روز شمار تاریخ گیلان/ 24 تیر ماه؛

ترور ۲ گیلانی به دست منافین / شهادت سردار میثم بیگلو

در چنین روزی، ۲ گیلانی سرباز وظیفه به دست عناصر گروهک تروریستی مجاهین خلق (منافقین) به شهادت رسیدند.

ترور ۲ گیلانی به دست منافین / شهادت سردار میثم بیگلو

به گزارش ۸دی، ۲۴ تیر ماه ۱۳۰۰ شمسی، شورای تجارتی موقتی برای تبادل کالا در آستارا تشکیل می شود. از آنجا که از وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه در رابطه با تبادل کالا با روسیه، دستوری به اداره فلاحت و تجارت و فواید عامه در آستارا نرسیده بود، تجار ایرانی با آستارای روسیه مبادلاتی می کردند که فاقد منافع اقتصادی برای آنان بود و اغلب در مبادلات آنان، مناقشاتی رخ می داد که باعث ضربه بر تجارت و گرانی کالاهای روسی می گردید. ازاین رو، رئیس اداره فلاحت و تجارت و فواید عامه آستارا به وزارت فلاحت و تجارت و فواید عامه پیشنهاد داد، تا زمان تدوین مقررات جدید، شورای تجارتی موقتی تشکیل شود و از مبادلاتی که خساراتی به بار می آورد، جلوگیری نماید. (۱)

۲۴ تیر ماه ۱۳۰۴ شمسی، نظمیه آستارا از طبابت یک روس در این شهر ممانعت کرد. وزارت امور خارجه با فرستادن نام های به وزارت جنگ، از قول کارگزاری آستارا نوشت که نظمیه آن شهر از طبابت یک تبعه شوروی جلوگیری کرده و کنسولگری مقیم آستارا را وادار به شکایت نموده است. در این نامه آمده است که پرسش های کارگزاری از حکومت و قشون آستارا پاسخی در پی نداشته است. وزارت امور خارجه از وزارت جنگ خواست از حکومت نظامی آستارا بخواهد به مراجعات کارگزاری پاسخ مقتضی بدهد و از مکاتبه با مقامات خارجی، که وظیفه کارگزاری است، خودداری نماید.(۲)

۲۴ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، سردار دلیر اسلام شهید «میثم بیگلو» به شهادت رسید. وی فرمانده پادگان آموزشی المهدی (عج) استانهای گیلان و مازندران بود و در عملیات رمضان در شلمچه به شهادت رسید. رزمندگان اقصی نقاط کشور برای آموزش های آبی- خاکی به چالوس می آمدند و زیر نظر شهید بیگلو آموزش می دیدند از همین رو بیش از ۲۰ هزار رزمنده نزدش شاگردی کردند. او خودش از نیروهای زبده شمال کشور بود. بعد از شهادتش نام پادگان آموزشی چالوس به نام «پادگان آموزشی شهید بیلگو» تغییر کرد. شهادتش ضایعه ای برای نیروهای شمال به حساب می آمد. (۳)

۲۴ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، یک گیلانی ترور شد. شهید رضا همت طبالوندانی ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۴۰ در در روستای طبالوندان خشکبیجار شهرستان رشت در استان گیلان متولد شده بود و در چنین روزی در یک حمله مسلحانه تروریستی به شهادت رسید.

۲۴ تیر ماه ۱۳۶۱ شمسی، شهید ابراهیم اسماعیل زاده از نیروهای بسیجی در شرق بصره عراق به شهادت رسید. وی متولد ۸ خرداد ماه ۱۳۴۳ رودسر بودو پیگر مطهرش در گلزار شهید پائین محله چنیجان رودسر تدفین شد.

۲۴ تیر ماه ۱۳۶۴ شمسی، یک گیلانی ترور شد. شهید هادی باباشکوری ۳۰ خرداد ماه ۱۳۴۲ در لاهیجان استان گیلان متولد شد و در چنین روزی در حالی که سرباز وظیفه بود ترور شد و به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید والامقام در حاجی آباد لاهیجان تدفین شد.

۲۴ تیر ماه ۱۳۶۳ شمسی، شهید جمشید صالحی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در اشنویه به شهادت رسید. وی متولد ۵ دی ماه ۱۳۴۵ در سادات محله صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید شیخ محله صومعه سرا تدفین شد.

۲۴ تیر ماه ۱۳۷۴ شمسی، شهید مجید غلامیان در حالی که عضو ارتش جمهوری اسلامی بود در بندر انزلی به شهادت رسید. وی متولد ۵ خرداد ماه ۱۳۵۳ در خورموج  بود و پیکر مطهرش در همین شهر تدفین شد.

 

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۱؛ ص ۲۴۴؛ تلگراف طهماسبی به وزیر فلاحت و تجارت و فواید عامه، ۲۴/ ۴/ ۱۳۰۰، اسناد وزارت خارجه، س ۱۳۳۹ ق، ک ۳۳، پ ۱۴، ص ۴۵.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد ۵؛ ص ۲۰۹؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠۴، پ ١٢٣، ص ٣٩.

۳- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه