تلاشی خودجوش برای احیای فریضه حجاب و عفاف؛

آتش به اختیاری و تشکل پیاده‌روی بانوان محجبه رشت

گروهی از خادمان افتخاری دغدغه‌مند و فرهنگی رشت در راستای احیای فریضه امربه‌معروف حجاب و عفاف در جامعه تشکلی را به راه انداخته‌اند که با پیاده‌روی هفتگی در مسیرهای پرتردد شهر اثربخشی‌های فراوانی در بین کم حجابان و بی‌حجابان جامعه داشته است.

آتش به اختیاری و تشکل پیاده‌روی بانوان محجبه رشت

به گزارش ۸دی به نقل از فارس، رعایت حجاب و عفاف در اسلام یکی از اساسی‌ترین رکن انسان در دین مبین است و همه ادیان الهی نسبت به آن اذعان دارند.

البته گفتنی است رعایت حجاب و عفاف منحصراً در اسلام تعریف نمی‌شود و در همه جوامع به پوشاندن بدن از بیگانه سفارش شده و انسان طبعاً از آن پیروی می‌کند و به تعبیر دیگر پوشش و عفیفه بودن در قلمرو انسانیت تعریف می‌شود.

در بررسی وضعیت حجاب و عفاف در گیلان باید به پیشینه آن مراجعه کرد و طبق تاریخ استان گیلان یکی از استان‌های ولایت‌پذیر است که از دیرباز دین مبین اسلام را قبل از مناطق دیگر به اشتیاق پذیرفته است و رعایت حجاب و پوشش در این استان ریشه در تاریخ کهن این مرزوبوم دارد.

با هجمه‌های ایران هراسی و اسلامی هراسی دشمن و هدف قرار دادن امر حجاب توسط بیگانگان و نامحرمان انقلاب و ترویج بی‌حجابی در جامعه متأسفانه شهر رشت نیز با امر بی‌حجابی و بعضاً بدحجابی مواجه است.

زنان محجبه و مؤمن شهر رشت که دغدغه‌مند هستند برای مقابله با بدحجابی‌ها در جامعه اسلامی و احیای امربه‌معروف و دعوت ز بی‌حجابان به رعایت حجاب تشکلی را به‌صورت مردم‌نهاد راه انداخته‌اند که در جای خود قابل‌تأمل و تحسین است.

این تشکل مردمی که به‌صورت هفتگی در مسیرهای پرتردد شهر نظیر هسته مرکزی رشت در جریان است با طراحی و ایده یکی از بانوان فرهنگی استان راه‌اندازی شده که هر هفته بر تعداد آن‌ها اضافه می‌شود.

راضیه فلاح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در رشت بابیان اینکه از روی احساس وظیفه و لبیک به امر رهبری وارد این کار فرهنگی خودجوش شده‌ایم، اظهار کرد: قریب به یک سالی است که با همکاری تعدادی از خواهران مؤمن که از روی احساس وظیفه و قبل از اینکه فرمان آتش به اختیار حضرت آقا صادر شود اقدام به کار فرهنگی کرده‌ایم.

وی افزود: زمانی که رهبر عزیز و مقتدرمان بعد از پیام نوروزی سال ۹۵ در حرم مطهر رضوی فرمودند که گروه‌های خودجوش مردمی کار فرهنگی انجام دهند طرحی را طراحی و اجرا کردیم که در راستای خواست ولی امر مسلمین جهان باشد.

مسئول هماهنگی تشکل مردمی پیاده‌روی خواهران محجبه رشت با اذعان به اینکه هدف از حضور گروهی و منسجم پیاده‌روی بانوان باحجاب در شهر رشت در راستای نشان دادن فعل امربه‌معروف حجاب که دستور صریح قرآن و اهل‌بیت (س) است، است، افزود: همان‌طور که می‌دانیم فریضه امربه‌معروف و نهی از منکر مراحلی دارد و از اولین مرحله آن در بعد عملی می‌تواند نشان دادن فعل معروف به شمار می‌آید.

خادم افتخاری فریضه عفاف و حجاب رشت با انتقاد از بی‌حرمتی‌ها به ارزش‌های اسلامی در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، مطرح کرد: درحالی‌که جامعه ما زیر سایه حکومت رسمی اسلامی و تحت فرماندهی نایب امام زمان (عج) قرار دارد متأسفانه شاهد لگدمال شدن حکم الهی حجاب در سطح اجتماع هستیم.

این فعال فرهنگی گیلان بابیان اینکه در راستای حجاب کوتاهی‌هایی در تدوین قانون و اجرای آن ممکن است وجود داشته باشد، تصریح کرد: ممکن است کوتاهی‌های زیادی در سطوح مختلف قانون‌گذاری و اجرایی داشته باشیم که بعضاً با کم تفاوتی و یا شاید بی‌تفاوتی از کنار چنین بلا و فاجعه‌ای در حال گذار هستند.

فلاح وضعیت فعلی بی‌حجابی در جامعه را غیرقابل‌تحمل توصیف کرد و گفت: چگونه می‌توان تحمل کرد که روی زمین و زیر آسمان خدا که صاحب شعور هستند احکام الهی پایمال شود و ما تنها به شکوه و نارضایتی سر کنیم و دلمان خوش باشد که این فعل حرام را مرتکب نمی‌شویم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در تعابیر دینی داریم که وقتی گناه آشکار و امربه‌معروف و نهی از منکر فراموش شود خطر ابتلا به بلاها و مصیبت‌های دسته‌جمعی که در آن تر و خشک باهم می‌سوزند پیش می‌آید.

خادم افتخاری فریضه عفاف و حجاب رشت با تأکید بر اینکه هنوز عفاف و حجاب در سطح شهر ما جان و نفس دارد و هنوز محجبه‌ها در اجتماع آبرو و اعتبار دارد باید وارد میدان شوند و در حفظ آن بکوشند، تصریح کرد: ما مردم که دارای پتانسیل عظیمی برای کارهای بزرگ در سطح اجتماع از جنس همان پتانسیلی که معمار کبیر انقلاب حضرت امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه آن را علیه حکومت ۲۵۰۰ ساله فاسد و سرتاپا مسلح شاهنشاهی برانگیخت هستیم باید کار فرهنگی خودجوش را بافرمان مضاعف آتش به اختیاری رهبر فرزانه‌مان به‌صورت جدی و مستمر انجام دهیم تا امدادهای الهی که نتیجه طبیعی ثابت‌قدمی در کارهای جهادی ست از راه برسد.

مسئول هماهنگی تشکل مردمی پیاده‌روی خواهران محجبه رشت با اشاره به فعالیت این تشکل مردمی و خودش در شهر رشت که اکنون به آستانه یک‌سالگی خود نزدیک می‌شود، تشریح کرد: پیاده‌روی خواهران محجبه در هسته مرکزی شهر رشت گرچه حرکتی به‌ظاهر ساده است اما  در دل خود ظرفیت زیادی برای حرکت و اثربخشی دارد.

این فعال فرهنگی گیلان افزود: پیاده‌روی خواهران محجبه به‌صورت هفته‌ای یک جلسه و هر بار یک ساعت پیاده‌روی در مکان‌های پرتردد شهر به همراه کار تبلیغی کردن به‌صورت پخش تراکت‌ها و عکس نوشته‌هایی حاوی پیام‌هایی در رابطه با  تشویق باحجابان و ترغیب و به فکر وا‌داشتن بدحجابان انجام می‌شود.

فلاح با انتقاد از عدم همراهی برخی از مذهبیان با این حرکت خودجوش و اثربخش در امر تشویق حجاب متذکر شد: باوجود مخالفت‌هایی که بعضاً از جبهه‌ خودی دریافت کرده و می‌کنیم مبنی بر بی‌فایده بودن و بی‌اثر بودن این کار اما به حول و قوه الهی بازخوردهای بسیار مثبتی را دریافت کردیم که ما را در ادامه مسیر مصمم‌تر و پرتوان‌تر می‌کند و کار در مسیر خود در حال حرکت است.

وی بابیان اینکه این حرکت مردمی باعث جذب بیشتر مخاطبان ازجمله خانم‌های کم حجاب و بی‌حجاب شده، گفت: امیدواریم بتوانیم با پیشبرد اهداف این طرح پیوند خوبی بین توانمندی‌های سطح بالا و خوب محجبه ها و کم حجابان برقرار کنیم و در این پیوند، جذب حداکثری که خواست رهبر عزیزمان بوده و هست را تحقق ببخشیم.

با بررسی دغدغه‌های بانوان محجبه و آتش به اختیاری آن‌ها مشاهده می‌شود که همیشه مردم از مسئولین جلوترند و در امر احیای معروفات و منکرات باید خود در جامعه حاضر شوند.

حضور یکپارچه زنان محجبه و بهشتی گیلان در شهر رشت آن‌هم در یک ساعت از روز هفته باعث شده تا افراد زیادی مجذوب این تشکل شوند و با همراهی آن‌ها موجی از فرهنگ اسلامی را در شهر رشت به راه بیندازند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
ناشناس
آب در هاون نکوبید بزرگواران. اکثریت جوامع پیرو عادات و اخلاق موروثی خانواده های خود و صد البته کلیت جامعه هستند. استدلال و مطالعه هم در این میانه جایی ندارد. آنان برای دلخوش کردن خود یا به مذهبی ها فحش و تهمت می گویند و یا احمقانه مسخره بازی در می آورند. باید منتظر سرایی دیگر بود. دنیا که بهشت کافر نادان است البته برای مومنان زندان است * رفتند چه کافر و چه مومن آری دنیای تو کل من علیها فان است
ناشناس
سلام وتشکرازهمه خواهران زینبی خودم چراتبلیغات دراین زمینه کم بوده حتماعده ی زیادی ازبانوان محجبه مااطلاع ازاین برنامه ندارندلطفاساعت حضورخواهران ومکان رابفرماییدتادوستان بیشتری دراین امرخیروالهی شرکت کننداین تکلیف همه ماست که درراستای حجاب فاطمی هراقدامی که ازعهده ی مابرمی آیدانجام دهیم
ناشناس
حتما اقداماتی از این دست مفید است.هماهنگی فعالیت های متنوع تبلیغی در مورد حجاب باید توسط یک اطاق فکر ساماندهی شود.کار برای رضای خدا قطعا مفید و موثر است.انبوه بانوان محجبه کمتر در پارکها و اماکن عمومی حضور می یابند لذا مردم با دیدن افراد بدحجاب می پندارند که همه زنان و دختران به بی حجابی رو آورده اند و کسی میل عمل به این وظیفه اسلامی و انسانی را ندارد.
در حاشیه