کودک دروغگو را تنبیه نکنید

بعضی از والدین راه چاره را در تربیت فرزندان، به هنگام دروغ گفتن تنبیه بدنی می دانند؛ اما همواره به جای تنبیه و اعمال خشونت راه بهتری هم می‌توان پیدا کرد.

کودک دروغگو را تنبیه نکنید

به گزارش ۸دی، به نوشته «رأی االیوم»، و طبق مطالعات علمی یک کارشناس آلمانی، تنبیه بدنی کودکان زمانی که دروغ می‌گویند موجب نتایج معکوس و ترغیب کودکان به دروغ گفتن می‌کند.

والدین با دروغ کودکان، باید چگونه برخورد کنند؟
اغلب کودکان تقریبا در دوره طفولیت خود دروغ می‌گویند، مثلا بعضی از آنها به دروغ می‌گویند دندان‌هایشان را مسواک کرده‌اند، و پدر و مادر پس از شنیدن چنین حرفی بسرعت واکنش نشان داده و اقدام به سرزنش و تنبیه کردن فرزندان خود می‌کنند، ولی کارشناسان تربیتی کودکان غالبا نسبت به چنین اقدامی هشدار داده و می‌گویند این برخوردها پیامدهای منفی به دنبال خواهد داشت.
«دانا اوربان»، کارشناس انجمن اتحادیه مشاوره خانواده در آلمان، در این باره می‌گوید: «والدین به محض شنیدن دروغ از فرزندان‌شان نگران می‌‍شوند و برای جلوگیری از تکرار آن، سریع وارد عمل می‌شوند که ممکن است نتایج معکوس داشته باشد».
دروغ گفتن غالباً طی دوره کودکی اتفاق می‌افتد و دلیلی بر کوتاهی تربیت والدین نمی‌باشد. و علیرغم اینکه فرزندان قبل از رفتن به مدرسه، می‌توانند بین کار صحیح و اشتباه را تشخیص دهند، ولی بسیاری از آنها همچنان به دروغ گفتن ادامه می‌دهند.
این کارشناس مشاوره خانواده، در خصوص ضرورت گوش دادن به توضیحات کودک از سوی والدین بجای تنبیه کردن گفت: مهم‌ترین مسأله پس از شنیدن توضیحات کودک این است که وقتی فرزندتان می‌گوید کاری را انجام نداده  است، باید او را باور و به او اعتماد کرد.
از سوی دیگر اوربان اشاره کرد راه‌های مقابله با خصلت‌های رفتاری نادرست کودکان متفاوت است، مثلا اگر پدر و مادر فرزند خود را در حین دزدی مشاهده کردند، در این شرایط می‌توانند خشم و ناراحتی خود را انتقال دهند، ولی این فرایند باید با آرامش و بدور از عصبانیت اتفاق بیفتد.
اوربان در ادامه ضمن تأکید بر نتایج نامطلوب توهین و توبیخ کرد کودکان هنگام دروغ گفتن، تأکید داشت این اقدامات ممکن است کودک را به دلیل ترس از مجازات مجبور به دروغ گفتن مجدد کند. وی در ادامه افزود: بهترین شیوه رفتاری در چنین حالتی صحبت کردن و توجیه کردن کودک خاطی است.
اوربان در پایان گفت والدین باید از همان ابتدا به فرزندان خود بگویند اگر مرتکب کار اشتباهی شدند، همیشه پیش آنها بروند و با آنها صحبت کنند و به کودکان تأکید کنند حتی اگر کار آنها موجب ناراضایتی و ناراحتی پدر و مادر می‌شود باز هم کار اشتباه‌شان را به آنها گزارش دهند تا با همدیگر به یک راه حل صحیح برسند.

منبع: فردانیوز

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه