ارتباط اختلاف‌ عربستان‌ و قطر با بحران‌ در شاخ آفریقا

به‌دنبال وقوع بحران دیپلماتیک در خلیج فارس و تشدید اختلافات عربستان و قطر، روابط کشورهای شاخ آفریقا و ثبات سیاسی این منطقه دچار تنش شده است.

به گزارش ۸دی، در حال حاضر، به‌دنبال وقوع بحران دیپلماتیک در خلیج فارس و تشدید اختلافات عربستان و قطر، روابط کشورهای شاخ آفریقا و ثبات سیاسی این منطقه دچار تنش شده است. دراین میان، سومالی، سودان و اتیوپی در بحران اخیر خلیج فارس، بیشتر سعی کرده‌اند نقش میانجی‌گری را ایفا کنند تا روابط خود با هر دو طرف را حفظ کنند.
اریتره، موضع احتیاط را در پیش گرفته هرچند یک پایگاه نظامی در شهر صعب را به منظور عملیات در یمن در اختیار امارات گذاشته است؛ جیبوتی و جمهوری خودخوانده سومالی (سومالی‌لند) بنا به ملاحظات اقتصادی و استراتژیک، جانب عربستان و امارات متّحده را گرفته‌اند.
بااین وجود، این بحران، تأثیر مستقیم در اختلافات مرزی جیبوتی و اریتره داشته است. میانجی‌گری قطر از سال ۲۰۱۰ و حضور نیروهای حافظ صلح تا حدودی باعث کاهش تنشها بود امّا پس از آغاز منازعه اخیر در خلیج (فارس) و پس از آنکه جیبوتی روابط خود را با قطر کاهش داد، قطر نیروهای خود را از مرزهای دو کشور خارج ساخت.
از سوی دیگر، سومالی، محلّ بیشترین رقابتها بین کشورهای منطقه بوده است. ترکیه از سال ۲۰۱۱ تاکنون نقش فعّالی در این کشور بازی کرده، سفارتخانه‌ای بزرگ تأسیس کرده و دارای پایگاه نظامی در موگادیشو است. امارات متّحده نیز در جهت منافع استراتژیک خود از جمله تأمین امنیّت خلیج عدن به حمایت از سومالی پرداخته، در سال ۲۰۱۵ مرکز آموزش نیروی کماندو تأسیس کرده و در راستای مبارزه با گروه پیکارجوی الشباب اقدام به تقویت ارتش ملّی سودان کرده است.
در این شرایط، علی رغم اینکه رئیس جمهور جدید سومالی در اولین سفر خارجی خود به عربستان سفر کرده است، سومالی اجازه استفاده از فضای هوایی خود را به قطرِ مورد تحریم داده است. امارات متّحده یک پایگاه هوایی در سومالی‌لند را برای ۲۵ سال به صورت اجاره در اختیار گرفته و در ازای آن، متعهّد به ایجاد زیرساختها و اشتغال در آن کشور شده است. این وضعیت، مستعد بی ثباتی و بحران در این منطقه شده است.

انتهای پیام/

منبع: مشرق

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه