گیلان گردی؛

فتیده کجاست

فتیده، روستایی از توابع دهستان گل سفید بخش مرکزی شهرستان لنگرود در استان گیلان است.

فتیده کجاست

به گزارش ۸دی، فتیده، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لنگرود در استان گیلان است. جلگه‌ای معتدل و مرطوب است. محصول عمده اش برنج، نی شکر، کنف، صیفی، ابریشم، لبنیات و شغل اهالی اغلب زراعت و کمتر دامداری است.

این روستا در دهستان گل سفید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۰۰۶ نفر (۳۳۴خانوار) بوده‌است.

فتیده مانند تمام نقاط گیلان و شمال کشور دارای آب و هوای معتدل می باشد خصوصیات تمام مردم گیلان را نیز شامل می شود از جمله مهمان نوازی وخون گرمی این خصوصت ذاتی هر گیلانیست، مانند دیگر نقاط گیلان مردم این روستا نیز به کشاورزی میپردازند وجود شالیزارهای بسیاری در این منطقه انرا به یکی از قطب های کشاورزی در شهرستان لنگرود کرده است همینطور کارخانه های برنج کوبی، پیله خشک کنی… اما نکته مهم که آن را جزو معدود روستاهای خاص استان می‌نماید مومن و پایبندی به اعتقادات است که نمونه بارز آن تقدیم ۳۰شهید در جنگ تحمیلی میباشد. وجود مسجدی زیبا که بر روی بنای قدیمی مسجد روستا ساخته و با معماری کاشی کاران اصفهانی زینت داده شده وبا مناره هایی بلند که هر بینندهی در ابتدای ورود به روستا متوجه ان می شود …….

محرم در این روستا حال وبویی متفاوت دارد وآن نیز به خاطر رسومات قدیمی است که آن را شاخص می کند از جمله علمبندی که رسمی دیرینه در گیلان وصد البته در این روستا نیز میباشد.

روستای فتیده

روستای فتیده

منبع: سایت سیری در ایران

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه