سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گیلان:

مهترین تخلفات ایام انتخابات استفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدها بود

قنبریان گفت: مهمترین تخلفات مربوط به ایام انتخابات استفاده از امکانات دولتی و فعالیت و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین بوده است.

مهترین تخلفات ایام انتخابات استفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدها بود

به گزارش خبرنگار هشت دی از رشت، احمد قنبریان صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت سالروز تأسیس شورای نگهبان در دفتر هیأت نظارت و بازرسی انتخابات استان گیلان اظهار داشت: ۲۶ تیر ماه سالروز تاسیس شورای نگهبان است.

وی با اشاره به اینکه تمام نظام های سیاسی چهارچوب خود را در قالب قانون اساسی تعریف می کنند افزود: برای نطارت بر این قانون یک نهاد نظارتی نیاز است که می تواند بخشی از قوه قضائیه، بخشی از قوه مقننه یا  ترکیبی از قوه قضائیه و مقننه باشد.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گیلان گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی این نهاد سیاسی که وظیفه صیانت از قانون اساسی را بر عهده دارد شورای نگهبان است.

وی ضمن بیان ویژگی های بارز شورای نگهبان اظهار کرد: این شورا نهادی مستقل است و همچنین ترکیب آن یک ترکیب ممتاز است، ۱۲ نفر که ۶ نفر از آن فقیهی هستند که از سوی رهبر انقلاب انتخاب می شوند و ۶ حقوقدانی که توسط رئیس قوه قصائیه برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی می شوند.

قنبریان با اشاره به اختیارات شورای نگهبان گفت: تنها مرجعی که می‌تواند قانون اساسی را تفسیر کند شورای نگهبان است، تطبیق قوانین با شرع و قانون اساسی نیز از وظایف بسیار مهم شورای نگهبان(فقها) است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گیلان با اشاره به اینکه وظیفه نظارت بر انتخابات و همه پرسی ها بجز انتخابات شوراها بر عهده شورای نگهبان است افزود: این ویژگی ها شورای نگهبان را نسبت به سایر نظام های دنیا برتر کرده است.

وی با اشاره بر فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان به شورای نگهبان فرمودند که یک ساز و کار مشخصی داشته باشد.

قنبریان با بیان اینکه دفاتر نظارتی در تایید صلاحیت انتخابات ریاست جمهوری نقش ندارند گفت: این دفاتر در فرآیند انتخابات، نظارت بر تبلیغات نامزدها، شمارش آرا، اعلام نتایج جمع بندی و بررسی شکایات نقش دارند.

وی با بیان اینکه در استان ضعف هایی در ایفای وظیفه نظارتی شورا نگهبان وجود دارد ادامه داد: خلأهای بسیار زیاد قانونی باعث می شود دستگاههای نظارتی نمی‌توانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گیلان با اشاره به ضعف های آموزشی اظهار کرد: آنچه مسلم است این است که مجموعه شبکه نظارتی تلاش کردند با حداکثر توانایی خود این وظیفه را انجام دهند تا نمره مورد قبولی از ملت بگیریم.

وی با بیان اینکه نامزدها ۱۱ محور تخلف را در شکایات خود از انتخابات اخیر بیان کردند گفت: مهمترین تخلفات مربوط به ایام انتخابات استفاده از امکانات دولتی و فعالیت و تبلیغ به نفع نامزدها توسط مسئولین دولتی بوده است.

قنبریان ادامه داد: این تخلفات محرز در استان گیلان نیز در اختیار ما قرار گرفت که در اختیار قوه قصائیه قرار دادیم، طبق بررسی های شورا نگهبان برخی بررسی ها محرز نشد، برای مثال نرسیدن تعرفه به برخی شعب تخلف مهندسی شده نبود.

وی با بیان اینکه انتخابات در کمال صحت و سلامت برگزار شده است تصریح کرد: شبکه نظارتی شورای نگهبان از شهرها تا دل روستاها گسترده است بنابراین شورای نگهبان یک نهاد کاملا مردمی است.

سرپرست دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان گیلان با بیان اینکه نظارت شورای نگهبان مختص دوران انتخابات نیست اظهار کرد: ما در طول سال نیز اقداماتی را در قالب آموزش و ۲ یا ۴ بار در سال همایش های آموزشی برگزار می کنیم و با ارتباط دو طرفه با شبکه نظارتی در دریافت اخبار غیر از ایام انتخابات حول محورهای رصد نمایندگان، رصد افراد سیاسی و … انجام وظیفه می‌کنیم.

قنبریان با تاکید بر اینکه در ایام‌ غیر از انتخابات این ارتباط قطع نخواهد شد گفت: در انتخابات برخلاف اینکه برخی گمان می کنند انتخاب شدن جز حقوق شهروندی است اما انتخاب افراد جز حقوق شهروندی نیست.

وی با بیان اینکه در بررسی صلاحیت ها اصل احراز و صحت مورد توجه است افزود: در بررسی صلاحیت اصل بر تایید نامزد تایید شده در دوره گذشته است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه