفاوت است اظهار کرد: اگر ادارتی مثل شهرداری‌ها، راه و شهرسازی و … قراردادهایی را منعقد می‌کنند قراردادها بر اساس فهرست بهاست و تعدیل به این قراردادها تعلق می گیرد اما قراردادهای اداره کل نوسازی در قالب قراردادهای قیمت مقطوع و سرجمع است و صفر تا ۱۰۰ منابع مالی باید تأمین شود تا قرارداد منعقد شود و در چنین قرادادهایی مدیر دستگاه اجرایی محدودیت دارد و به محض اینکه پروژه به ۲۰ درصد مبلغ پیمان رسید پیمان کار می تواند درخواست خاتمه پیمان کند و پروژه را به آموزش و پرورش واگذار کند.

مقدم تأکید کرد: بزرگترین هنر یک مدیر این است که بتواند در این زمان پروژه‌ها به خاتمه پیمان ختم نشود چون به محض خاتمه پیمان شدن باید حداقل ۶۰ درصد مازاد بر قرارداد، قرارداد جدید منعقد شود.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گیلان ادامه داد: قانونی بر پروژه‌ها حاکم است که اگر پیمانکار وارد مراجع قضایی شود برای کل دستگاه مشکلات عدیده ایجاد می‌شود.

وی تأکید کرد: به هیچ وجه در مقطع زمانی فعلی که اعتبارات ملی و استانی در اختیار ما قرار نگرفته است امکان تکمیل پروژه‌ها وجود ندارد.

مقدم درباره پروژه های خیری نیز گفت: این پروژه‌ها مشارکتی هستند و بخشی از آن از مناب‌شود. خیران هر طور بخواهند می‌توانند منابع خودشان را هزینه کنند اما منابع دولت باید در چهارچوب قوانین هزینه شود و یا با دلایل قانونی بتوانیم با طی مراحل ترک تشریف بگیریم و بتوانیم هزینه کنیم. بنابراین تا تهعد خیر به پایان نرسیده که تنها ۳۰ درصد است ما نمی‌توانیم و اختیار نداریم وارد پروژه شویم و از طرف دیگر برای هزینه کردن هم نمی توان به خیر تحکم کرد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گیلان درباره سیستم گرمایشی مدارس اظهار کرد: طبق دستور استاندار محترم باید تا نیمه نخست سال تمام بخاری‌های نفتی را از مدارس حذف کنیم که به زودی در لنگرود این عدد به صفر می‌رسد و بخاری نفتی و حتی گازی در این شهرستان نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: بخشی از پروژه ها مربط به آنهایی است که در گذشته سیستم گرمایشی آنها استاندارد سازی شده است اما به دلیل عدم نگهداری فرسوده شده است. متأسفانه در کشور ما تأسیسات ساخته می‌شود اما تعمیر و نگهداری برای آن تعریف نمی‌شود و تعمیر تنها مربوط به زمانی است که سقف در حال پایین آمدن است که دیگر فایده ندارد.

مقدم ادامه داد: امسال شهرستان لنگرود اعتبارات مصوب خوبی داشت اما تخصیص خوبی نداشت. در لنگرود به جز پروژه‌های خیری حداقل ۱۲ پروژه اولویت‌دار داریم که باید به نحوی به پایان برسد. اگر کل منابع ملی امسال را هم به لنگرود اختصاص دهیم این پروژه‌ها به اتمام نمی رسد.

وی درباره پروژه مدرسه شلمان گفت: این پروژه ۱۲ کلاسه به دلیل ۲۲۰ میلیون تومان طلب پیمانکار متوقف است و اگر این طلب پرداخت شود پروژه به  اتمام می‌رسد که نیاز به ۵۰۰ میلیون تومان برای مابقی کار دارد.

در ادامه مهدی حاجتی مدیر کل آموزش و پرورش گیلان نیز اظهار داشت: امسال از ۳۷۵ هزار دانش آموز در گیلان باید استقبال کنیم و این روز را باید یک روز ملی بشناسیم.

وی افزود: در کمیته برنامه‌ریزی مصوب شد از محل درآمد ۲ درصد نفت و گاز هم ۱۷ تا ۲۰ درصد در اختیار آموزش و پرورش و بخشی در اختیار نوسازی قرار بگیرد.

در ابتدای این نشست نیز سید رضا جوادپور فرماندار لنگرود اظهار داشت: نهاد آموزش و پرورش از نهادهای بنیادین و سرنوشت ساز کشور است و بر اساس برنامه‌ها و رهنمودهای مقامات عالی کشور، وظیفه همه دستگاهها کمک به این نهاد برای تحقق اهداف آن است.

وی افزود: همه مقامات درجه یک به نوعی عضو شورای آموزش و پرورش در شهرها هستند که نشان از اهمیت آموزش و پرورش است.

فرماندار لنگرود ادامه داد: همه مسئولیت آموزش و پرورش جامعه به عهده مدیر، معلم و اداره آموزش و پرورش نیست و مفهوم آن بسیار گسترده‌تر است اما بخشهایی بطور خاص مربوط به مدارس، ادارات آموزش و پرورش و  … است.

 

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه