روز شمار تاریخ گیلان / یکم مرداد؛

انتشار اولین روزنامه گیلان / تحصن فروشندگان سیگار در رشت

در چنین روزی، روزنامه خیر الکلام اولین روزنامه گیلان به مدیریت میرزا ابوالقاسم افصح المتکلمین در رشت برای اولین بار منتشر شد.

انتشار اولین روزنامه گیلان / تحصن فروشندگان سیگار در رشت

به گزارش ۸دی، یکم مرداد ماه ۱۲۸۶ شمسی، انتشار روزنامه «خیر الکلام» اولین روزنامه گیلان در رشت آغاز شد. خیر الکلام اولین روزنامه گیلان بود که به مدیریت میرزا ابوالقاسم افصح المتکلمین در رشت چاپ و توزیع می شد و حاوی افکار مشروطه خواهان تندرو بود.

یکم مرداد ماه ماه ۱۳۰۱ شمسی، فروشندگان سیگار در رشت تحصن کردند. بنابر گزارش رسیده از رشت هیأت سیگارفروشان به جهت ناتوانی در پرداخت مالیات کار خود را تعطیل و به تلگراف خانه آمده در آنجا تحصن کرده اند. آنها در تلگرامی به مرکز خواستار رسیدگی به مضایق کاری خود شده اند.(۱)

یکم مرداد ماه ۱۳۵۹ شمسی، سردار شهید محمود فلاحتی در پاسگاه زید عراق به شهادت رسید. وی متولد دوم اردیبهشت ماه ۱۳۴۲ در محله غازیان انزلی بود.

یکم مرداد ماه ۱۳۶۲ شمسی، شهید علیرضا قاسمی زاده از رزمندگان شهرستان انزلی در منطقه حاج عمران و در عملیات والفجر ۲ به شهادت رسید.

یکم مرداد ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید گلبابا خدایی خشه حیران در مریوان ترور شد و به شهادت رسید. وی متولد سوم فروردین ماه ۱۳۴۵ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهدای آستارا تدفین شد(۲).

یکم مرداد ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید اسماعیل شجاعی ماسوله در سومار به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ماه ۱۳۴۶ بود و پیکر مطهرش در فلاح آباد صومعه سرا تدفین شد.

یکم مرداد ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید غلامحسین خیرخواه از رزمندگان بخش خمام به شهادت رسید. وی متولد دوم خرداد ماه ۱۳۴۷ بود.

یکم مرداد ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید سیدهاشم حسینی از رزمندگان بخش خمام به شهادت رسید. وی متولد یکم مرداد ماه ۱۳۶۷ بود.

یکم مرداد ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید ایرج خوش پوش گیاکویی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در میمک به شهادت رسید. وی متولد ۱۱ تیر ماه ۱۳۴۷ شمسی در صومعه سرا متولد شده بود و پیکر مطهرش در اسلام آباد صومعه سرا تدفین شد.

یکم مرداد ماه ۱۳۶۹ شمسی، حضرت آیت الله العظمی اراکی از مراجع تقلید ساکن قم برای زلزله زدگان زلزله رودبار پیامی صادر کرد. در پی زلزله ای که در روز ۳۱ خرداد روی داد حضرت آیت الله العظمی اراکی از مراجع تقلید ساکن قم پیامی صادر کرده و زلزله زدگان را تسلی دادند. متن پیام به این شرح است: «بسمه تعالی. انالله و انا الیه راجعون. حادثه مولمه و جانگداز زلزله که بخش وسیعی از وطن اسلامی ما را لرزاند و به دنبال خود جمع کثیری از برادران مسلمان ما را در کام خود فرو برد خسارت مالی و جانی فراوانی به جای گذاشت و امت اسلامی را داغدار و عزادار نمود، از آیات الهی است و نمونه ای از ساعت قیامت است و قبل از هر چیز ما راباید به یاد قیامت و هول عظیم آن روز بیندازد، و امتحان الهی است که وظیفه سنگینی به دوش دیگران می اندازد که صبر و استقامت را از بازماندگان می طلبد، و کمک و یاری و همدردی را از سایرین، که مرهمی بر دل پریشان و داغدیده بازماندگان می باشد .اینجانب این مصیبت بزرگ و فاجعه غم انگیز را به ساحت مقدس حضرت ولی عصر ارواح العالمین له الفداء و بازماندگان داغدار خصوصا و به امت اسلامی عموما تسلیت می گویم .در ضمن مؤمنین مجازند ثلث سهم مبارک امام علیه السلام را جهت کمک به زلزله زدگان به حساب شماره ۲۲۲ بانک ملی واریز نمایند .اینجانب مبلغ پنج میلیون تومان به همین حساب برای کمک به زلزله زدگان واریز نموده ام .والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته. اول تیر ۶۹ الاحقر محمدعلی العراقی».(۳)

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۲، ص ۲۵۰؛ روزنامه اتحاد، شم ۲۱۰، ص ۱.

۲- پایگاه کنگره ۱۷۰۰۰ شهید ترور

۳- رنگ ایمان؛ یادنامه آیت الله العظمی اراکی، ص۲۴۰-۲۴۱

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه