۴ نکته درخصوص صحبت‌های موشکی روحانی؛

دولت یازدهم بودجه نظامی کشور را کاهش داد یا افزایش؟

دولت یازدهم بدون اشاره به کاهش ۱۱.۵ هزار میلیاردی بودجه دفاعی کشور در سال ۹۲، صرفا به افزایش‌های جزئی در این ردیف بودجه در سالهای مختلف اشاره کرده است.

دولت یازدهم بودجه نظامی کشور را کاهش داد یا افزایش؟

به گزارش ۸دی، صحبت‌های روز گذشته حسن روحانی در خصوص موشک بار دیگر نحوه مواجهه این دولت با مسائل و موضوعات نظامی و امنیتی را با چالش مواجه کرد.

۱. حسن روحانی پس از چند روز کسالت و نبودن در مجامع عمومی صبح امروز در جشنواره عمران سلامت حضور یافت و در بخشی از سخنرانی خود گفت: «آن‌ها که از خاکمان با موشک یک مرکز تروریستی را هدف قرار دادند فداکاری کردند، اما موشک را کی درست کرد؟ سازنده این موشک دولت و وزارت دفاع است و پول آن را بخش اقتصادی کشور تامین می‌کند.»
۲. پس از حمله موشکی سپاه به مواضع تروریست‌های داعش در سوریه وزیر اطلاعات گفته بود: همانگونه که ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران گفت، این تصمیم در شورای عالی امنیت ملی اتخاذ شده و ریاست جمهوری نیز در جایگاه رئیس شورای عالی امنیت به نیروهای مسلح دستور یورش کوبنده را به مقر داعش صادر کرد و موررد تایید مقامات عالی نظام قرار گرفت. نقاط تجمع سرکردگان داعش توسط وزارت اطلاعات در اختیار یگان موشکی سپاه قرار گرفت و موشک‌های ظفرآفرین سپاه آن‌ها را نشانه گرفتند، حسب اطلاعات متقن ما موشک‌ها با دقت به هدف اصابت کرده و تعداد زیادی از عناصر جنایتکار داعش، چند تن از سرکردگان و فرماندهان آن‌ها از جمله ابوعاصم لبیبی به هلاکت رسیدند.
اما ساعاتی بعد روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای ادعای وزیر اطلاعات را رد کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده بود: عملیات موشکی «لیله القدر» در سلسله مراتب نظامی و با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی) انجام پذیرفت. کلیه مراحل شناسایی و جمع‌آوری اطلاعات پیرامون وضعیت مقر‌ها و موقعیت تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور، صرفا توسط عوامل میدانی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فرآیندی دقیق و مطمئن صورت پذیرفت و در اختیار نیروی هوافضای سپاه قرار گرفت.
۳. بودجه دفاعی کشور علیرغم افزایش هر ساله از آغاز دولت یازدهم تاکنون، همچنان از بودجه دفاعی دولت قبل کمتر است!
سال ۹۲: ۱۳.۵ هزار میلیارد تومان
سال ۹۳: ۲ هزار میلیارد تومان (۱۱. ۵ هزار میلیارد تومان کاهش)
سال ۹۴: ۲.۳ هزار میلیارد تومان
سال ۹۵: ۳.۱ هزار میلیارد تومان
سال ۹۶: ۴.۲ هزار میلیارد تومان

دولت یازدهم بدون اشاره به کاهش ۱۱.۵ هزار میلیاردی بودجه دفاعی کشور در سال ۹۲، صرفا به افزایش‌های جزئی در این ردیف بودجه در سالهای مختلف اشاره کرده است. سال گذشته نیز دولت روحانی در لایحه بودجه ۹۵، مجموع بودجه نهادهای نظامی را ۵ هزارمیلیارد تومان کاهش داده بود که با واکنش تند مجلس روبه رو شد. نوبخت در واکنش به این واکنش مجلس اعلام کرد که برای تقویت بنیه دفاعی اصلا پولی وجود ندارد! این در حالی است که همین میزان بودجه نیز هیچگاه توسط دولت محقق نشد و سال گذشته سرلشگر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح از تحقق تنها ۲۰% از بودجه نظامی کشور از سوی دولت خبر داده بود.۴. عبدالله گنجی در خصوص صحبت‌های امروز حسن روحانی می‌نویسد: «رفتار و موضع روحانی نسبت به مقاومت، مبارزه مسلحانه با تروریسم، موشک و مواجهه با سپاه به گونه‌ای بوده است که خود احساس می‌کند باورپذیری نسبت به اقدامات دولت در این باره وجود ندارد و تلاش می‌کند در موارد اینگونه که ملت خوشحال است از قافله عقب نمانند. اصرار ایشان بر دوگانه (تصمیم-اجرا) و (ساخت-شلیک) در موشک به معنی برجسته کردن نقش دولت در این زمینه است. اما این بدیهی است که وزارت دفاع از بودجه کشور موشک می‌سازد (حاج قاسم هم در مراسم شهید نصیری به این موضوع اشاره کرد) و سپاه هم بر اساس تصمیمات نظام اقدام می‌کند. اما تفکیک نقش دولت در این زمینه برای باورمند کردن نقش دولت در این زمینه و رهایی از اتهام ناهمسویی با مقاومت است. پیروزی ها‌ی اخیر علت اصلی این اظهار نظر است وگرنه روحانی قبلا گفته بود ارتباط عاطفی موصل با مرکز قطع شده بود و اقدام نظامی در این باره بی فایده است.»

منبع: فردانیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه