دانشگاه: بنگاهی تجاری یا نهادی آرمان‌زا

پاسخ رهبر انقلاب به پرسش: دانشگاه برای چیست؟

رهبر معظم انقلاب: ملتی که علم ندارد، محکوم به عقب‌ماندگی و ذلت در معادلات جهانی است.

پاسخ رهبر انقلاب به پرسش: دانشگاه برای چیست؟

به گزارش ۸دی، چند سالی است که دانشگاه به عنوان نهادی راهبردی که متولی تربیت نیروی انسانی جامعه و تولید سرمایه اجتماعی برای آن است دچار ناکارآمدی در نسبت به رسالت اصلی خود اولا از حیث اهداف اساسی و ثانیا از حیث شان حضور در جامعه اسلامی شده است. چندی است در همین راستا پرسشهای متعددی از چیستی و ماهیت، ضرورت، علت و نقش شایسته و موجود دانشگاه در میان نخبگان، برخی اساتید، افراد دغدغه‌مند انقلاب اسلامی و عموم مردم شکل گرفته است. در همین راستا برای تبیین بهتر ماهیت مطلوب و جایگاه شایسته این نهاد راهبردی در منظومه جامعه اسلامی مناسب است که به بازخوانی برخی بیانات امام خامنه‌ای در همین راستا پرداخته شود:

رشد علم، رشد تحقیق، رشد کمی، گسترش در نقاط محروم، اهمیت دادن به بعضی از چیزهایی که حقیقتا در دانشگاه‌ها اهمیت دارد، تکلیف نهادهای انقلابی را به طور قاطع مشخص کردن، آنها را به شکل معقو و درستی تقویت کردن، مدیریت، مسائل مدیریت و تقویت آن. اینها حرفهایی است که در این چندساله، واقعا مسائل حاد و اساسی دانشگاه‌ها بوده است و من هم درباره این مسائل، مکرر مطالبی را عرض کرده‌ام و حقیقتا چیز جدیدی نیست.

دانشگاه نظام جمهوری اسلامی، باید کسانی را تربیت کند که تکیه‌ی این نظام، به آنها باشد. یعنی این نظام، از لحاظ علمی، عملی، مدیریت و گشودن گره‌های ریز و درشت بر سر راه این ملت، به آنها تکیه کند. مگر غیر از این است؟
دانشگاه برای چیست؟ مگر بی علم، می‌شود زندگی کرد؟ می‌شود پیش رفت؟ می‌شود به حقوق ملی خود واقف شد یا آن حقوق را به دست آورد یا در راه آنها به مبارزات درست دست زد؟ ملتی که علم ندارد، محکوم به عقب‌ماندگی، ذلت، بارکشی، بداخلاقی، دونی و فرودستی در معادلات جهانی است.(۱)

آن تحقیقی که در محیط دانشگاه انجام می‌گیرد برای این است که این نیروی انسانی رشد کند و صلاحیت کاری را که برعهده‌ی یک نیروی انسانی عالم و کارآمد است، پیدا کند تا بتواند آن کار را انجام دهد. اصلا فلسفه‌ی دانشگاه این است؛ و الا دانشگاه برای این نیست که عده‌ای مثلا اینجا مستخدم باشند و ارتزاقشان از اینجا باش، این قهری است اما هدف این نیست. هدف این است که دانشجو در آنجا بتواند به صلاحیتهای لازم برسد. ما هر کاری که می‌توانیم برای دانشجو بکنیم باید انجام دهیم.(۲)
پی‌نوشت:

۱) بیانات در دیدار وزیر و مسؤولان وزارت فرهنگ و آموزش عالی و رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور: ۲۳/مرداد/۱۳۶۹
۲)بیانات در دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، به مناسبت هفتمین سالگرد تشکیل این شورا: ۲۰/آذر/۱۳۷۰

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه