چرا مشروطه به اعدام شیخ فضل‌الله و دیکتاتوری رضاخان منجر شد؟

مستند «تا مشروطه» تلاش داشته، زاویه نگاه جدیدی به مسائل تاریخ معاصر کشورمان بیاندازد و فارغ از روایت‌های غالبی که در این حوزه وجود دارد، ریشه های جریان مشروطه را مورد بررسی قرار دهد.

به گزارش ۸دی، به نقل از روابط عمومی سازمان هنری رسانه‌ای اوج، مستند «تا مشروطه» که با زاویه نگاهی جدید به بررسی مسائل جنبش مشروطیت می‌پردازد، مراحل پایانی تولید را پشت سر می‌گذارد.

مهدی فرقانی ـ کارگردان این مستند ـ با اشاره به اهمیت مطالعه جنبش مشروطیت برای فهم وقایع تاریخ معاصر کشورمان گفت: تا کنون نگاهی که تاریخ‌دانان به جنبش مشروطیت داشته‌اند، عمدتاً به عملکرد و اقدامات منورالفکورها و روشنفکران اختصاص داشته است. درحالی که جنبش مشروطیت یک سیر طبیعی و تاریخی در کشور ما داشته است و ریشه اصلی آن در مطالبه عدالتخواهی در میان قشر مذهبی جامعه و روحانیون پیش از آغاز جریان مشروطه بوده است.

وی ادامه داد: در مستند «تا مشروطه» تلاش کرده‌ایم ریشه‌های تاریخی ورود روحانیت در سیاست که از دوره ایلخانی شکل گرفت را مورد مداقه قرار دهیم و در کنار آن شکل‌گیری جریان منورالفکری یا روشنفکری و تزاحم و رقابت آن با جریان روحانیت را بررسی کنیم.

این مستندساز، انحراف جریان مشروطه را نتیجه روحانیت‌زدایی آن قلمداد کرد و افزود: جریان عدالتخواهی که سابقه طولانی در کشور داشت اگرچه در ابتدا با همراهی جریان روشنفکری روبرو بود ولی در اواخر دوره قاجار، توسط عده‌ای از روشنفکران غصب شد و همین امر منجر به انحراف آن گردید و نتیجه جنبش مشروطیت در اعدام شیخ فضل الله نوری، ترور آیت الله بهبهانی، تبعید آیت الله طباطبایی و در نهایت استقرار حکومت دیکتاتوری رضان خان تجلی پیدا کرد.

مستند ۵۰ دقیقه‌ای «تا مشروطه»، به نویسندگی و کارگردانی مهدی فرقانی در مرکز رسانه‌ای عهد تولید شده است و به زودی از رسانه ملی به نمایش درمی‌آید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه