نویسنده: ز-صادقی
یادداشت؛

بیایید از هایپرمارکت‌ها و فروشگاهای زنجیره ای خرید نکنیم!

همین تخفیف‌ها باعث هجوم مردم برای خرید محصولات می‌شود و بدین طریق سود عظیمی نصیب سرمایه‌گذاران این فروشگاه‌ها می‌شود.

بیایید از هایپرمارکت‌ها و فروشگاهای زنجیره ای خرید نکنیم!

به گزارش ۸دی، این روزها نه تنها در محله محله تهران، بلکه در شهرهای خیلی کوچک هم شاهد ظهور فروشگاه‌های بزرگ زنجیره ای و هایپرمارکت‎هایی هستیم که همه اجناسشان را به قیمتی بسیار ارزان‌تر از قیمت روی جنس و قیمتی که در سوپرمارکت‌های کوچک فروخته می‌شود عرضه می‌کنند. در برابر این تخفیف زیاد که گاه تفاوتش با سوپرمارکت بسیار چشم‌گیر است، مردم هم ترجیح می‌دهند که حتی از فاصله های نسبتاً دور و گذر از کنار چندین سوپرمارکت کوچک خود را به این فروشگاه‌ها رسانده و خریدهایشان را از آنجا انجام دهند.
در نگاه اول این اتفاق خیلی منطقی به‌ نظر می‌رسد و حتی ممکن است سوپرمارکتی ها را به طمع داشتن و گران‌فروشی متهم کنیم اما اگر کمی در مسئله عمیق شویم متوجه می‌شویم که لایه‌های نهانی هم وجود دارد.
ابتدا اینکه این فروشگاه‌ها همانطور که درونشان از شیر مرغ تا جان آدمیزاد یافت می‌شود، به مکان های وسیع، کارکنان زیاد و مخارج سنگین برای اداره‌شان نیازمندند، چیزی که مشخص است این است که برپایی این نوع فروشگاه‌ها به سرمایه زیادی نیاز دارد و هر فرد عادی امکان راه اندازی یکی از آن را ندارد چه رسد به زنجیره‌ای اش!
اما راز تخفیف این فروشگاه‌ها این است که اینها با اتکا به سرمایه‌شان‌ بصورت عمده و کلان خرید محصولات را انجام می‌دهند (به طوری که فی‌المثل خرید چند روزشان با خرید چند ماه خرده فروشان برابری می‌کند) و به این واسطه خریدشان را با تخفیف و امتیازات چشمگیری می‌گیرند و قیمت تمام شده محصولات برای آنها قابل قیاس با خرده‌فروشان نیست (و این نسبت برای فروشگاه‌های زنجیره‌ای که تامین محصولاتشان مشترک است بسیار عجیب‌تر است) و به همین دلیل قیمتی که کالا را به مردم می‌دهند هم کمتر از قیمت درج شده روی محصول است.
همین تخفیف‌ها باعث هجوم مردم برای خرید محصولات می‌شود و بدین طریق سود عظیمی نصیب صاحبان و سرمایه‌گذاران این فروشگاه‌ها می‌شود.
از طرف دیگر این تخفیف‎ فروش کالاها و سوق مردم به این فروشگاه‌ها کم‌کم باعث کسادی کار خرده فروشان شده و آنها را مجبور به تعطیلی می‌کند. تعطیلی این خرده‌فروشی‌ها دو پیامد در پی خواهد داشت؛
اول اینکه پولی که می‌توانست در یک محله برای ده نفر ایجاد سود کند تماماً به جیب یک نفر سرمایه دار فروشگاه‌های بزرگ می‌رود و باعث تجمع ثروت در دست یک نفر می‌شود،
دوم اینکه بعید نیست که وقتی کم کم مغازه های کوچک خرده فروشی که رقیب‌هایی برای آن فروشگاه محسوب می‌شدند تعطیل شدند این فروشگاه‌ها که بی رقیب مانده‌اند آهسته آهسته و با خیال راحت تخفیف‌ها را کاهش داده و اجناس را به قیمت درج شده می‌فروشند و نتیجه ای که در نهایت عاید مردم می شود این است که پس از مدتی کوتاه جنس را به همان قیمت درج شده می‌خرند اما ناخودآگاه به وسیله ای برای سرمایه‌داران تبدیل شدند که به تعطیلی ده‌ها خرده‌فروشی و افزایش انحصاری ثروت در دست عده ای محدود کمک کرده‌اند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه