ظریف در واکنش به اظهارات اخیر مقام‌های آمریکایی:

خودتان را فریب ندهید؛ تغییر حکومت ایران امکان‌پذیر نیست

ظریف در واکنش به اظهارات مداخله‌جویانه اخیر مقام‌های آمریکایی گفت: خودتان را فریب ندهید؛ تغییر حکومت ایران امکان‌پذیر نیست.

خودتان را فریب ندهید؛ تغییر حکومت ایران امکان‌پذیر نیست

به گزارش ۸دی به نقل از تسنیم، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران که برای شرکت در اجلاس سازمان ملل به نیویورک رفته است،‌ بامداد امروز سه‌شنبه در شورای روابط خارجی آمریکا حاضر شد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

سخنرانی وزیر امور خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا دقایقی پیش آغاز شده و همچنان در جریان است.

بنا بر این گزارش،‌ ظریف در این سخنرانی تأکید کرد،‌  ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اختیار راستی‌آزمایی از پایبندی به تعهداتش تحت برجام را داده و آژانس هر بار این پایبندی را تأیید کرده است.

وی در واکنش به اظهارات مداخل‌ ‌جویانه اخیر مقام‌های آمریکایی گفت: خودتان را فریب ندهید؛ تغییر حکومت ایران امکان‌پذیر نیست.

وی در این خصوص ادامه داد: طرح این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا از گذشته درس نگرفته است.

ظریف افزود: ما فلج‌کننده‌ترین تحریم‌ها را دوام آوردیم، دلیلش این است که ایران به مردم خود متکی است.

وی در ادامه گفت: آمریکا از زمان وقوع انقلاب در ایران، سیاست تغییر نظام را در دستور کار خود داشته است.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: «تغییر نظام در ایران جواب نمی‌دهد. آمریکا از تاریخ درس نمی‌گیرد. آمریکا در سال ۱۹۵۳ نظام حاکم را سرنگون کرد و ببینید که چه شد».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین ادامه داد:‌ «هنگامی که به ما با سلاح‌های شیمیایی حمله شد، این موضوع برای کسی مهم نبود…، چرا ما دوام آورده‌ایم؟ چون می‌توانیم به مردممان تکیه کنیم».

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت:‌ «در خاورمیانه شاهد شکست سیستم دولت بوده‌ایم. انتظارات برآورده نشده‌اند و مردم احساس می‌کنند که دولت ــ نمی‌خواهم بگویم دولت کشورهای عرب، اما تا حد زیادی دولت‌های کشورهای عرب ــ در برآورده کردن اساسی‌ترین نیازهای آنها ناکام مانده‌ است».

وی ادامه داد: «مردم ما دو ماه پیش ده ساعت برای رأی دادن در صف ایستادند، این فرصتی را در اختیار آنها قرار می‌دهد تا نظرشان را ابراز کنند، این چیزی است که اصلاً در بقیه منطقه ما وجود ندارد».

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین گفت:‌ «(درباره اظهارات جانشین ولیعهد عربستان درباره کشاندن جنگ به داخل ایران) این یک تهدید بود، تهدیدی که آنها مدتی با حمایت از سازمان‌های تروریستی به‌دنبال تحقق آن بودند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران افزود: «شما آنها را می‌دیدید که شخصاً در راه‌پیمایی‌های همین سازمان‌های تروریستی در پاریس که در بیرون این سالن هم شعار می‌دادند، شرکت می‌کردند. در نهایت آنها توانستند بعضی از آن تروریست‌ها را داخل پارلمان ما بیاورند، جایی که آنها بیشتر از همه‌جا از آن تنفر دارند چون چیزی است که ما داریم و آنها ندارند».

«ریچارد هاس»‌ رئیس شورای روابط خارجی آمریکا نیز در این نشست سؤالاتی را مطرح کرد و گفت: «برخی از شهروندان آمریکا در ایران زندانی هستند. آیا ایران حاضر است این افراد را به‌خاطر ژست بشردوستانه آزاد کند؟»،
ظریف در پاسخ تأکید کرد: «ایران نظام قضایی مستقل دارد. ما در دولت، هیچ کنترلی روی تصمیم‌های قوه قضائیه نداریم. میلیون‌ها ایرانی ــ آمریکایی به ایران سفر می‌کنند و فقط شماری از آنها دستگیر شده‌اند، ضمن اینکه، ایرانی‌هایی هم هستند که در آمریکا با اتهامات ساختگی دستگیر می‌شوند».

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: «هیچ ارتباطی بین من و رکس تیلرسون (وزیر خارجه آمریکا) وجود ندارد، این به‌معنی آن نیست که احتمال تعامل بین ما وجود ندارد».

وی همچنین با اشاره به تنش‌ها در شبه‌جزیره کره تصریح کرد:‌ «سلاح هسته‌ای امنیت هیچ‌کس را افزایش نمی‌دهد».

دیپلمات ارشد ایران به موضوع تحریم‌های غرب علیه ایران اشاره کرد و گفت: «من اعتقادی به تحریم‌ها ندارم. آنها کارساز نیستند. تحریم‌ برای آمریکا سرمایه نیست، بلکه بدهی است… وقتی آمریکا شروع به تحریم ایران کرد ما فقط ۲۰۰ سانتریفیوژ داشتیم، موقع مذاکرات ۲۰۰۰۰ تا».

ظریف همچنین به موضوع یمن اشاره‌ای داشت. وی در این باره تأکید کرد: «معتقدیم که هیچ کس از ادامه درگیری‌ها در یمن منتفع نمی‌شود. اگر ما (ایران و عربستان) با یکدیگر درباره اوضاع سوریه یا یمن موافق هم نباشیم، دست‌کم می‌توانیم با هم برای پایان دادن به درگیری همکاری کنیم».

وزیر امور خارجه ایران درباره تسلیحات شیمیایی گفت: «معتقدیم که هیچ کشوری غیر از ایران، برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی خط قرمز قائل نیست، چون وقتی که ما قربانی سلاح شیمیایی بودیم، هیچ‌کس توجه نکرد و همه از طرف مقابل حمایت کردند».
وی افزود: «من سال ۱۹۸۵ دیپلمات بسیار جوانی بودم که به‌سمت رئیس شورای امنیت رفته و به او می‌گفتم که از سلاح‌های شیمیایی علیه ما استفاده شده و رئیس شورای امنیت، رک به من گفت: “به حرفت گوش نمی‌دهم”».
ظریف همچنین اشاره کرد: «من از هیچ‌کس قبول نخواهم کرد که بگوید برای آنها سلاح شیمیایی خط قرمز است، چون این واقعه را بشخصه به‌خاطر می‌آورم، اما این موضوع برای ما خط قرمز است».

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه