چرا روحانی بودجه امنیت مردم را کم می‌کند؟

دولت لایحه اصلاح بودجه را با حذف ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات حوزه دفاعی کشور به مجلس فرستاد. تضعیف مالی نیروهای مسلح، امنیت و ثبات کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش ۸دی به نقل از خبرگزاری دانشجو، دولت لایحه اصلاح بودجه را با حذف ۵ هزار میلیارد تومان از اعتبارات حوزه دفاعی کشور به مجلس فرستاد. اقدامی دست‌کم سوال برانگیز که انتقادات فراوانی را در میان کارشناسان و افکار عمومی برانگیخت. آن هم در شرایطی که تروریست‌های اجاره‌ای شبانه روز مشغول آتش افروزی و عملیات انتحاری در گوشه-گوشه‌ی جهان هستند. بامزه تر اینجاست که در کنار این تغییر، بندی را که دولت را وادار به حذف یارانه‌ی ثروتمندان می‌کرد نیز حذف کرده است. به نظر می‌رسد دولتی‌ها دیواری کوتاه‌تر از امنیت و جان مردم برای جبران کسری دخل و درآمدشان پیدا نکرده اند. نگفته پیدا است کاهش بودجه دفاعی کشور به هر میزان، اقتدار و عملکرد نیروهای نظامی را تحت تأثیر قرار می­‌دهد. به سراغ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی رفتیم، تا نقطه نظرات و دیدگاه‌های آنان را در خصوص این اقدام دولت جویا شویم.

۱/۷میلیارد دلار دارایی خود وزارت دفاع بوده است!

محمدجواد جمالی با اشاره به محکومیت آمریکا به پرداخت ۱/۷ میلیارد دلار به ایران، گفت: «این مبلغ مربوط به معاملات حدود سال­‌های ۱۳۵۷ تا ۱۳۵۸ وزارت دفاع است. جو عمومی مجلس با توجه به تهدیدات بین­‌المللی و نیاز سیستم­‌های امنیتی و نظامی موافق کاهش بودجه بخش دفاعی کشور نیست و احتمال رأی نیاوردن این بند از اصلاحیه بودجه وجود دارد.»

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: « دولت سلیقه به خرج نداده است. دو موضوع طبق روایات باید همیشه موردتوجه باشد. پول درمان و امنیت مردم باید همیشه در اولویت باشد. من معتقدم دولت نیاز مالی داشته اما بهتر است دولت این منبع مالی را از جای دیگری تأمین کند.»

تهدیدات منطقه‌­ای نیازمند تخصیص بودجه و حمایت از نیروهای مسلح

موسوی لارگانی ضمن اشاره به اعلام فشار از سوی دشمنان علیه کشور، گفت: «با توجه به تهدیدات موجود که موجب نیاز شدید ایران به مسئله دفاعی می‌شود همچون تهدیدات مسئولان کشورهای غربی در زمان مذاکرات هسته‌ای که همچنان این تهدیدات وجود دارد مبنی بر اینکه تمامی گزینه‌ها علیه ایران روی میز است باید از یک سو بیشترین بودجه‌های تحقیقاتی را به وزارت دفاع اختصاص دهیم و از سوی دیگر برای اجرای هرچه بهتر و بیشتر پروژه‌های این صنعت اهتمام ورزیم تا سبک دفاعی نیروهای نظامی دفاعی کشور ارتقا یافته و بنیه دفاعی کشورمان تقویت شود.»

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، افزود: «در دولت قبل دیدیم همه ملت ایران از یارانه برخوردار شدند حتی افرادی که خارج از کشور هم زندگی می‌کردند یارانه نقدی دریافت می‌کردند. یکی از مسائلی که دولت تدبیر و امید همواره از ابتدای روی کار آمدنش آن را مطرح می‌کرد این بود که دولت قبل دراین‌باره از قانون تخلف کرده و ما می‌خواهیم قانونمند عمل کنیم. بر همین اساس وزیر اقتصاد رسماً از تریبون مجلس اعلام کرد که ما ۱۰ میلیون نفر از کسانی که مستحق دریافت یارانه نیستند را شناسایی کرده‌ایم و حتی سخنگوی دولت این مسئله را در چندین نوبت تاکید کرد. حتی دولت در فراخوان‌هایی اعلام داشت تا افرادی که نیازمند یارانه نیستند به‌صورت خود اظهاری از دریافت آن صرف‌نظر کنند که البته این مسئله نیز نتیجه نداد.»

فرودستان قربانیان سیاست‌های اشرافی دولت شدند

حشمت­ الله فلاحت پیشه در گفت‌­وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، ضمن تأکید بر التزام دولت بر پرداخت یارانه صرفاً به قشر کم درآمد و فقیر جامعه، گفت: «معتقدم عدم حذف یارانه ثروتمندان توسط دولت تنها می‌تواند یک دلیل داشته باشد و آن‌هم دلیل انتخاباتی است. دولت الزام دارد که یارانه را به اقشار فقیر جامعه بدهد اما در حال حاضر ثروتمندان نیز یارانه دریافت می‌کنند که این برخلاف قانون اساسی بوده و با روح قانون در تضاد است؛ شاید چون دولت در سال انتخاباتی به سر می‌برد به حذف یارانه ثروتمندان اقدام نکرده و تلاش می‌کند تا تکلیفی که باید خودش انجام دهد را به گردن مجلس یا نهادهای دیگر همچون شورای نگهبان بیندازد.»

نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو، افزود: «یکی از ایرادهایی که در حال حاضر نسبت به دولت وجود دارد این است که متأسفانه در این دولت با پرداخت‌های چند ده میلیون تومانی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم حتی در سطوح میانی بسیاری از پرداخت‌ها غیرقابل‌توجیه است این افراد حقوق‌هایی دریافت می‌کنند که با نص قانون مدیریت خدمات کشوری نیز هم‌خوانی ندارد این در حالی است که از سوی دیگر شاهد هستیم که حقوق و مزایای چه طبقه‌ای از جامعه پرداخت نمی‌شود و یا دیر پرداخت می‌شود.»

دارایی­‌های بلوکه شده ایران کی قرار است برسد؟

محمد اسماعیل سعیدی در گفت­‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به دارایی بلوکه شده ایران در خارج از کشور اشاره کرد و گفت: «آقایان دیپلمات و دستگاه دیپلماسی در خارج از کشور با پیگیری های خود و بازگرداندن دارایی و سرمایه‌های بلوکه شده کشورمان به داخل کسری بودجه را جبران کنند. دولت نباید از این مسئله غافل شود که مبادا لبخندهای دشمنان مسئولان دولت را فریب دهد تا آنها مجبور شوند از بودجه دفاعی کشور بکاهند.»

نماینده مردم تبریز، افزود: «کشورهایی که با تهدیدات دشمن روبرو هستند همواره بودجه های دفاعی خود را در شرایطی نگه می دارند تا در صورت ادامه آن تهدیدات بتوانند با آن مقابله کنند. دولت حق ندارد بدون توافق و هماهنگی با فرماندهی معظم کل قوا نسبت به کاهش بودجه دفاعی کشور اقدام کند؛ این موضوعات باید با رده بالا هماهنگ و سپس درباره آن تصمیم گیری شود.»

مجلس اجازه حذف بودجه دفاعی را نخواهد داد

هاجر چنارانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اشاره به اینکه اجازه کاهش بودجه بخش دفاعی را نخواهیم داد، گفت: «مجلس به طور حتم درباره لایحه اصلاحیه بودجه ۹۵ بحث و بررسی خواهد داشت و اجازه حذف این همه مبلغ در نظر گرفته شده برای بودجه دفاعی کشور را نخواهد داد.»

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران باید بکوشد با تقویت بنیه دفاعی خود در مقابل تهدیدات دشمن ایستادگی کند، یادآور شد: «ایران باید یک برنامه دفاعی دقیق و مشخصی را برای خود در آینده داشته باشد.»

نماینده مردم نیشابور در ادامه افزود: «نمی توانیم دستمان را در بخش دفاعی خالی بگذاریم. اجازه حذف این مقدار هزینه در نظر گرفته شده برای بودجه دفاعی کشور را نخواهیم داد. صحبت‌های اولیه پیرامون بودجه دفاعی کشور صورت گرفته  و بعید می دانم مجلس اجازه دهد که این مقدار بودجه حذف شود.»

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه