از سوی وزارت ارشاد؛

«پرزیدنت؛ آکتور سینما» مجوز اکران نگرفت / مسئولان چرا از دیدن این فیلم هراس دارند

مستند جالب و حذابی که درباره جنگ سرد شوروی و آمریکاست سر انجام از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اکران نگرفت.

«پرزیدنت؛ آکتور سینما» مجوز اکران نگرفت / مسئولان چرا از دیدن این فیلم هراس دارند
به گزارش ۸دی، فیلم مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» به کارگردانی و نویسندگی محمدرضا بورونی توسط مرکز مستند سفیر فیلم تولید شده است. پس از عدم صدور مجوز برای این مستند که درباره جنگ سرد شوروی و آمریکاست، حمیدرضا جعفریان با ارسال نامه‌ای به وزیر ارشاد خواستار رسیدگی به وضعیت این فیلم شده است. بنا به نامه منتشر شده از سوی مسئولان این موسسه، اقدامات لازم برای دریافت پروانه نمایش از سوم اردیبهشت ۱۳۹۶ آغاز شده و پس از ارجاع به شورای تخصصی بررسی فیلم‌های توقیفی، نهایتا این پاسخ اعلام شده است که «فیلم مردود است و مجوز صادر نمی‌شود.»

نامه موسسه «سفیر فیلم» خطاب به وزیر ارشاد به شرح ذیل است:
جناب آقای صالحی امیری
وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی
با سلام
احتراما به استحضار می‌رساند، موسسه سفیر فیلم مستند آرشیوی «پرزیدنت؛ آکتور سینما» را به همراه مدارک لازم در تاریخ سوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ جهت دریافت پروانه نمایش از طریق تهیه‌کننده این اثر به اداره نمایش خانگی سازمان امور سینمایی تحویل داده است. پس از چندین مرتبه پیگیری و به‌رغم اینکه معمولا ظرف دو الی سه هفته به درخواست‌ها پاسخ داده می‌شد، این بار با گذشت بیش از ۸۰ روز از درخواست سفیر فیلم و پس از بازبینی‌های انجام‌ شده روی این اثر و ارجاع به شورای تخصصی بررسی فیلم‌های توقیفی، نهایتا این پاسخ اعلام شده است که «فیلم مردود است و مجوز صادر نمی‌شود.»
جنابعالی اخیرا عنوان نموده‌اید «سیاست سازمان سینمایی ما بر این است که اصلاحات را اعلام می‌کند و در صورت انجام اصلاحات دوباره برای پروانه نمایش بررسی می‌شود و در نهایت تایید خواهد شد.» اما پیگیری‌های انجام‌شده از آن سازمان مبنی‌بر اعلام اصلاحات یا مواردی که باید حذف شوند، بی‌پاسخ مانده و استدلالی در مورد غیرمستند بودن محتوای اثر یا عبور از خطوط قرمز به سفیر فیلم اعلام نشده است. انتظار می‌رود همان‌طور که جنابعالی به درستی تصریح کرده‌اید «در فرآیند مجوز فیلم‌ها نه وزیر و نه رئیس سازمان سینمایی و نه هیچ سازمان دیگری مداخله ندارد»، احیانا دخالت‌های سیاسی و جناحی «دیگرانی»، مانع از انجام وظیفه قانونی سازمان امور سینمایی نشود. لذا خواهشمند است دستورات لازم جهت شفاف‌سازی و ابلاغ علت عدم صدور مجوز نمایش برای مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» را که در اکران‌های خصوصی مورد تایید و تمجید بسیاری از هنرمندان، منتقدان سینمایی، مسئولان و متخصصان قرار گرفته است، ابلاغ فرمایید.

اما مستند «پرزیدنت؛ آکتور سینما» چرا مجوز نگرفت؟ این سوالی است که تنها مسئولان باید به آن پاسخ دهند که واقعا چه چیز در این فیلم که مربوط به انقلاب شوروی و ارتباطاتش با آمریکاست آنها را به واهمه انداخته است؟!

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه