مجوز دروغ گفتن را به کودکان ندهیم

یک روانشناس کودک در خراسان‌جنوبی گفت: هنگامی‌که والدین به یکدیگر دروغ می‌گویند، مجوز دروغ گفتن را به کودکان می‌دهند.

مجوز دروغ گفتن را به کودکان ندهیم

به گزارش ۸دی، سیدعلی حسینی، اظهار کرد: وقتی والدین به صورت منطقی به نیازهای کودک پاسخ ندهند، کودک دروغگو می‌شود.

وی با اشاره به این‌که کودکان، برای جلب توجه به والدین دروغ می‌گوید، افزود: انتظارات بیش از حد والدین از کودکان، راه را برای دروغ گفتن باز می‌کند.

این روانشناس کودک در استان، با بیان این‌که پدر و مادر باید الگوی مناسبی برای فرزندشان باشند، تصریح کرد: برای درمان دروغگویی باید علل آن به خوبی شناخته شود و باید بدانیم که چرا کودک دروغ گفته و چه انگیزه‌ای او را به دروغ واداشته است.

حسینی عنوان کرد: در وهله اول کودک باید دریابد که دروغگویی کار نادرست و راستگویی عملی با ارزش بوده هم‌چنین کودک باید ارزش راست گفتن را در عمل تجربه کند.

این روانشناس کودک در استان، با بیان این‌که برای دروغ گفتن کودک او را تنبیه بدنی نکنید، اظهار کرد: از کودک انتظار کاری که نمی‌تواند انجام دهد را نداشته و متناسب با سن کودک راه را به او نشان داده و کمی صبر و حوصله به خرج دهید.

علل دروغگویی کودک را کشف کنید

حسینی افزود: اگر کودک هنگام راست‌گویی تنبیه شود، در آینده برای رهایی از تنبیه، به دروغ‌گویی روی خواهد آورد.

وی با بیان این‌که واکنش‌های ما، در اصلاح رفتار کودک نقش بسیاری خواهد داشت، افزود: باید به صداقت اهمیت داد و به کودکان‌مان بگوییم که از شنیدن حقیقت، خشنود و از شنیدن دورغ، ناراحت می‌شویم.

این روانشناس کودک در استان، با بیان این‌که چسباندن برچسب دروغ‌گویی، تأثیر منفی بر عزت نفس کودک خواهد گذاشت، تاکید کرد: هرگز به کودک وعده‌های دروغین نداده، زیرا با این کار دروغ گفتن را به او یاد خواهیم داد.

حسینی با اشاره به این‌که راست‌گویی را در کودک تقویت کرده و هنگام صداقت، او را تحسین کنید، تصریح کرد: فرزندان ما باید در خانه احساس آرامش و اطمینان کرده و ‌مطمئن باشند که خطاهای بی‌اختیار آنها بخشوده می‌شود.

وی افزود: شخصیت انسان از دوران کودکی شکل گرفته پس بهتر بوده قبل از بالغ شدن خصوصیات مثبت و پسندیده در او تقویت شود.

این روانشناس کودک در استان، یادآور شد: پدر و مادر با نشان دادن حالت خود به کودک بفهمانند که از دروغ او ناراضی بوده و نمی‌خواهند این عمل او دوباره تکرار شود.

حسینی خاطرنشان کرد: از راه تهدید و تنبیه نباید کودک را از دروغگویی دور کرد، بلکه کودک را از راه‌های پندآموز از عمل‌های زشت و ناپسند مثل دروغ‌گویی دور کنیم.

منبع: ایسنا

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه