تنش بین ترکیه و قبرس بالا گرفت

پس از به بن بست رسیدن مذاکرات چند روز پیش، تنش بین ترکیه و قبرس (جنوبی و یونانی نشین) بالا گرفته است، در حالیکه آنکارا و نیکوزیا اختلافات شدیدی بر سرمساله وحدت قبرس نیز با یکدیگر داشتند.

تنش بین ترکیه و قبرس بالا گرفت

به گزارش ۸دی، به نقل از خبرگزاری رسمی یونان ، پس از به بن بست رسیدن مذاکرات چند روز پیش، تنش بین ترکیه و قبرس (جنوبی و یونانی نشین) بالا گرفته است، در حالیکه آنکارا و نیکوزیا اختلافات شدیدی بر سرمساله وحدت قبرس نیز با یکدیگر داشتند.

نیروی دریایی ترکیه دو کشتی جنگی و یک زیر دریایی به محلی در نزدیکی سواحل قبرس که کشتی اکتشافاتی فرانسوی برای قبرس اکتشاف نفت و گاز در شرق مدیترانه را انجام می دهد، اعزام و اقدامات این کشتی اکتشافاتی را با دقت زیر نظر دارد.

بر اساس این گزارش، ستاد نیروهای مسلح ترکیه اعلام کرده است: کشتی های نیروی دریایی ترکیه برای زیر نظر گرفتن کشتی اکتشافاتی فرانسه وست کاپه لا (West Capella) به منطقه شرق دریای مدیترانه اعزام کرده است.

چند روز پیش وزیر امورخارجه ترکیه نیز اعلام کرده بود: ترکیه در مقابل هر اقدام یکطرفه مبنی بر عملیات اکتشاف نفت و گاز در مدیترانه، اقدام لازم را انجام خواهد داد.

بر اساس گزارش رسانه های خبری یونان در این رابطه ناو هواپیمابر آمریکایی ‘جرج بوش’ در نزدیکی محل عملیات اکتشافات نفت و گاز در نزدیک سواحل قبرس برای مدتی گشت زنی کرد و این رسانه های حضور ناوه هواپیمابر آمریکا در منطقه را به نوعی، حمایت این کشور از قبرس قلمداد کردند.

‘ جرج الکوتریپیس’ وزیر انرژی قبرس، گفت: تمام ادعاهای ترکیه بی اساس و خلاف قوانین بین المللی است و هیچ کشوری با درخواست های غیر قانونی ترکیه همکاری نخواهد کرد و از این رو هیچ شرکت خارجی با این کشور در امر عملیات اکتشافاتی قرارداد امضا نخواهد کرد.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی یونان وزیر انرژی قبرس افزود: ترکیه با ادعاهی واهی تمام منطقه اقتصادی قبرس که احتمال وجود نفت و گاز دارد را یا به خود یا بخش ترک نشین قبرس و یا نزدیک به مصر تلقی می کند و این ادعاها هیچ جنبه قانونی ندارند.

وزیر انرژی قبرس در ادامه افزود: قبرس برای مقابله با تهدیدات ترکیه به هرنوعی که باشد، از راه های قانونی و بین المللی استفاده خواهد کرد.

ترکیه در گذشته هم بارها مدعی شده بود که قبرس جنوبی (یونانی نشین) حق ندارد تا قبل از حل کامل مساله قبرس و وحدت دو بخش این کشور به عملیات اکتشافات نفت و گاز دست زند، زیرا بخش شمالی (ترک نشین) نیز در منابع احتمالی انرژی سهیم است.

آنکارا قبلاً نیز اعلام کرده بود که تحت هیچ شرایطی اجازه آغاز عملیات اکتشافی نفت و گاز در نزدیک سواحل قبرس و مناطق اقتصادی مشترک خود با قبرس جنوبی را نخواهد داد و این تهدیدات باعث گردید که اقدامات و عملیات اکتشافاتی که سال پیش چند شرکت خارجی برای قبرس شروع کرده بودند، متوقف شود.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه