معاون باغبانی وزیر جهاد کشاروزی:

استان گیلان در زمینه آبیاری تحت فشار عقب است

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: استان ‌گیلان در زمینه آبیاری تحت فشار عقب است و باید ۱۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان به زیر آبیاری تحت فشار برود.

استان گیلان در زمینه آبیاری تحت فشار عقب است

به گزارش خبرنگار هشت دی از رشت، محمدعلی طهماسبی صبح امروز در نشست هماهنگی برنامه‌های توسعه اشتغال و تولید استان گیلان که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در سالن اجتماعات غدیر استانداری گیلان برگزار شد اظهار داشت: در سال گذشته ۱۱۶ میلیارد تومان در زمینه طرح انتقال آب در اراضی شیلات تخصیص داده شد و امیدواریم در سال ۹۶ هم این روند ادامه پیدا کند.

وی با بیان اینکه ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیکاری در استان گیلان وجود دارد افزود: آنچه تاکنون از طرح انتقال آب در اراضی زراعی استان انجام شده است حدود ۸۲ هزار هکتار را پوشش داده است که ۱۵ هزار هکتار از آن در سالهای ۹۲ و ۹۵ با ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام گرفته است.

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از برنامه های وزارت خانه کاهش سطح زیر کشت است گفت: ۳۵ درصد شالی کشور در استان گیلان تولید می شود و در آینده ۱۱۵ هزار هکتار از سطح زیر کشت استانهای کم اب کاسته خواهد شد.

طهماسبی با بیان اینکه برای جلوگیری از تنش آبی استان مجبور است تا مصوبات شورای عالی آب را اجرا کند گفت: ۸ هزار هکتار آب بندان در استان گیلان وجود دارد و در زمینه شبکه های فرعی آبی از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۹۴ و نیم میلیارد تومان در استان هزینه شده که ۴۷ میلیارد از آن در دولت یازدهم بوده است.

وی با اذعان بر اینکه استان ‌گیلان در زمینه آبیاری تحت فشار عقب است تصریح کرد: باید ۱۱ هزار هکتار از زمین های کشاورزی تحت آبیاری تحت فشار قرار بگیرند، خواهشمندیم در برنامه ‌ششم توسعه تخصیص آب ‌برای توسعه و تجهیز سیستم های آبیاری تحت فشار موافقت کنید.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در نظر داریم در مناطقی که بالای ۳۵۰ میلیمیتر بارندگی دارند اراضی به باغات گیاهان دارویی و ۵۰ درصد از اراضی مردم و منابع طبیعی به کشت باغات مثمر و گیاهان دارویی تخصیص پیدا کند.

به گزارش ۸دی، طهماسبی با بیان‌ اینکه برآورد ما در این زمینه ۵۴ هزار هکتار است که از این طریق ۲۰‌هزار شعل دائم ایجاد خواهد شد گفت: قرار بود در برنامه ششم توسعه ۱۵۶۰۷ هزار هکتار گلخانه دائر شود که هر هکتار حداقل ۱۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کرد.

وی با بیان‌اینکه تولید آبزیان تا پایان شهریور ۳۵۰۰ تن خواهد بود افزود: ۲۰۰ هزار تن ظرفیت سواحل گیلان برای پرورش ماهی در قفس است، ما برای تولید
۵۰ هزار تن پرورش ماهی در سال ۹۶ به سرمایه گذاری نیاز داریم و در زمینه واگذاری تسهیلات هیچ محدودیتی نداریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به موفقیت بخش چایکاری استان اظهار کرد: قیمت برگ تضمینی ۸۱۵ تومن بود که در سال۹۶ به ۱۸۱۶ تومن رسیده است، درآمد چایکاران در سال ۹۲، ۷۰ میلیارد تومان بود و در سال ۹۵ به ۲۳۴ میلیون تومان رسید.

وی با بیان اینکه در سال ۹۲ در استان گیلان ۱۷۵۰۰ هکتار باغات فعال چای وجود داشت گفت: ۴۰۰۰ هکتار باغ فعال مجددا در مدار تولید قرارپر گرفت که ۳۱ و نیم میلیارد تومان وام از محل صندوق حمایت در این بخش هزینه شد.

طهماسبی با تاکید بر اینکه چای یک الگو در استان گیلان ‌است خاطر نشان کرد: اگر تمام پروژه های دیگر اینگونه مورد حمایت قرار بگیرند در آینده نزدیک به موفقیت های مثبتی خواهیم رسید‌.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه