روز شمار تاریخ گیلان / 25 تیر؛

ترور ۲ گیلان توسط ضد انقلاب / فعالیت نشریات کمونیستی در آستارا

در چنین روزی، ۲ گیلانی توسط عناصر ضد انقلاب ترور شدند و به شهادت رسیدند.

ترور ۲ گیلان توسط ضد انقلاب / فعالیت نشریات کمونیستی در آستارا

به گزارش ۸دی، ۲۵ تیر ماه ۱۳۰۰ شمسی، میرزا کوچک خان با فرماندهان در پسی خان مذاکره کرد. میرزا کوچک خان با خالو قربان و سایر فرماندهان در پسی خان(۱) ملاقات و گفتگو کرد.(۲)

۲۵ تیر ماه ۱۳۰۱ شمسی، کم آبی در لنگرود نارضایتی مردم را در پی داشته است. براساس اخبار رسیده از لنگرود، به واسطه کم آبی و خشک شدن استخرها، زراعت در حدود لنگرود با خطر خشکی روبه رو شده و این امر موجب وحشت اهالی شده است. همچنین رئیس نظمیه این شهر برای منافع شخصی اقدامات غیرمتعارفی می کند که از آن جمله است گرفتن پول نابجا از مردم. اهالی لنگرود از طبیعت بیمناک و از مسئول یاد شده شاکی هستند. (۳)

۲۵ تیر ماه ۱۳۰۱ شمسی، «عبدالحسین خان معزالسلطان» معروف به «سردار محیی» در بادکوبه مرد. وی از سران مشروطه خواهان سکولار گیلان بود و از کسانی بود که در انحراف مشروطه از مسیر اصلی اش نقش اساسی داشت. برادر وی میرزاکریم خان رشتی از برجسته ترین نیروهای بومی انگلیس در ایران معاصر بود. سردار محیی در زمان نهضت جنگل از کسانی بود که به احسان الله خان پیوست و بلشوئیک شد. دشمنی او با اسلام و میرزا کوچک خان بر همه آشکار بود. سردار محیی، مغز متفکر و مشاور امین احسان الله خان به حساب می آمد و او را در تمام خیانت‌هایش همراهی کرد تا اینکه بعد از شکست نهضت جنگل با هم به به شوروی فرار کردند. حضور سردار محیی در بادکوبه چندان به درازا نینجامید زیرا در همانجا در سن ۵۰ سالگی به طرز مشکوکی درگذشت(۴).

۲۵ تیر ماه ۱۳۰۴ شمسی، نشریات کمونیستی در آستارا فعالیت می کنند. گمرک آستارا که موظف به ضبط نشریات کمونیستی است امروز به رئیس کل گمرک خبر داد که اخیراً ۴۵ رساله کمونیستی که توسط کارگران در حال ورود به مملکت بود، ضبط شده است. «رسالات فوق از جمله مجلاتی است که کمیته انقلابیه روسیه… بین اجزاء کمیته که قسمت عمده آنها عملجات کار خانجات مختلف و مخصوصاً عملجات تصفیه نفط بادکوبه میباشند به عنوان تبلیغ و برای جلب کارگران ایرانی به روسیه تقسیم شده» است. رئیس گمرک آستارا پرسید با این رساله ها چه باید بکند؟(۵)

۲۵ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید علینقی فقیری چوبه از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در شلمچه به شهادت رسید. و متولد ۷ اردیبهشت ماه ۱۳۳۶ در روستای چوبه صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در محل زادگاهش تدفین شد.

۲۵ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید عقیل عباس مفرد ترور شد. وی در رودسر توسط عناصر تروریستی سازمان مجاهدین خلق مورد سوء قصد واقع شد و به شهادت رسید.

۲۵ تیر ماه ۱۳۶۵ شمسی، شهید جمشید بامحبت دریاکناری از رزمندگان شهرستان رودسر در مهران به شهادت رسید. وی متولد ۱۱ آذر ماه ۱۳۴۴ در تهران بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید روستای دریا کنار سفلی رودسر تدفین شد(۶).

۲۵ تیر ماه ۱۳۶۵ شمسی، رجبعلی شعبان زاده در حالی که سرباز وظیفه بود ترور شد. وی متولد ۸ تیر ماه ۱۳۴۵ در روستای سلیم چاف آستانه اشرفیه بود و پیکر مطهرش در همین روستا تدفین شد(۷).

۲۵ تیر ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید کاس قنبرزاده که از لشگر قدس گیلان اعزام شده بود در جزیره مجنون به شهادت رسید. وی متولد ۵ اردیبهشت ماه ۱۳۴۶ در روستای پیشخان صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در همین روستا تدفین شد.

۲۵ تیر ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید غلامعلی یگانه در ایلام به شهادت رسید. وی متولد ۵ مهر ماه ۱۳۴۴ روستای نوکاشت صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید بقعه پیرجلیل نوکاشت تدفین شد.

 

 

پی نوشت:

۱- پسیخان، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت است که یکی از ورودی‌های اصلی رشت از شهرستانهای غرب گیلان از جمله فومن و صومعه سرا است

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱؛ ص۲۴۵؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر گزارش های سفارت انگلیس، ص ۲۰.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۲؛ ص ۲۳۲؛ روزنامه ایران، همان، شم ۱۱۷۸، ص ۲.

۴- رنگ ایمان؛ فراهانی، حسن؛ روزشمار تاریخ معاصر ایران، ج ۲ ، ص ۴۸۸٫

۵- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۵؛ ص ۲۱۱؛ اسناد وزارت امور خارجه، ٨ و ٧-١-٢-١٣٠۴.

۶- هابیلیان

۷- پایگاه گنگره ۱۷۰۰۰ شهید ترور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه