روز شمار تاریخ گیلان / 21 تیر ماه؛

شهادت ۱۱ صومعه سرایی در درگیری با منافقین / درگیری بین خوانین تالش و نمین بالا گرفت

در چنین روزی و در عملیات مرصاد و درگیری با منافقین ۱۱ تن از رزمندگان صومعه سرایی و ۷ رزمنده خمامی به شهادت رسیدند.

شهادت ۱۱ صومعه سرایی در درگیری با منافقین / درگیری بین خوانین تالش و نمین بالا گرفت

به گزارش ۸دی، ۲۱ تیر ماه ۱۳۰۰ شمسی، آتش سوزی در انزلی ۱۵ خانه را سوزاند. در یکی از محله های شهر انزلی نزدیک به پانزده خانه طعمه حریق شد. حکمران انزلی احتمال می داد این حریق و دیگر آتش سوزی هایی که اخیرا در انزلی اتفاق افتاده بود، عمدی باشد. (۱)

۲۱ تیر ماه ۱۳۰۱ شمسی، نمایندگان رشت برای مجلس شورای ملی مشخص شدند. بنابر تلگرام ارسالی از رشت، نمایندگان رشت در مجلس شورای ملی مشخص شدند. پس از شمارش آراء سپهدار اعظم و سردار معتمد(۲) با اکثریت آراء به نمایندگی رشت انتخاب شدند. (۳)

۲۱ تیر ماه ۱۳۰۱ شمسی، اختلاف و درگیری میان خوانین طالش و نمین بالا گرفت. براساس گزارشهای رسیده از منطقه، اختلاف میان خوانین طالش و نمین بالا گرفته و تبدیل به درگیری هایی شده که در اثر آن سردار ناصر نمینی به قتل رسیده است.(۴)

۲۱ تیر ماه ۱۳۰۱ شمسی، حکمران تازه گیلان منصوب شد. وثوق السلطنه (۵) حکمران گیلان و معاون او از حکومت گیلان برکنار و به جای او نیر السلطان منصوب شد. «تلگرافات رسمی ایشان از وزارت داخله صادر و مخابره شده است.» تا رسیدن نیر السلطنه به گیلان قوام السلطنه دستور داد مؤید حضور کارگزار گیلان به عنوان کفیل حکومت مشغول کار باشد. (۶) این جابه جایی برای مأموران سیاسی انگلیس جالب بود چون نوشتند: بالاخره تحت فشار مداوم سفارت شوروی حکومت مرکزی وثوق السلطنه را برکنار کرد و قرار است نیر السلطان که به طرفداری از روسها شهرت دارد به عنوان والی گیلان جانشین وی شود. (۷)

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۶ شمسی، شهید میر فاضل یزدان پور از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه سردشت به شهادت رسید. وی متولد روستای ننه کران اردبیل بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، یکی از رزمندگان شهرستان فومن در منطقه عین خوش به شهادت رسید. شهید حسن‌ گنجه‌؛  در سال‌ ۱۳۴۸ در روستای‌ خسروآباد فومن متولد شده بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید شهرام باغچه کلنگستانی در منطقه زبیدات ترور شد. وی متولد روستای گلنگستان صومعه سرا بود و از گردان ۲۰۷ امداد به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید والامقام در گلزار شهدای ماسال تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید بهمن باوفا قرابائی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقه موسیان به شهادت رسید. وی متولد ۲ اسفند ماه ۱۳۴۲ در روستای ضیابر بود و از لشکر ۲۱ حمزه تهران به مناطق عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید در روستای زادگاهش تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید جاوید الاثر حافظ پورمحمدعلی روشن در منطقه شرهانی به شهادت رسید. وی متولد ۱۴ شهریور ماه ۱۳۴۶ در روستای پاسکه صومعه سرا بود و از ارتش به مناطقه عملیاتی اعزام شد. پیکر مطهر این شهید در منطقه شهادت جاوید الاثر شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید منوچهر رحمانطلب واقعی در منطقه دهلران به شهادت رسید. وی متولد یکم تیر ماه ۱۳۳۸ در روستای کسمای صومعه سرا بود و پیکر مطهرش در همین روستا تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید هوشنگ رحمانی در منطقه شرهانی به شهادت رسید. وی ۱۹ شهریور ماه ۱۳۴۷ در روستای چکوور(۱۰) صومعه سرا متولد شده بود و از تیپ ۴۰ گردان ۱۷۵ سراب به مناطق عملیاتی اعزام شد و پیکر مطهرش در روستای زادگاهش تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید ایرج صفری پور در منطقه ابوغریب عراق به شهادت رسید. وی متول ۲۰ مرداد ماه ۱۳۴۷ در خراط محله صومعه سرا بود. وی از لشکر ۱۶ زرهی قزوین به مناطق عملیاتی اعزام شد و پیکر مطهرش در منطقه شهادت جاوید الاثر شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید غلامرضا نعیمی در دهلران به شهادت رسید. وی متولد ۲۸ اسفند ماه ۱۳۴۳ یود و پیکر مطهرش در مناطق عملیاتی جاوید الاثر شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید جمشید یوسف زاده به شهادت رسید. وی متولد یکم آذر ماه ۱۳۴۵ در روستای سیمبر صومعه سرا بود و از لشگر ۲۱ حمزه تهران به مناطق عملیاتی اعزام شد و در منطقه موسیان به شهادت رسید. پیکر مطهرش در روستای زادگاهش تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید ایرج فلاح ابراهیم پور در منطقه شرهانی و در عملیات مرصاد به شهادت رسید. وی متولد یکی ازروستا های تابعه آستانه اشرفیه بود و پیکر مطهرش در مناطق عملیاتی جاوید الاثر شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید بهمن مصلحی از رزمندگان شهرستان صومعه سرا به شهادت رسید. وی متولد یکم شهریور ماه ۱۳۴۸ در روستای بریران تولم شهر صومعه سرا بود و در منطقه شرهانی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید در روستای زادگاهش تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید کیومرث ظهیری از رزمندگان شهرستان صومعه سرا در منطقهق شرهانی به شهادت رسید و پیکر مطهرش جاوید الاثر شد وی متولد ۱۴ شهریور ماه ۱۳۴۸ در روستای سیاه تن بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید اسماعیل پورمحمد نجیب از رزمندگان شهرستان انزلی در منطقه دهلران به شهادت رسید. وی متولد ۱۶ دی ماه ۱۳۴۷ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید جمال دوربین از رزمندگان شهرستان انزلی در منطقه موسیان به شهادت رسید.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید حسین نوری چپرپردی از رزمندگان شهرستان انزلی در فکه به شهادت رسید. وی متولد ۴ مرداد ماه ۱۳۴۵ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید فروع الدین شقاقی از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه عین خوش به شهادت رسید. وی متولد ۵ مهر ماه ۱۳۴۶ بود و پیکر مطهر ش در منطقه عملیاتی جاوید الاثر شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، محمد فتحی کلدره از رزمندگان شهرستان رودسر در منطقه شرهانی به شهادت رسید. وی متولد ۳۰ شهریور ماه ۱۳۴۷ در کلدره علیا رودسر بود و پیکر مطهر در گلزار شهید دریاوارسر رودسر تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید غلامرضا خوشه‌چین از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد سوم شهریور ماه ۱۳۴۳ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید سعید قلی‌زاده از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ مهر ماه ۱۳۴۷ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید اسماعیل احمدزاده از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۱ مهر ماه ۱۳۴۶ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید محمدعلی زاددرویش از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۴ اسفند ماه ۱۳۴۵ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید قربانعلی خوش تراش از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ مهر ماه ۱۳۴۷ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید حسین نوروزی از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۴ مرداد ماه ۱۳۴۵ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید مهدی قیامی از رزمندگان بخش خمام رشت به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ شهریور ماه ۱۳۴۲ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید مجید علی اکبرنژاد از رزمندگان شهرستان رودسر در منطقه شرهانی به شهادت رسید و پیکر مطهرش جاوید الاثر شد. وی متولد ۲ فروردین ۱۳۴۶ بود.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید شاپور خسروی از رزمندگان شهرستان رودسر در نهر عنبر به شهادت رسید. وی متولد ۳۰ مهر ماه ۱۳۳۹ در جورکاسر رودسر بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید کهنه گوراب رودسر تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید نادر لطفی کلوانی از رزمندگان شهرستان شفت در منطقه شرهانی به شهادت رسید. وی متولد ۱۵ شهریور ماه ۱۳۴۱ بود و پیکر مطهرش در گلزار شهید مسجدامام موسی ابن جعفر(ع) چماچا تدفین شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، اباصلت مردانی حورلو از رزمندگان شهرستان آستارا در منطقه لوندویل به شهادت رسید. وی متولد یکم فروردین ۱۳۴۵ بود و پیکر مطهرش در منطقه شهادت جاوید الاثر شد.

۲۱ تیر ماه ۱۳۶۷ شمسی، یک گیلانی در زبیدات ترور شد و به شهادت رسید. احمد قربانی درگاه یکم اردیبهشت ماه ۱۳۴۲ در درگاه آستانه اشرفیه متولد شده بود و در حالی که سرباز وظیفه بود در این منطقه ترور شد. پیکر مطهر این شهید در زادگاهش تدفین شد.

….

پی نوشت:

۱- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۱، ص ۲۴۰؛ گزارش تلگرافی از انزلی به وزارت داخله، ۲۵/ ۴/ ۱۳۰۰، اسناد ملی ایران، شم ت ۲۹۰۰۰۵۰۸۴.

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۲، ص ۲۲۶؛ صادق خان اکبر مشهور به سردار معتمد فرزند حاج میرزا مهدی خان گیلانی در ۱۲۵۱ ش متولد شد. او از ملاکین درجه اول گیلان به حساب می آمد که ازدواج با دختر اکبر خان بیگلربیگی- عمویش- در این کسب ثروت بسیار مؤثر بود. صادق اکبر در ۱۳۱۰ ق لقب محتشم الملک دریافت کرد و هفت سال بعد موقعی که مظفر الدین شاه عازم سفر اروپا بود با دادن پیشکش قابل ملاحظه ای به «سردار معتمد» ملقب گردید. بعد از مشروطه با کمک های مالی اش با مشروطه خواهان همراهی کرد و در دوره های سوم (آذر ۱۲۹۳- آبان ۱۲۹۴)، چهارم (تیر ۱۳۰۰- مرداد ۱۳۰۲)، پنجم (بهمن ۱۳۰۲- بهمن ۱۳۰۴) و هشتم (آذر ۱۳۰۹- دی ۱۳۱۱) نماینده گیلان در مجلس شورای ملی بود. سردار معتمد در کابینه سپهدار اعظم (فتح اللّه اکبر) در آبان ۱۲۹۹ به وزارت پست و تلگراف منصوب شد و تا سوم اسفند ۱۲۹۹ در این منصب بود. سردار معتمد (صادق اکبر) در دی ۱۳۱۱ در تهران درگذشت. (عاقلی، شرح حال رجال سیاسی و …، ج ۱، صص ۱۷۰- ۱۶۹؛ اطلاعات، س ۷، شم ۱۷۹۵ (۱۰ دی ۱۳۱۱)، ص ۱).

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ جلد۲، ص ۲۲۶؛ روزنامه اقدام، شم ۵۵، ص ۳.
۴- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران؛ روزنامه ایران، شم ۱۱۷۵، ص ۲.
۵- مهدی دادور مشهور به وثوق السلطنه فرزند میرزا موسی وزیر لشکر در ۱۲۵۷ ش متولد شد. تحصیلاتش را در تهران انجام داد و مدتی لشکر نویس باشی قشون استرآباد شد. در تیر ۱۲۸۸ پس از آنکه محمد ولی خان تنکابنی (سپهدار اعظم) رئیس الوزراء و وزیر جنگ شد او را به ریاست محاسبات کل قشون (وزارت لشکر) منصوب کرد و از این پس او در مناصب مختلف شاغل بود و مدتی نیز معاونت وزارت جنگ را عهده دار شد تا اینکه در کابینه مشیر الدوله (تیر- آبان ۱۲۹۹) منصب وزارت جنگ یافت؛ اما پس از کودتای اسفند ۱۲۹۹ دستگیر شد. پس از آزادی مدتی حکمران رشت بود و در اسفند ۱۳۰۰ با حکم رئیس الوزرا والی گیلان شد و راهی آنجا گردید اما طولی نکشید که با دخالت روس ها در اواخر تیر ۱۳۰۱ از ولایت گیلان معزول شد و به تهران بازگشت. سپس مدتی والی فارس و در ۱۳۰۳ ش به کرمان رفت و چندی نیز والی خراسان بود. او در دوره های هشتم تا سیزدهم مجلس شورای ملی وکیل تهران بود و در برخی از مجالس به عنوان نایب رئیس انتخاب می شد. وثوق السلطنه (مهدی دادور) در ۱۳۲۳ ش استانداری فارس و سپس آذربایجان را برعهده داشت. وی در ۲۶ مرداد ۱۳۲۶ در تهران درگذشت. (عاقلی، شرح حال رجال سیاسی و …، ج ۲، ص ۶۵۱؛ جنبش میرزا کوچک خان بنابر …، صص ۱۳۰ و ۱۳۷ و ۱۵۲ و ۱۶۵؛ اطلاعات هفتگی، س ۸، شم ۳۶۹ (شهریور ۱۳۲۷)، ص ۶).
۶- روزنامه ایران، شم ۱۱۷۶، ص ۲.
۷- جنبش میرزا کوچک خان بنابر …، صص ۱۶۴ و ۱۶۵.
۱۰. روستا چکووذ در دهستان ضیابر صومعه سرا قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۸ نفر (۱۵۰خانوار) بوده‌است

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه