فعال سیاسی و رسانه ای گیلانی؛

هدف آمریکا از برجام تنازل سطوح مولفه‌های قدرت ایران است/بزرگترین ثمره برجام عبرت از آن می‌باشد

فعال رسانه ای گیلان گفت: هدف آمریکا از برجام تنازل سطوح مولفه‌های قدرت ایران از جمله مولفه‌های فرهنگی و نظامی است.

هدف آمریکا از برجام تنازل سطوح مولفه‌های قدرت ایران است/بزرگترین ثمره برجام عبرت از آن می‌باشد

به گزارش ۸دی، سیاوش آقاجانی فعال سیاسی و رسانه ای گیلانی در گفتگو با خبرنگار بهجت نیوز در ارتباط با دستاوردهای برجام اظهار داشت: هدف آمریکا از برجام فارغ از مباحث هسته ای تنازل سطوح مولفه های قدرت ایران از جمله مولفه های فرهنگی و نظامی است.

آقای روحانی بارها اذعان کردند که بنده مسئول مستقیم مذاکرات هستم
وی با اشاره به برجام اظهار کرد: ببینید برجام با تابلوی هسته ای و انرژی اتمی وارد فضای سیاسی کشور شد اما نگاه به برجام فقط معطوف به مسائل هسته ای نبود و جوانب مختلف آن از خود موضوع اتمی به مراتب مهمتر می باشد. در طی زمانی که بر روی مذاکرات برجام صرف شد در حقیقت ما با تفکری مواجه بودیم که از زمان ماجرای مک فارلین معتقد بود اگر ایران در برخی امور کوتاه بیاید طرف مقابل هم کوتاه خواهد آمد و این فرصت در حقیقت با انتخاب ۵۰/۷ درصدی آقای روحانی در انتخابات ۹۲ محقق شد و مقام معظم رهبری هم با اعلام نرمش قهرمانانه و با تعیین چهارچوب ها به این تفکر فرصت داد تا دولت آن طور که خودش می داند مذاکرات را به پیش ببرد به گونه ای که خود آقای روحانی بارها اذعان کردند که بنده مسئول مستقیم مذاکرات هستم و بر خلاف مذاکرات قبلی رهبر معظم انقلاب اسلامی مسئولیت مذاکره را به دولت سپردند تا مشکلاتی که در اثر تحریم ها و سوء مدیریت دولت قبلی به وجود آمده بود رفع گردد و دولت یازدهم تلاش کرد شعاری را که سال ها مدنظر امثال مرحوم هاشمی رفسنجانی بود را اجرائی کند.

مسئول فضای مجازی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گیلان در رابطه با نگاه یک جریان خاص مبنی بر اینکه کلید حل همه مشکلات کشور در مذاکره با آمریکاست تصریح کرد: برای این جریان بیش از اینکه موضوع هسته‌ای حل شود این مهم بود که کلید مذاکرات بچرخد و پس از هسته ای یکی یکی در مورد موضوعات دیگر مذاکره صورت بگیرد و به زعم خودش مشکلات حل گردد لذا برای این جریان رساندن مسئله هسته‌ای به سرانجام با عجله و حتی اینکه با استیفای کامل حقوق ایران هم نباشد در اولویت قرار داشت و مشاهده گردید که رهبر معظم انقلاب اسلامی در اواخر مذاکرات در جایی که دولت اصرار به نتیجه رساندن مذاکرات داشت نظرشان این بود که باید نظرات منتقدان شنیده شود.

خطوط قرمز رهبری رعایت نشد
آقاجانی در ادامه گفت: برجام در هر صورت به پیش رفت و آن خطوط قرمز رهبری و چهارچوب‌های مدنظر که تحت عنوان شروط مطرح کرده بودند هم رعایت نشد البته بعدها شنیده شد در طول مذاکرات برخی می خواستند خطوط قرمز را رعایت کنند و برخی هم تلاش کردند بدون رعایت خطوط قرمز به پیش بروند و نهایتا خطوط قرمز رعایت نشد و حتی رهبری مطرح فرمودند که بعد از اتمام مذاکرات آقای ظریف آمدند خدمت آقا و گفتند که نتوانستند برخی موارد را رعایت کنند.

نقد دادیم و منتظر نسیه طرف مقابل ماندیم
وی با اشاره به اهمیت خطوط قرمز مدنظر تاکید کرد: آن خطوط قرمز ناشی از نگاه واقع بینانه رهبر انقلاب به آمریکا بود چرا که ایشان می دانستند با کشوری مواجه اند که بد عهد است و در دشمنی حتی از تحریم دارو هم نمی گذرد لذا ایشان شرایطی را قرار دادند که از جمله آن تعهدات  متناظر، همزمان و قابل برگشت باشد اما متاسفانه به خاطر نگاه خوشبینانه دولت لحاظ نشد و ما با برجامی مواجه شدیم که ابتدا ایران باید تعهداتش را انجام می داد و بعدا آنها تعهدات خود را عملی می کردند لذا ما نقد دادیم و منتظر نسیه طرف مقابل ماندیم.

توان نظامی و موشکی ما قابل تنازل نیستند
فعال سیاسی و رسانه ای گیلانی با اشاره به تحلیل صحیح برجام افزود: برای ما از این جهت تحلیل برجام مهم است که دولت می خواهد تلاش کند تا بگوید منطق برجام به نتیجه رسیده است و برجام های ۳،۲ و ۴ را کلید بزند لذا باید بدانیم که برجام هسته ای جواب نداده و آمریکا آن تحریم های کاغذی و اسمی را که برداشت مجددا با شدت بیشتر و به بهانه های دیگر جاری ساخت لذا ما با برجامی موفق مواجه نبودیم که دنبال موضوعاتی به مراتب مهم تر از موضوع هسته ای باشیم و قطعا توان نظامی و موشکی ما قابل تنازل نیستند.

وی تاکید کرد: بیش از آنکه برجام ثمره اقتصادی یا سیاسی داشته باشد باید بدانیم که بزرگترین ثمره آن عبرت گرفتن از برجام می باشد همانطور​ که رهبری معظم انقلاب اسلامی فرمودند این احتمال هست که در آینده به درس عبرت بزرگی تبدیل بشود.

آقاجانی در رابطه با نقض برجام تصریح کرد: آقای روحانی به نقض مکرر برجام اذعان دارد، آقای ظریف اذعان دارد، آقای صالحی از دبه درآوردن آمریکا سخن می گوید، آقایان عراقچی و بعیدی نژاد هم اذعان دارند و قطعا از طرف مسئولین مذاکرات، مذاکرات هسته ای نتیجه ای شکست خورده دارد و حتما بحث ما این نیست که برجام هیچ دستاوردی نداشته است و ما قصد انکار نداریم اما باید بدانیم در ازای آن چیزی که دادیم چه چیزی گرفته ایم و چه مواردی باید می گرفتیم و یا اینکه دستاوردهای ما تضمین شده است یا اینکه احتمال از دست دادن وجود دارد که دوباره ایالات متحده تحریم دارو را به بهانه های  دیگری عملی نکند. مگر آمریکا تحریم های ده ساله را بعد از اتمام دوره تمدید نکرد؟ مگر قانون ویزا را تصویب نکرد؟ چه تضمینی وجود دارد دوباره همین تحریم های رفع شده را برنگرداند؟ در رابطه با فروش نفت هم بله ما نفت می فروشیم اما در گرفتن پولش مشکل داریم لذا می بینید آب معدنی و مربا و … وارد می کنیم چون با پولی مواجه ایم که نمی توانیم خودمان تعیین کنیم چطور خرج کنیم و آنها برای ما نسخه می پیچند.

جریان های انقلابی به این نتیجه رسیده اند راه حل مشکلات کشور حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی می باشد
وی در پایان خاطر نشان کرد: هدف آمریکا از برجام فارغ از مباحث هسته ای تنازل سطوح مولفه های قدرت ایران از جمله مولفه های فرهنگی و نظامی است و از طرفی هم دولت تدبیر و امید به دنبال برجام های دیگری بود تا با مذاکره با کدخدا مشکلات کشور را رفع نماید و این راهبرد اصلی دولت آقای روحانی بود و اکنون برای این دوستان بسیار سخت است اعلام کنند این راهبرد اصلی با شکست مواجه شده است و از سوی دیگر ما جریان های انقلابی را داریم که رهبر معظم انقلاب موضوع برجام و مذاکرات هسته ای را یک درس عبرت بزرگ می دانند و به این نتیجه رسیده اند که طبق فرمایشات مکرر رهبری معظم راه حل همه مشکلات کشور حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی و در واقع درون زائی می باشد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه