درمان لک صورت با ۱۰ ماسک موثر خانگی

در ادامه قصد داریم ۱۰ راهکار ساده‌ی خانگی را خدمت‌تان معرفی کنیم که موجب بهبود سلامت عمومی پوست می‌شوند و احساسی سرشار از زیبایی را به شما هدیه می‌‌دهند.

درمان لک صورت با ۱۰ ماسک موثر خانگی

به گزارش ۸دی، درمان لک صورت، تقریبا یک دغدغه‌ی همگانی است. پوست صاف و بدون لک از جمله شاخصه‌های اصلی زیبایی به‌شمار می‌رود. پس عجیب نیست که بازار محصولات زیبایی و مراقبت از پوست، همیشه از رونق خوبی برخوردار است و عده‌ی زیادی را به پای صندوق‌های خرید در فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی می‌کشاند. شما می‌توانید به‌جای استفاده از این محصولات، به استفاده از مواد طبیعی روی بیاورید تا پوستی بدون لک داشته باشید. عوامل مختلفی نظیر استرس، بی‌خوابی، تغذیه‌ی نامناسب، آلودگی، عدم حفاظت پوست در مقابل اشعه‌های ماوراءبنفش خورشید و مصرف دخانیات، روی کیفیت و بافت پوست تأثیر منفی می‌گذارند. در ادامه قصد داریم ۱۰ راهکار ساده‌ی خانگی را خدمت‌تان معرفی کنیم که موجب بهبود سلامت عمومی پوست می‌شوند و احساسی سرشار از زیبایی را به شما هدیه می‌‌دهند.


مقاله مرتبط: راز جوان ماندن پوست صورت چیست؟

۱. لیمو

درمان لک صورت - لیمو

لیمو یکی از ترکیبات عالی برای داشتن پوستی صاف و بدون لک است. اسید سیتریک موجود در لیمو به از بین بردن سلول‌های مرده‌ی پوست کمک می‌کند. همچنین لیمو حاوی ویتامین C است که به‌دلیل تقویت روند بازسازی سلولی، موجب کاهش لک‌های تیره‌ی پوست می‌شود. لیمو خاصیت روشن‌کنندگی نیز دارد و در بهبود کلی رنگ پوست نقش مؤثری ایفا می‌کند.

  • صورت و گردن خود را با آب‌ لیموی تازه مرطوب کنید و بعد از ۱۰ دقیقه با آب ولرم بشویید. سپس چند بُرش از خیار روی پوست‌تان بمالید تا نرم و مرطوب شود. این کار را می‌توانید هر روز یا یک روز در میان انجام بدهید.
  • روش دیگر استفاده از لیمو، این است که آب نصف لیمو را بگیرید و با یک تا دو قاشق غذاخوری عسل خام مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آن را آب بکشید.
  • برای لایه‌برداری پوست، یک قاشق چای‌خوری آب‌ لیمو و همین مقدار شکر را با یکدیگر مخلوط کنید. این ماسک را روی صورت، گردن و دست‌ها بمالید و به‌صورت دایره‌ای ماساژ بدهید. محل‌های آغشته به ماسک را بعد از ۱۰ دقیقه با آب ولرم بشویید. این ماسک لایه‌بردار را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید تا پوست‌تان درخشان‌تر شود.

مقاله مرتبط: روشن شدن پوست صورت با ۱۵ روش خانگی

۲. زردچوبه

درمان لک صورت - زردچوبه

برای درمان لک صورت از زردچوبه استفاده کنید. زردچوبه یک ضدعفونی‌کننده و روشن‌کننده‌ی فوق‌العاده‌ است که به کاهش لک‌های پوستی کمک می‌کند. همچنین زردچوبه، موجب کاهش اختلالات پوستی آلرژیک، التهابی و عفونی می‌شود که از جمله دلایل کاهش شادابی پوست به‌شمار می‌روند.

  • یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با مقدار کافی آب آناناس مخلوط کنید تا یک ماسک خمیری شکل به‌دست بیاید. این ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید و تا زمانی‌که هنوز کاملا خشک نشده است صبر کنید و سپس با آب ولرم بشویید. ماسک زردچوبه و آب آناناس را می‌توانید دو یا سه بار در هفته استفاده کنید تا از میزان لک‌های پوستی‌تان کاسته شود.
  • از مخلوط مقدار مساوی پودر زردچوبه و آرد نخودچی با اندکی آب یا شیر، یک ماسک خمیری شکل درست کنید. این ماسک را به‌طور یکسان روی پوست خود بمالید و بعد از خشک شدن، با آب ولرم بشویید. سپس پوست‌تان را به‌آرامی به‌صورت دایره‌ای ماساژ بدهید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید تا رنگ پوست‌تان روشن‌تر شود و لک‌های موجود از بین بروند.

۳. عسل

درمان لک صورت - عسل

برای داشتن پوستی صاف و بدون لک باید همیشه آن را مرطوب نگه دارید. عسل یک مرطوب‌کننده‌ی عالی با خواص آنتی‌باکتریال است که به مقابله با عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

  • عسل خام را مستقیما روی پوست خود بمالید و بعد از اینکه به‌طور طبیعی خشک شد، با آب ولرم بشویید. آب موجود در عسل موجب نرم و مرطوب‌شدن عمیق پوست می‌شود. این کار را می‌توانید روزی یک‌بار یا یک روز در میان انجام بدهید.
  • روش دیگر استفاده از عسل، این است که دو قاشق چای‌خوری شیر و یک قاشق چای‌خوری عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس یک قاشق چای‌خوری آرد نخودچی را به این مخلوط اضافه کرده و خوب هم بزنید. ماسک به‌دست آمده را روی صورت خود بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه، با آب گرم بشویید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید تا از داشتن پوستی درخشان و بدون لک لذت ببرید.

مقاله مرتبط: آشنایی با روش‌های درمان خشکی پوست

۴. آلوئه‌‌ ورا

چگونه پوستی بدون لک داشته باشیم - آلوئه ورا

آلوئه‌ورا دارای فواید بسیاری برای پوست است. خواص آنتی‌باکتریال آلوئه‌ورا به از بین بردن باکتری‌هایی که موجب آکنه می‌شوند کمک می‌کند. همچنین آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی‌ای است که از طریق آن پوست‌های تحریک‌شده تسکین می‌یابند. آلوئه‌ورا به‌دلیل قابض بودن در درمان جراحات پوستی نیز کاربرد دارد. این گیاه پُرفایده، پوست را مرطوب می‌کند و محرک رشد سلول‌های پوستیِ جدید است.

  • ابتدا ژل موجود در داخل برگ آلوئه‌ورا را خارج کنید. این ژل‌ را با استفاده از یک تکه پنبه روی صورت خود بمالید. نیم‌ ساعت صبر کنید تا ژل به‌طور طبیعی روی پوست‌تان خشک شود و سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. ژل آلوئه‌ورا را می‌توانید هر روز یا هفته‌ای چند بار استفاده کنید.

۵. جوش‌شیرین

چگونه پوستی بدون لک داشته باشیم - جوش شیرین

جوش‌شیرین سطح pH پوست را متعادل می‌کند و از این رو نقش به‌سزایی در داشتن پوستی بدون لک دارد. این ماده دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضدالتهابی است که به رفع مشکلاتی نظیر آکنه، جوش و لک کمک می‌کند. جوش‌شیرین یک لایه‌بردار فوق‌العاده نیز به‌حساب می‌آید که پوست را از آلودگی‌ها و سلول‌های مرده پاک‌سازی می‌کند.

  • یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با یک قاشق‌ چای‌خوری آب یا آب‌لیمو مخلوط کنید تا یک ماسک خمیری شکل به‌دست بیاید. صورت خود را تمیز کرده و از این ماسک جهت لایه‌برداری پوست استفاده کنید. در آخر صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و با حوله خشک کنید. این ماسک را می‌توانید دو یا سه بار در هفته استفاده کنید.
  • روش دیگر استفاده از جوش‌شیرین این است که یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را با یک قاشق چای‌خوری عسل خام مخلوط کنید و روی پوست‌ خود که آن را از قبل نم‌ناک کرده‌اید بمالید. یک دقیقه پوست خود را به‌آرامی ماساژ بدهید و سپس با آب ولرم بشویید. در آخر مقداری آب سرد روی صورت‌تان بپاشید تا منافذ پوست بسته شوند. این ماسک لایه‌بردار را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید.

مقاله مرتبط: ۵ نکته برای داشتن پوستی سالم

۶. خیار

درمان خانگی لک های پوستی - خیار

خیار مرطوب‌کننده، قابض و مغذی پوست است که به‌دلیل بازسازی سلول‌های پوستی تخریب‌شده و پاک‌سازی پوست از سلول‌های مرده، موجب درخشندگی و بهبود ظاهر کلی پوست می‌شود.

  • یک عدد خیار را به قطعات ضخیم بُرش بزنید و این بُرش‌ها را قبل از خواب باحوصله به همه جای صورت خود بمالید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. این کار را می‌توانید هر شب قبل از رفتن به رختخواب انجام بدهید.
  • همچنین می‌توانید مقدار مساوی آب خیار و آب‌لیمو را با یکدیگر مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست خود بمالید. صبر کنید تا پوست‌تان کاملا خشک شود و سپس با آب گرم بشویید. این کار را نیز می‌توانید هر روز انجام بدهید.

مقاله مرتبط: درمان جوش سرسیاه با ۱۱ روش موفق و قطعی خانگی

۷. پاپایا

درمان خانگی لک های پوستی  - پاپایا

پاپایا در بهبود بافت پوست و رفع لک صورت کاربرد دارد. این میوه از خاصیت روشن‌کنندگی طبیعی برخوردار است که موجب کاهش لک‌های پوستی می‌شود. همچنین آنزیم پاپائین موجود در پاپایا، دارای خواص آنتی‌باکتریال و قابلیت‌های درمانی‌ای است که به ریزش پوست مرده و آسیب‌دیده کمک می‌کند.

  • یک عدد پاپایای رسیده را به قطعات کوچک بُرش بزنید و با یک قاشق چای‌خوری پودر چوب صندل و یک قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید تا یک ماسک خمیری شکل به‌دست بیاید. این ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از نیم ساعت با آب خنک بشویید و سپس با حوله خشک کنید. در آخر مقداری گلاب به صورت خود بزنید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید تا شاهد تغییرات واضح در رنگ پوست‌تان باشید.

۸. گردو

درمان لک صورت - گردو

گردو به پوست‌های خشک و کدر، طراوت و تازگی می‌بخشد. این مغز مقوی دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که موجب بازسازی سلول‌های پوست و افزایش درخشندگی آن می‌شوند. از پودر گردو می‌توانید به عنوان لایه‌بردار پوست استفاده کنید و از شر آلودگی‌هایی که توسط پاک‌کننده‌های معمولی قابل پاک‌سازی نیستند خلاص شوید.

  • دو قاشق چای‌خوری پودر گردو را با دو قاشق غذاخوری ماست ساده مخلوط کنید تا یک ماسک خمیری شکل به‌دست بیاید. این ماسک را روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از اینکه خشک شد، روی صورت‌تان مالش بدهید و سپس با آب ولرم بشویید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید.
  • سه عدد گردو را شب خیس کرده و صبح روز بعد با یک قاشق چای‌خوری گلاب مخلوط کنید تا یک ماسک خمیری شکل به‌دست بیاید. این ماسک را روی صورت خود بمالید و بعد از یک ساعت با آب ولرم بشویید. هفته‌ای یک‌بار می‌توانید از این ماسک استفاده کنید.
  • همچنین می‌توانید هر روز صبح دو یا سه عدد گردو را با یک لیوان شیر میل کنید تا از خواص مفید گردو برای پوست بهره‌مند شوید.

مقاله مرتبط: ۵ ورزش صورت برای شادابی پوست

۹. روغن نارگیل

درمان لک صورت - روغن نارگیل

روغن نارگیل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که از فعالیت رادیکال‌های آزاد که موجب ایجاد پوست مرده و کدر می‌شوند، جلوگیری می‌کند. خواص آنتی‌باکتریال و ضدقارچی روغن نارگیل به داشتن پوستی بدون لک کمک می‌کند. همچنین روغن نارگیل به‌دلیل قابلیت نفوذ به بافت‌های زیرین پوست، از خاصیت نرم و مرطوب‌کنندگی برخوردار است.

  • مقداری روغن نارگیل را در مایکروویو کمی گرم کنید. روغن گرم شده را به صورت، گردن، دست‌ها و پاها بمالید و مدت ۱۰ دقیقه به‌آرامی روی پوست خود ماساژ بدهید و سپس با آب ولرم بشویید. این کار را می‌توانید هر روز انجام بدهید.

۱۰. نعناع

درمان لک صورت- نعناع

مِنتول یکی از ترکیبات اصلی نعناع است که خاصیت خنک‌کنندگی و تسکین‌دهندگی دارد و موجب حفظ سلامت و درخشندگی پوست می‌شود. همچنین نعناع دارای خواص درمانی فوق‌العاده‌ای است که به مقابله با عفونت‌های پوستی کمک می‌کند.

  • یک قاشق چای‌خوری پودر نعناع را با یک قاشق غذاخوری ماست ساده و یک قاشق غذاخوری گِل سرشور در داخل کاسه‌ای مخلوط کنید. این مخلوط را به مدت یک ساعت استراحت بدهید تا تمامی مواد به خورد یکدیگر بروند. سپس مخلوط را خوب هم بزنید تا یک ماسک خمیری شکل به‌دست بیاید. از این ماسک خانگی روی صورت و گردن خود بمالید و بعد از اینکه به‌طور طبیعی خشک شد با آب ولرم بشویید. این ماسک را می‌توانید هفته‌ای یک‌بار استفاده کنید تا پوست‌تان صاف و بدون لک شود.

نکته‌ی مهم

ماسکی را انتخاب کنید که با نوع پوست‌تان سازگار باشد و اگر حساسیت یا مشکل پوستیِ خاصی دارید، در انتخاب ماسک دقت بیشتری به خرج بدهید. یادتان باشد هر ماسکی که انتخاب می‌کنید، فقط در صورتی اثربخش خواهد بود که آن را برای مدتی به‌طور منظم استفاده‌ کنید.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه