لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی آشنایی دانش‌آموزان با مواد اعتیادآور

یک روانشناس گفت: باید در کنار کتابهای درسی، کلاسهای آموزشی با عنوان آشنایی دانش‌آموزان با مواد مختلف اعتیادآور داشته باشیم؛ نباید از این بترسیم که با آگاهی دانش‌آموزان آنها بیشتر به سمت اعتیاد گرایش پیدا خواهند کرد.

لزوم برگزاری کلاسهای آموزشی آشنایی دانش‌آموزان با مواد اعتیادآور

به گزارش ۸دی، فاطمه کلاهدوز با اشاره به دلایل مختلف گرایش نوجوانان به مواد مخدر و اعتیاد اظهار کرد: یکی از دلایل مهم گرایش نوجوانان به اعتیاد، کمبود محبت و نبود نظارت از طرف پدر و مادر است.

وی با اشاره به اینکه دوران بلوغ هر شخص از مهمترین دوران زندگی او است، خاطرنشان کرد: در این دوران، هر فرد نیازمند توجه زیادی از سوی شخص دیگر بوده بنابراین باید صمیمیت بین والدین و فرزندان و رفاقت بین آنها در این دوره زیاد شود.

این روانشناس با بیان اینکه اعتیاد در دختران در حال افزایش است، تصریح کرد: مسئله اقتصاد یکی از مسائلی است که بر روی گرایش فرزندان به اعتیاد تأثیر می‌گذارد؛ زمانیکه پدر و مادر یک خانواده گرفتار مسائل اقتصادیِ زندگی می‌شوند از تربیت و نظارت صحیح بر فرزندان غافل شده که این غفلت باعث کمتر شدن رابطه دوستانه و صمیمی بین والدین و فرزندان می‌شود.

کلاهدوز در پاسخ به این سؤال که آموزش و پرورش تا چه حد می‌تواند کمک به پیشگیری از اعتیاد در دانش‌آموزان کند، گفت: عوامل محیطی یکی دیگر از مسائل مؤثر گرایش نوجوانان به اعتیاد است؛ بنابراین مدرسه وظیفه بسیار حساسی در زمینه پیشگیری از اعتیاد در جامعه را دارد.

وی با بیان اینکه اگر خانواده در بحث نظارت خوب کار نکند و نتواند رابطه صمیمی با فرزندان برقرار کند بحث پیشگیری از اعتیاد بر عهده مدرسه است، اظهار کرد: سیستم آموزش و پرورش برخلاف اسمی که دارد، برنامه پرورشی برای دانش‌آموزان ندارد.

این روانشناس افزود: اگر برنامه پرورشی را در مدارس بهبود و افزایش دهیم به احتمال قوی نتیجه خوبی را در زمینه پیشگیری از اعتیاد در نوجوانان و جوانان خواهیم داشت.

کلاهدوز با بیان اینکه باید در کنار کتابهای درسی کلاسهای آموزشی با عنوان آشنایی دانش‌آموزان با مواد مختلف اعتیادآور داشته باشیم، یادآور شد: دانش‌آموزان را باید نسبت به عوارض استفاده از مواد مخدر آگاه کنیم و نباید از این بترسیم که با آگاهی دانش‌آموزان آنها بیشتر به سمت اعتیاد گرایش پیدا خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه آسیبهای جدی‌ دیگر نیز در کنار اعتیاد وجود دارند، تصریح کرد: بدون فرهنگ‌سازی، آموزش و اطلاعات، هر تکنولوژی که وارد کشور می‌شود، در اختیار کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند که اینکار باعث آسیبهای اجتماعی جدی به این قشر می‌شود.

این روانشناس، اعتیاد را یک بیماری روانی خواند و گفت: اگر به‌صورت مقطعی یک دارویی را به افراد معتاد بدهیم به‌صورت موقتی اعتیاد را بهبود داده‌ایم بنابراین باید در بحث روانی افراد کار کرد.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه