برای اولین بار منتشر شد؛

اسناد منتشر نشده کشف حجاب رضاخانی در گیلان / نامه اعتراضی اهالی رشت درباره کشف حجاب به مجلس شورای ملی و پاسخ وزیر کشور

کتاب «واقعه کشف حجاب» اسناد منتشر نشده زیادی از واقعه کشف حجاب در عصر رضاخان را برای اولین بار از این دوران ارایه کرده است.

اسناد منتشر نشده کشف حجاب رضاخانی در گیلان / نامه اعتراضی اهالی رشت درباره کشف حجاب به مجلس شورای ملی و پاسخ وزیر کشور

به گزارش ۸دی، کتاب «واقعه کشف حجاب» که شامل اسناد منتشر نشده است از واقعه کشف حجاب در عصر رضاخان است اسناد منتشر نشده زیادی را برای اولین بار از این دوران ارایه کرده است. این کتاب به همت سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی و موسسه پژوهش و مطالعات فرهنگی و توسط منصور مهدوی در ۴۸۴ صفحه تألیف و به چاپ رسیده است.

در ادامه تعدادی از اسناد کشف حجاب رضاخانی در استان گیلان را که در این کتاب درج شده است مرور می کنیم:

ب: راپرت ۱۴/۴/۸

امروز حکومت کوهپایه با کلاه تمام لبه در اداره حکومتی و بلدیه حاضر گردیده و به کلیه مأمورین حکومت و اشخاصی که مراجعاتی دارند، دستور اید داده موقع ورود به اتاق دفتر بدون کلاه وارد شوند، چون رودبار کلاه جدید ابدا یافت نمی شود، لذا عموم رؤسای دوایر دولتی به رشت و قزوین سفارشات مخصوصه داده‌اند، در اسرع وقت طبق تقاضا از کلاه های تمام لبه ارسال دارند که قبل از پانزده تیر برسد.

سند شماره ۱۹۹:

مجلس شورای ملی

رونوشت نامه اهالی رشت

مورخه ۱۳۲۲/۱/۲۷  پیوست شماره ۱۷۴۲۸

بعد از عنوان، پس از آنکه آقای پاسپار ۲ شوکتی شهر رشت ورود نموده اند، به عوض اینکه در مقابل بیچارگی اهالی، مرحم خوبی به دل مستمندان و بیچارگان بگذارد و مردم را جذب و قلوب خودشان بنمایند، عکس العمل نموده و آگهی انتشار نموده اند و در خصوص چند متر پارچه‌ای که زنان بینوا و بیچارگان محض پوشانیدن بدن خود از سرما و گرما به نام چادر استعمال می‌شود و بر سر خود می‌گذارند که مفاد آن این است که چون چادر بانوان با رنگهای مختلف است، در انظار جلوه خوبی نمی‌کند، لذا مأمورین انتظامی دستور داده شد که جلوگیری از چادرها بشود. رفتار خشن و ناهنجار مأمورین بی‌رحم شهربانی مثال جلادهای دوره استبدادی که هر بیننده را به رقت می‌آورد. مخصوصا پایور کشفی که از هر گونه حرفهای رکیک و حرکات زشت نسبت به هموطنان خود دریغ نکرده و با کمال بی‌نزاکتی و جسارت دست بر سر و صورت زنان مردم نموده و چادر آنها را علاوه بر این که بر می‌دارند هزاران حرف‌های رکیک هم استعمال می‌نماید. از این لحاظ استدعا داریم ظلم و تعدی را که مأمورین شهربانی به بینوایان وارد می‌سازند و افکار و عقاید اهالی را محترم نمی‌شمرند، توجه فرموده و به حال یک مشت پیرزنان و بیچارگان رحم نمایید و نگذارید به یک مشت ملت ستمدیده اینقدر ستم روا دارند.

رونوشت برابر اصل است – رئیس اداره دبیرخانه مجلس شورای ملی

 

سند شماره ۲۰۳

وزارت کشور

جناب مستطاب حجه السلام آقای سید ابوالقاسم کاشانی

در جواب مرقومه مورخه ۲۲/۲/۱۴ راجع به شکایت محمد صادق زکی از مأمورین شهربانی رشت، اشعار می دارد موضوع اصلاح وضع نسوان و تربیت آنها یکی از اصلاحات اجتماعی است زیرا زن جاهل و پرده نشین قادر به حفظ حیثیت و شرافت نبوده و نمی تواند کمکی به عائله و شوهر خود باشد و همیشه محتاج به یک قیم و صاحبی خواهد بود. علاوه برای جلوگیری از پیشرفت نهضت نسوان جز عده معدودی به طور انفرادی که در ترقیات و تمدن امروزی دورند، تاکنون شکایتی به طور دست جمعی نشده و چون قاطبه اهالی این موضوع را حسن استقبال می کنند، این است که به مأمورین دستور داده شده است اشخاصی را که مانع پیشرفت این عمل باشند، تعقیب نمایند.

وزیر کشور

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه