کمال خرازی:

برای حالت خروج آمریکا از برجام آماده هستیم

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه با فرانس‌۲۴ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را ناقض توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواند.

برای حالت خروج آمریکا از برجام آماده هستیم

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، «کمال خرازی»، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در مصاحبه‌ای روز جمعه با فرانس‌۲۴ تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران را ناقض توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواند.

وی گفت: «تحریم‌های جدید آمریکا علیه شخصیت‌ها و سازمان‌های ایرانی مخالف با توافق دانسته می‌شود. علاوه بر آن، اعمال فشار بر بانک‌ها برای عدم همکاری با ایران، مورد دیگر نقض توافق هسته‌ای است. تمامی این اقدامات آمریکا ناقض توافق هستند.»

مقام ایرانی با بیان اینکه «علی‌رغم اینها آمریکا هنوز ادعا می‌کند که به توافق پایبند است» گفت: «ما برای حالتی که آمریکا از توافق خارج شود، آماده هستیم.»

آقای خرازی در پاسخ به این سوال که آیا مباحثات در پارلمان ایران برای افزایش بودجه بخش موشکی بخشی از اقدامات تلافی‌جویانه تهران است گفت: «ساخت موشک حق ما برای مقاصد دفاعی است.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در پاسخ به سوالی از مجری برنامه مبنی بر درخواست مقام‌های آمریکایی از سران شرکت‌های اروپایی برای عدم تجارت با ایران گفت: «این اقدامی است که خلاف متن توافق هسته‌ای است، زیرا طبق بندهای ۲۶ و ۲۹ امضاکنندگان برجام بایستی حسن نیت (در اجرای توافق) و اجرای مناسب توافق را ضمانت کنند.»

خرازی تأکید کرد اقدام ایالات متحده خلاف متن برجام است.

وی در بخشی از این مصاحبه در پاسخ به این سوال که خط قرمز ایران درباره برجام چیست، گفت: «خط قرمز ما زمانی است که آنها از توافق خارج شوند که وضعیت کاملاً جدیدی پدید می‌آورد.»

دیپلمات ارشد ایران در ادامه به موضوع تصمیم دولت آمریکا برای متوقف کردن برنامه مخفیانه سیا برای تسلیح و آموزش معارضان مسلح سوریه پرداخت و گفت: «آنها (آمریکایی‌ها) به گروه‌های تروریستی کمک‌های زیادی کرده‌اند. طبق چیزی که خانم کلینتون گفته آنها به ایجاد داعش هم کمک کرده‌اند.»

آقای خرازی اضافه کرد: «بنابراین اقدام آنها برای متوقف کردن ارسال سلاح و اطلاعات برای این گروه‌های تروریستی نشان می‌دهد که دولت سوریه در بیرون راندن گروه‌های تروریستی به مناطق دیگر موفق بوده است و اکنون زمان آن است که همه به این بیندیشند که چگونه می‌توان به صلح دست یافت.»

او تأکید کرد: «بدین ترتیب، آنها مجبور شده‌اند حمایت خود از گروه‌های تروریستی را متوقف کنند.»

آقای خرازی از موضع اخیر «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر اینکه پاریس دیگر کناره‌گیری «بشار اسد» از ریاست‌جمهوری سوریه را پیش‌شرط حل بحران این کشور جنگ‌زده نمی‌داند، تمجید کرد.

وی گفت: «ما موضع رئیس‌جمهور ماکرون را تحسین می‌کنیم. این نشان می‌دهد که ایشان واقع‌بین است و ما مطمئنا آماده همکاری با دولت فرانسه برای ارتقا‌ صلح و امنیت هستیم.»

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران درباره راهکار ایران در قبال اقدام اخیر کویت برای کاهش روابط دیپلماتیک با ایران گفت: «ما طرفدار گفت‌وگو هستیم.»

آقای خرازی ضمن تأیید این موضوع که عربستان سعودی کویت را به این اقدام تحریک کرده خاطرنشان کرد: «عربستان سعودی، مرتکب اشتباهات زیادی شده است: در یمن، در بحرین، در عراق، در سوریه، اما ما هنوز طرفدار گفت‌وگو هستیم.»

وی اضافه کرد: «ما معتقدیم که تنها از طریق گفت‌وگوهای صادقانه است که موضوعات منطقه‌ای را می‌توان حل کرد.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه