سی وی (CV) و رزومه چه تفاوتی با هم دارند؟

به گزارش ۸دی، هر دو اصطلاح سی وی (CV) و رزومه (Résumé) به گوش ما آشناست. همه می‌دانیم که تفاوت‌هایی میان این دو ابزار تقاضای شغلی وجود دارد. اما واقعا تفاوت این دو ابزار چیست؟ برای موقعیت شغلی یا تحصیلی کدام‌یک ارجحیت دارند؟ آیا این دو، کاربرد یکسانی دارند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به […]

سی وی (CV) و رزومه چه تفاوتی با هم دارند؟

به گزارش ۸دی،

هر دو اصطلاح سی وی (CV) و رزومه (Résumé) به گوش ما آشناست. همه می‌دانیم که تفاوت‌هایی میان این دو ابزار تقاضای شغلی وجود دارد. اما واقعا تفاوت این دو ابزار چیست؟ برای موقعیت شغلی یا تحصیلی کدام‌یک ارجحیت دارند؟ آیا این دو، کاربرد یکسانی دارند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به سؤال‌های احتمالی که درباره‌ی تفاوت‌ها و کاربردهای این دو ابزار حرفه‌ای شغلی در ذهن دارید، پاسخ بدهیم.

سی وی (CV)

سی وی سرنامِ دو واژه‌ی لاتین Curriculum Vitæ به معنای شرح حال زندگی است. سی وی در قالب مدرک دو صفحه‌ای یا بیشتر، سطح بالایی از جزئیات را در مورد دستاوردها و پیشینه‌ی شغلی ارائه می‌دهد. همچنین تحصیلات و نیز موفقیت‌های تحصیلی و مقاله، کتاب یا کارهای منتشرشده‌ی افراد در سی وی پوشش داده می‌شود. این مدرک بر اساس ترتیب زمانی فعالیت‌ها تنظیم شده است و باید طوری نوشته شود که مرور پیشینه‌ی شغلی راحت باشد. مدرک سی وی ثابت است و برای موقعیت‌های مختلف تغییر نمی‌کند و اعمال تغییرات آن احتمالا در کاور لتر (Cover Letter) صورت می‌گیرد.

رزومه (résumé)

رزومه مدرکی است مختصر که عموما بیشتر از یک صفحه نیست به این دلیل که خواننده وقت زیادی را برای مرور صرف نکند. هدف از رزومه ایجاد تمایز میان افراد در رقابت (حرفه ای) است. جویندگان شغلی باید رزومه را متناسب با فرصتی تنظیم کنند که قصد اقدام برای آن را دارند. در واقع علاقه‌ی متقاضی به فرصت‌های شغلی مختلف باعث تغییر قالب رزومه شده و بر اساس نیازهای خاص هر موقعیت تنظیم می‌شود. نیازی نیست که رزومه بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود یا تمام فعالیت‌های حرفه‌ای را پوشش دهد، بلکه سندی است که سازگاری بالایی با هر موقعیت و فرصت حرفه‌ای دارد.

تفاوت‌ سی وی و رزومه

همان‌طور که اشاره شد، سه تفاوت اساسی میان سی وی و رزومه وجود دارد: اندازه، هدف و قالب. رزومه خلاصه‌ای مختصر از مهارت‌ها و تجربه‌هایی است که در یک یا نهایت دو صفحه آماده می‌شود، ولی سی وی جزئیات زیادی را پوشش می‌دهد و می‌تواند بیش از دو صفحه باشد. رزومه بر اساس موقعیت و فرصت نوشته می‌شود ولی سی وی ثابت است و تغییرات آن در کاور لتر اتفاق می‌افتد.

تمام فعالیت‌های حرفه‌ای افراد در سی وی بر اساس ترتیب زمانی مشخص و فهرست می‌شود، در حالی که اطلاعات رزومه می‌تواند بر اساس بهترین تجربه و پیشینه‌ی متقاضی تغییر کند. می‌توان گفت که تفاوت عمده میان رزومه و سی وی این است که در سی وی هدف، نگارش تاریخچه و پیشینه‌ی تمام فعالیت‌هاست ولی رزومه مختصر است و بر اساس مهارت‌ها و دستاوردها طراحی می‌شود.

  • سی وی طولانی است؛ تمام فعالیت‌های حرفه‌ای را شامل می‌شود و ثابت است.
  • رزومه خلاصه است؛ قالب آن متنوع است و سازگارپذیری بیشتری دارد.

کاربردها

کاربرد رزومه و سی وی در هر موقعیت

کاربردهای سی وی و رزومه بر اساس مناطق جغرافیایی تغییر می‌کند. برای مثال در آمریکا و کانادا رزومه ترجیح داده می‌شود. آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها وقتی از سی وی استفاده می‌کنند که قصد دارند برای موقعیت شغلی خارج از کشورشان یا برای موقعیت‌های تحصیلی و تحقیقاتی اقدام کنند. در بریتانیا، ایرلند و نیوزلند، از سی وی برای تمام موقعیت‌ها استفاده می‌شود و عموما رزومه کاربردی در این کشورها ندارد. سی وی در اروپا مزیت محسوب می‌شود و حتی اتحادیه‌ی اروپا قالب آماده‌ی آن را برای دانلود در دسترس افراد قرار داده است.

در آلمان، هند و آفریقای جنوبی، اصطلاح سی وی و رزومه می‌توانند به‌جای یکدیگر استفاده شوند. رزومه بیشتر برای موقعیت شغلی و فرصت‌های بخش خصوصی استفاده شده ولی سی وی بیشتر برای فرصت­‌های دولتی کاربرد دارد.

اما سؤالی که می‌توان مطرح کرد این است که قالب پرکاربرد در ایران کدام است؟ کارشناسان و مدیران منابع انسانی کدام‌یک را قبول می‌کنند؟ شما کدام‌یک از این دو را برای جست‌وجوی شغلی ترجیح می‌دهید؟ اگر قصد دارید برای فرصت‌های شغلی اقدام کنید، به نظر شما قالب حرفه‌ای و استاندارد تا چه اندازه اهمیت خواهد داشت؟

چطور می‌توان یک رزومه‌ی حرفه‌ای داشت

اگر به این سؤال هم رسیده‌اید که خب چطور می‌توان با توجه به اهمیت بالایی که رزومه در ایران دارد یک رزومه حرفه‌ای ساخت؟ می‌توان به دو صورت به آن پاسخ داد:

  1. ساخت رزومه به صورت یک فایل متنی در واژه‌پرداز ورد که کمی دشوار است زیرا چینش تمامی بخش‌ها به‌عهده‌ی خودتان است و ممکن است کار را برای شما کمی سخت کند یا اینکه با توجه به زیاد بودن مواردی که باید در رزومه بگنجانید مورد مهمی را فراموش کنید.
  2. نوشتن رزومه توسط یک رزومه ساز آنلاین که فرآیند رزومه‌سازی را بسیار سریع می‌کند و در نهایت با قابلیت انتخاب از میان قالب‌های مختلف، خروجیِ کار یک رزومه‌ی حرفه‌ای است که می‌توانید آن را برای هر کارفرمایی ارسال کنید.

انتهای پیام/

منبع: چطور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه