درخواست امیر قطر از پدرش برای بازگشت به قدرت

تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، مجبور شده زمام امور را به پدرش، شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی بسپارد.

به گزارش ۸دی، پس از صف‌آرایی همسایگان قطر علیه این کشور، “حمد بن خلیفه” امیر سابق، قدرت را از پشت پرده در دست گرفته و از “حمد بن جاسم” پسرعمو و دست راست سابقش درخواست کرده به قطر بازگردد.
بر اساس اطلاعات منابع امنیتی، با توجه به مناقشه فزاینده بین قطر و دولت‌های حاشیه خلیج فارس به سرکردگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی، تمیم بن حمد آل‌ثانی امیر قطر، مجبور شده زمام امور را به پدرش، شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی بسپارد.
امیر سابق طی چند روز گذشته رهبری کامل خاندان آل‌ثانی را در اختیار گرفته است. وی کار خود را با حل‌وفصل مناقشات خانوادگی آغاز کرده است. این مناقشات ممکن است در روزهایی که برخی اعضای رده پایین خانواده خواهان کناره‌گیری تمیم از قدرت شده‌اند، مورد استفاده کشورهای رقیب در خلیج فارس قرار بگیرد.
بر اساس اطلاعات چندین منبع، عربستان سعودی و امارات متحده عربی رقابت‌های قبیله‌ای که توسط قبایل مادران شعله‌ور گشته را تحریک می‌کنند، به این امید که قیامی علیه وی پدید آوردند.
رهبر سابق قطر برای جلوگیری از وقوع این امر و علی‌رغم تردیدهای “موزه بنت ناصر المسند” مادر تمیم، حمد بن جاسم آل‌ثانی پسر عموی پرنفوذ و نخست‌وزیر سابقش را فراخوانده و به وی پیشنهاد کرده در دفاع دیپلماتیک از قطر نقشی فعال داشته باشد.
حمد بن جاسم که از زمان بر تخت نشستن تمیم در لندن زندگی می‌کند، یکی از نزدیک‌ترین مشاوران پدرش بود. حمد بن جاسم رابطه نزدیکش با عبدالله بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی را حفظ کرده است. وی هفتمین پسر امیر سابق است که به درخواست وی در سال ۲۰۱۴ به عنوان قائم‌مقام امیر انتخاب شده و یکی از رقبای اصلی تمیم، برادر ناتنیش است.
شیخ حمد بن خلیفه آل‌ثانی شروع به گفتگو با شاخه‌ای از خانواده که نوادگان امیر احمد بن علی آل‌ثانی هستند، کرده است. احمد بن علی از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲ حکومت کرده و توسط پسر عمویش در کودتایی از قدرت کنار گذاشته شد. امیر و پدرش برای برقراری مصالحه بین جناح‌های مختلف در ۵ ژوئن میزبان یک مراسم افطار بزرگ بودند. اغلب رؤسای تشریفاتی پادشاهی در این مراسم حاضر بودند.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه