فعال حوزه تاریخ شفاهی گیلان:

اگر شهید انصاری زنده بود بسیاری از مدیران فعلی استان اخراج می شدند / آقایان یادواره‌های نمایشی برگزار می کنند

مدیرکانال تلگرامی شهید انصاری گفت: مطمئنم اگر شهید انصاری زنده بود برخی از مسئولین استانی از گیلان اخراج می شدند.

اگر شهید انصاری زنده بود بسیاری از مدیران فعلی استان اخراج می شدند / آقایان یادواره‌های نمایشی برگزار می کنند

به گزارش ۸دی، شهید مهندس علی اخوین انصاری تنها استاندار شهید کشور، اصالتا اهل رودسر گیلان است. این شهید با وجود ویژگی های شخصیتی بی نظیر و مسئولیت های کلان سیاسی و اجتماعی، حتی برای مردم گیلان ناشناخته مانده است. در سالروز شهادتش، با محمد مجیدپور مصاحبه ای کوتاه ترتیب داده ایم.  مجید پور از فعالین حوزه تاریخ شفاهی گیلان و مدیر تنها کانال تلگرامی با موضوع شهید انصاری است.

***

 

ماسال نیوز: چه ویژگی هایی در شهید انصاری وجود دارد که آن را از دیگر شخصیت های برجسته گیلانی متمایز می‌کند؟

ببینید شخصیت های مختلف برجسته ای در گیلان داریم که اگر یک گیلانی بخواهد از هویت خودش بگوید از آنها اسم می برد. مثل میرزا کوچک خان یا جدیدا از آیه الله بهجت و پروفسور سمیعی. از میان شهدایی که ما داریم، همه بزرگوارند اما شهید انصاری ظرفیتی دارند که مخاطبین علی الخصوص جوانان ما می‌توانند از جنبه های مختلف به ایشان تاسی کنند.  یک جنبه تحصیلات عالیه ایشان است. شهید انصاری دکترای ریاضی را در کانزاس آمریکا در حال گرفتن بود که بخاطر نیاز انقلاب نیمه کاره رها می کند و به ایران بی می گردند.

از لحاظ سیاسی و مدیریتی هم ایشان استاندار بوده و مثل خیلی ها روضه الکی نمی‎خوانده است. خودش استاندار بوده و توانسته در سمتی که داشته حرف های مختلف را از جمله عدالتخواهی، مبارزه با فساد، ساده زیستی و…جامه عامل بپوشاند بعبارت دیگر ایشان استاندار مستضعفین بود و مردم واقعا به او عشق می ورزیدند.

نکته دیگر اینکه ایشان در مواقع نیاز اهل جا زدن نبودند. در خاطراتشان هست که همسرشان گفته اند ایشان مرخصی هایی که داشته اند می رفتند جبهه. ایشان زمانی که در امریکا بودند مدتی برای دیدن آموزش نظامی و دیدار با امام موسی صدر به لبنان می روند. از جنبه نظامی و جهادی هم ایشان توانمند بوده است .

مطلب دیگر بصیرت سیاسی ایشان بوده که زودتر از خیلی ها بنی صدر و فتنه را شناخت. این برای ما جای تامل و الگوپذیری  دارد

 

 

ماسال نیوز: تاکنون آثاری درباره شخصیت و خاطرات ایشان تولید شده است؟

متاسفانه در این حوزه با کم کاری های جدی مواجهیم. کتابی درباره شهید انصاری نوشته شده است به نام استاندار آسمانی که نویسنده اش آقای عبدالرضا سالمی نژاد است. این کتاب به سفارش بسیج کارمندان کشور در تهران نوشته شده است.  نویسنده این کتاب گیلانی نیست و اساسا خارج از گیلان تهیه شده است اما آقایان گیلانی حتی حوصله یا توانایی پخش این کتاب را نداشته اند. یکی از کارهایی که خدا به ما توفیق داد این بود که این کتاب را برای اولین بار برای فروش و عرضه وارد استان گیلان کردیم.

 

کتاب استاندار آسمانی را در سایت کتابخانه عمومی کشور چک کردیم خیلی از استان ها این کتاب را داشتند بجز گیلان!  حتی یک نسخه از این کتاب در کتابخانه های استان نبود! با نهاد کتابخانه های عمومی رایزنی کردیم و الان تقریبا می شود گفت همه کتابخانه های عمومی استان این کتاب را دارند. جدیدا هم دوستان دیگری کمک کردند تا فروشگاه پاتوق کتاب رشت این کتاب را برای فروش بیاورد تا لااقل بتوانیم بگوییم یک کتابفروشی در گیلان این کتاب را دارد.

کتابی به نام استاندار شهید هم هست که مرکز اسناد منتشر کرده است اما ناقص است. البته استاندار آسمانی هم نیاز به ویرایش و رسیدگی دارد اما خیر الموجودین است.

در مورد مستند هم، مستند «هفتِ بامداد خونین» ساخته شده است که آن هم در تهران به سفارش یک موسسه ساخته شده است. متاسفانه این مستند به صورت نسبتا کلی ای از موضوع شهید انصاری رد شده است. تحقیقات این مستند ناقص بوده است و افراد حاضر در آن شاید حتی به تعداد انگشتان دست نرسد. البته همین هم خوب است اما از این بهتر می شد کار کرد.

یک اثر دیگر هم توسط بسیج صدا و سیمای گیلان به نام «استاندار» ساخته شده است که هر ساله در سالروز شهادت شهید انصاری پخش می شود.
مطلب دیگر اینکه یک جلسه همسر شهید انصاری خانم دکتر دانش کاظمی مهمان برنامه نیمه پنهان ماه بودند در شبکه افق.

متاسفانه باید بگوییم همین چند اثر تنها آثار تولید شده جدی درباره تنها استاندار شهید کشور است. همین ها هم بخشی زیادی اش به همت افرادی خارج از گیلان بوده است. البته مرحوم مظفری از مدیر کل های عاقل ارشاد اسلامی استان در سالهای بعد از انقلاب بوده که جزوه ای از سخنرانی های شهید را در همان دهه ۶۰ تهیه می کند که الان همان هم نسخه آن بین مردم موجود نیست. موسسه رنگ ایمان یک نسخه از آن را در اختیار ما قرار داد که خیلی ممنونم .

حتی چند پوستر رنگی مناسب که قابل چاپ باشد وجود نداشت.چنین کاری را هم مسئولین ما در بنیاد شهید یا ارگان های دیگر زحمتش را نکشیدند.

پارسال به مناسبت یادواره شهید بنیاد شهید گیلان یک نرم افزار موبایلی را رونمایی کرد. اما متاسفانه با وجود خرج مبلغی از بیت المال برای تولید این نرم افزار، تنها چند عکس و سه چهار خاطره کوتاه در آن است. یعنی حتی این آقایان زحمت خواندن کتاب استاندار آسمانی و استخراج چند خاطره را به خودشان نداده اند.  جدا ازکیفیت کم و ناقص، همین را هم به نحوه صحیحی توزیع نکردند و تنها در سایت نوید شاهد و چند جا دیگر بارگذاری شد و رفت.

غالب کارهایی که درباره شهید انصاری در حال انجام است مردمی است. جدیدا کانال شهید انصاری را قسمت شد ما از دی ماه ۹۵ آغاز کردیم یا برخی از مردم به صورت مردمی برای شهید انصاری پوستر نوشته درست کرده اند. دوستان موسسه رنگ ایمان هم کارهای خوبی برای شناساندن شهید کردند و چند پوستر خوب طراحی کردند که در این ایام در سایتشان هم باز نشر می کنند. این موسسه رنگ ایمان هم دولتی نیست و مردمی است.

 

 

ماسال نیوز: به نظر شما چه کارهایی باید درباره این شهید می شد که انجام نشده است؟

کارهایی که باید می شد بخواهیم اسم ببریم زیاد است. بحث معرفی شهید توسط صدا و سیما بسیار مهم است اما مغفول مانده است. به جای اینکه به شهید انصاری به صورت صحیحی بپردازند به کارهای دیگری مشغولند. اساسا موضوع تاریخ شفاهی بعد از انقلاب در گیلان مغفول مانده است و اصلا نمی دانند انقلاب اسلامی در گیلان بوده یا نه! سازمان هایی مثل حفط آثار یا بنیاد شهید و غیره به سراغ چنین موضوعی نمی روند.

یک مشکل این است که سی و  اندی سال از وقوع انقلاب می گذرد و در سالهای  دیگر باقیماندگان انقلاب  به خاطر سن بالا از بین خواهند رفت و این همه خاطرات و شواهد تاریخی با آنها زیر خاک خواهد رفت.

قطعا نسل های آینده ما از ما می پرسند که چرا در گیلان خبری نبوده است؟!حتی برخی جاها پیگیر  شده ام گفته اند که برخی اسناد از شهید انصاری را از بین برده اند. از روی عمد یا سهو. از یک استاندار که هزار جا سخنرانی می کند و مستنداتش باید موجود باشد بسیاری از فیلم ها و عکسهایش موجود نیست. من گاهی به دوستان میگویم ای کاش شهید انصاری تهرانی یا مشهدی بود! قطعا استان های دیگر خیلی بهتر از ما از چنین ظرفیت هایی استفاده می کنند. مشکل اینجاست که مدیران و مسئولان دولتی و… هنوز مسئله را درک نکرده ربطی به این دولت و دولت قبل هم ندارد. اساسا سیستم دولتی و اداری ما از زمان و درک شرایط فرهنگی عقب اند.

جدا از معرفی، باید جنبه های دیگری هم رعایت شود. ما یک طرح نامه ای نوشتیم که چه کارهایی را می توان برای شهید انجام داد. البته بخشی از این کارها در توان ما نیست ما نه بودجه و نه جایگاه رسمی داریم اما بالاخره نوشته ایم تا ببینیم افق کار چیست. یکی از کارها ساخت تندیس درست و حسابی ای است که به یادگار بماند.

در گیلان یکی در رشت ساخته شده یکی هم در رودسر بود که کیفیتش خوب نبود در نتیجه شهردار فعلی آن را خراب کرد و جدیدا چیز جدیدی درست کردند اما با وجود گذشت یک ماه قسمتی از تندیس افتاد! معلوم است که کارهای کم کیفیت است. امیدوارم روزی صورتحساب هزینه ساخت آن را منتشر کنند.

یک سری از اسامی میدان ها و خیابان ها همان موقع به نام شهید گذاشته شده است اما اسم را حفظ کردند و راه و رسم شهید را فراموش کرده اند.

یک کاری که پیشنهاد داشتیم اما نشد این بود که مثلا پیشنهاد دادیم به واسطه طرحی که شهید انصاری در سد منجیل اجرا کرد و بعدها مهندسان فرانسوی از آن تقدیر کردند گفتم چیزی به شکل یادبود با هر قالبی که فکر میکنند مناسب است تهیه کنند و خاطره ی کوتاه این کار در ان نوشته شود تا آیندگان بدانند که چنین استانداری چنان کاری را انجام داده است. همینطور دیگر خاطرات موقعیت دار ایشان مثل برخورد با مدیر کل خاطی برق گیلان.

یک موضوع مهم دیگر لوازم التحریر و پوشاک و وسایلی  است که با آرم ها و نشانه گذاری های اسلامی انجام می شود. برای شهید انصاری تا کنون چنین کارهایی انجام نشده است تا لا اقل دانش آموزان گیلانی عکس و توضیحات مختصری از شهید بدانند. تهیه نمایش رادیویی از خاطرات شهید انصاری خیلی میتونه مفید باشه.متاسفانه صدا و سیما استان هم کوتاهی کرده.

 

 

 

ماسال نیوز: قبر شهید از سوی بنیاد شهید بازسازی یا به عبارتی تخریب شد؟!

خب بحث ساماندهی قبور شهدا در سراسر کشور متاسفانه مشکلات زیادی ایجاد کرد. در رودسر سنگ مزار شهید همان سال اول تهیه شده بود. طبق وصیت شهید انصاری جمله ای از وصیت نامه ایشان را در پایین سنگ نوشته بودند. قفسه های آلمینیومی بالای مزار هم بود که در آن عکس امام خمینی بود و زیرش عکس شهید. شهید انصاری  وصیت کرده بود بالای عکس من عکس امام خمینی باشد که ترشحات عظمت این مرد بزرگ به من هم برسد. من خودم در ابتدای نوجوانی از طریق مزارش با ایشان آشنا شدم و جمله ای که روی سنگ قبر ایشان نوشته بود برایم عجیب بود. جمله اش این بود که دخترم قرآن بخوان تا درفهم بدانجا برسی که شک از دل تو زدوده شود و برای رسیدن به شهادت روزشماری کنی…

این بزرگواران بنیاد شهید کار خاصی که نمی کردند آمدند این را هم خراب کردند و یک سنگ مزار عادی که نصفش آرم بنیاد شهید است و بالایش هم تاریخ تولد و شهادت و اینهاست. این هم از نوع رفتار با حداقلی ترین چیزی که از ایشان به یادگار باقی مانده بود.

از برخی ازمسئولین بنیاد شهید پرسیدم چرا این کار را کردید؟ گفتند گفته بودند همه را یکی کنید ما هم همه را یکی کردیم! ببینید! هیچ عقلانیت و فکری پشت این کار نبوده است.حداقل نسخه آن برای تمام کشور و تمام مزار ها غلط بود و یک تخریب فرهنگی به شمار می رود.

همان موقع هم تصویب کرده بودند و می گفتند یک یادمان درست و حسابی می خواهیم درست کنیم و اینطور و آنطور کنیم که تا الان تنها یک چارچوب آهنی دورش درست کرده اند. آن هم روی زمین مانده به بهانه های واهی.

 

 

 

 

ماسال نیوز: فعالین فرهنگی به عقیده شما تا چه حد ضرورت پرداختن به شخصیت استثنایی این شهید را درک کرده اند؟

متاسفانه دوستان مجموعه های فرهنگی تریبون دار، سایت دار، هیات دار  و امثالهم هم بجای همکاری و همراهی ، کاری نمی‌کنند. حتی برخی برایشان دغدغه بود که چه اولویتی هست اصلا ما بخواهیم شهید انصاری را مطرح کنیم!

گاها می‌بینیم بچه های گیلان درباره شهدای خارج استان فعالیت دارند و اما درباره شهید انصاری کاری نمی کنند.

چند سال قبل چند مجموعه فرهنگی در تهران جمع شدند و ۵ شهید را به عنوان شهدای برتر بصیرت کشور معرفی کردند. شهید دیالمه، شهیدآیت، شهید لاجوردی، شهید کریمی و شهید انصاری. الان فکر می‌کنم خیلی از بچه های حزب اللهی گیلان شهید دیالمه را بهتر می شناسند تا شهید انصاری را.  وقتی فعالین مرکز شهید انصاری را به عنوان شهید شاخص بصیرت مطرح کردند ما چه کار داریم می‌کنیم برای این شهید؟

من از دوستان رودسری می پرسم شهید انصاری چه کاره بود برخی فکر می کنند شهید انصاری در شلمچه شهید شده است!

خبری ندارند از این که کجا درس خوانده چه کار کرده. شهید انصاری پروژه اش درباره مترو بوده و در زمینه ریاضیات کار میکرده که برای مردم و یاری انقلاب خمینی بر می گردد ایران و آن کار را نمی تواند ادامه بدهد.

شهید انصاری را چه کسی ترور کرد؟ همین منافقین! اگر ما روایت نکنیم که سازمان  مجاهدین چه خیانت هایی کرده و هزاران نفر همچون انصاری را ترور کردند…روزی می شود که جای جلاد و شهید عوض شود. این ها از کم کاری ما است و همه ما در محضر شهدا باید پاسخ بدهیم که چه کردیم هرکسی به اندازه توان خودش

 

 

 

 

ماسال نیوز: ترویج تفکرات و سیره ایشان به عنوان یک مدیر طراز انقلاب اسلامی در شرایط فعلی چه کمکی می تواند به پی برد اهداف نظام کند؟

شهید انصاری اگر خوب تبیین شود ویژگی های مدیریتی بسیاری ویژه ای دارد. آن موقع استانداری گیلان یک بنز داشته که شهید انصاری وقتی آمدند گفتند بنز را بگذارید پارکینگ. یا ایشان فیش حقوقی اش معلوم بوده است. یا منزل ایشان در منطقه یک یا بالاشهر نبوده است. برخوردش با کارمندان و ستاد اداری و کارمندانی که دچار فاسد و رشوه می شدند مشخص است. بحث شفافیت و عدالتخواهی که در خاطرات ایشان بوده است اگر مردم بدانند قطعا چنین خصایصی جز مطالباتشان از استاندار و سایر مسئولین استان خواهند بود. شهید انصاری شاخص واقعی مدیر انقلابی بود و از جنس مردم و برای مردم بود.

آقایانی که از ذکر خاطرات ایشان ناراحت اند خودشان خیلی از مدیر طراز انقلاب فاصله گرفته اند و دوست ندارند اینها زنده شود. دوست دارند انصاری ها بروند در موزه و سالی یک یادواره بگیرند و کار را تمام کنند.

 

 

ماسال نیوز: از کانال شهید انصاری بگویید. از کجا شروع کردید؟

کانال شهید انصاری دی ماه سال ۹۵ شروع به کار کرد. اولش فکر می کردیم در حد یک کانالی  باشد که چند تا از دوستان خودمان از آن استفاده کنند. من خاطرات را برای دوستان می گفتم گفتیم خاطرات را در کانال بگذاریم که همه بخوانند اما بعد پخش شد. نتایج جالبی داشت که انتظار نداشتیم. یک نمونه اش اینکه خانمی در کرمان با اینکه گیلانی هم نبود خاطرات را دیده و یک نقاشی از پرتره چهره شهید انصاری می کشد و می فرستد. ما میخواستیم بدهیم نقاشانی بکشند اما هزینه اش را نداشتیم ولی این خانم لطف کردند رایگان برای ما کشیدند.

یا یکی از جوانان اهل انزلی که به صورت رایگان برای کانال لوگو طراحی کرد. یا برای تولید پادکست صوتی نیاز به کمک داشتیم که بعد از اعلام نیاز در فضای مجازی خانمی از یزد اعلام آمادگی کرد و این کار را برای ما انجام داد. شعر این پادکست را هم خودم تهیه کردم و مجموعه کار اثری شد که بیش از ۱۰۰۰ بار دانلود شد. همه اینها نمونه هایی از کارهایی هستند که خود مردم برای شهید انصاری و به بهانه این کانال انجام دادند.

یا فرد دیگری پیام داد که من  حدود ۵۰ هزار تومان میخواهم برای شهید انصاری هزینه کنم اما این پول را به شما نمیدهم. همین پوسترهایی که شما طراحی کردید را میخواهم چاپ کنم و در شهر توزیع کنم.

یا یکی از مخاطبین کانال برای ما تصاویری از بسته های غذایی که به نیت شهید انصاری در میان فقرا توزیع کرده بود برایمان فرستاد. این تصویر را در کانال منتشر کردیم. به این واسطه مخاطب دیگری مبلغ خوبی به نفر اول کمک کرد تا در نوبت بعدی بسته های غذایی با کمیت و کیفیت بیشتری توزیع شود. یا تعدادی از دوستان دیگر در اثر همین سیره شهید انصاری در حال پیگیری تامین جهیزیه یک دختر خانم نیازمند هستند.

منظورم این است که حتی خاطرات ایشان با جنبه کمک به محرومین آنقدر زیاد هست که اگر پر رنگ شود برای مردم به عنوان یک الگو مطرح می شود.

متاسفانه تا پیش از ایجاد کانال شهید انصاری هیچ منبع اینترنتی وجود نداشته است که خاطرات شهید را در آن جمع کرده باشند. کتاب استاندار آسمانی هم به واسطه حجم بالا و قیمت برخی از مردم استقبال نمی کنند. اما خب کانال به صورت رایگان و به طور خلاصه هست.

 

 

 

ماسال نیوز: اخیرا درباره یادواره هایی که در این سالها برای شهید انصاری برگزار میکنند نقدی نوشتید که ظاهرا سر و صداهایی هم داشت. درباره یادواره ها بیشتر توضیح بدهید.

بدون تعارف بگویم در یادواره شهید چیز خاصی نمی گویند. سخنران ها اغلب شهید انصاری را نمی شناسد و کل صحیت هایشان درباره شهید انصاری این است که او خوب بود و در آخرت شفیع ما بشود و بعد خداحافط!

در یادواره های خشک و بی روح این چنینی از این حزب و آن جناح، از مخالفین و موافقین اسلام و انقلاب و … همه می نشینند و به قول رفقا با شهید انصاری عکس یادگاری میگیرند و می روند. مطمئنم اگر شهید انصاری زنده بود برخی از مسئولین استانی از گیلان اخراج می شدند. مشابه کاری که با مدیر کل وقت برق استان کرد.

یادواره هایی برگزار می کنند که سخنان خطیب به هیچکس بر نمی خورد. هم کارگر زحمتکش رفتگر شهرداری و هم نجومی بگیر ۵۰۰ میلیونی در آن واحد می توانند بنشینند و گوش کنند.و مسئولین صف اولی هم سر تایید تکان می دهند

یادواره شهید هر ساله می‌تواند پایگاهی باشد شخصیت ایشان را به چند نفر جدید بشناساند. اما متاسفانه یک جلسه نمایشی است که آقایان جمع بشوند و خرمایی پخش کنند و فاتحه ای بخوانند و تمام. حداقل میتوانستن یک جزوه مناسبی چاپ کنند یا کلیپ و مستند ناقصی پخش کنند اما نشد یا خیلی کم بود.

ستاد احیای یادواره شهید انصاری به نوعی انگار موقوفه است و وقف یک سری آقایان شده است.  این ها هم خودشان را تنها متولی این امر می دانند و هر ساله چند روز قبل و نه چند ماه قبل، دور هم جمع می شوند تا برای یادواره برنامه ریزی کنند.

 

 

ماسال نیوز: کار جمع آوری تاریخ شفاهی شهید انصاری به کجا رسیده است؟ به تنهایی مشغول این کار هستید؟ از سازمان ها و ارگان های مسئول کسی پیشتان نیامده اند؟

ما ابتدا فکر می‌کردیم چیز زیادی دستمان را نگیرد. اما در همین ماه ها توانستیم خاطرات زیادی از شهید انصاری از زبان مردم و اطرافیان و نزدیکان جمع آوری کنیم. خیلی از عکس هایی که خود خانواده شهید نداشتند را توانستیم جمع آوری کنیم.

از یکی از این افراد که عکسی از شهید داشت پرسیدم عکس را این همه مدت جایی ندادی؟ می پرسید به کجا و کدام نهاد باید میدادم؟!

بسیاری از از این عکس ها را مردم نمی دانند که جزو تاریخ و با ارزش است. یکی از افرادی که به ما عکسی از شهید انصاری را داد گفت باقی عکس ها را گذاشته بودم بالای خانه همسرم دور ریخت!

انتظار داریم صدا و سیما و امثالهم برای فراخوان جمع آوری خاطرات و اسناد شهید انصاری همکاری کنندو ما خودمان توانسته ایم بسیاری از افراد را شناسایی کنیم که برخی در خارج از کشور زندگی می کنند. یکی از رفیق های شهید را پیدا کردیم که در آلمان زندگی می کرد و ما با تماس صوتی با ایشان تعدادی از خاطرات را جمع کردیم.  یعنی یک کسی در آلمان همت بیشتری دارد نسبت به برخی دوستان اینجا درباره شهید انصاری.

یکی خانمی هست که توسط شهید انصاری مسلمان شده بود. ایشان در یکی از دبیرستان های تحت نظر کلیسا در آمریکا بود که بعد از آشنایی با شهید انصاری مسلمان می شود و در همان آمریکا با یک دانشجوی ایرانی ازدواج میکند و الان ایران زندگی میکند. او می گفت من مسلمان تر از شهید انصاری ندیدم. افراد دیگری هم در همین گیلان هستند که خاطراتی از شهید انصاری دارند.

اگر از مردم بخواهیم در این مسایل بسیار همت دارند.  من یک روز برای گرفتم مصاحبه رفتم آستانه. در راه راننده پرسید برای چه می روی فلان جا. گفتم خاطرات شهید انصاری را جمع آوری می کنم. آن راننده با من آمد در جلسه مصاحبه اول تا آخر نشست و من را شب برد خانه اش به زور شام نگه داشت و راهی کرد!

آخرش گفت من دوست داشتم این حرکت را انجام بدهم تا شهید انصاری از من راضی باشد. سنش در حد ۳۵ سال بود شاید اما شیفته این شهید بود. آن زمانی که منزل ایشان بودم خودش و خانمش را نشاند که برایشان از شهید انصاری خاطره بگویم. بنده خدا یک  بازاری معمولی بود اما وقتی از شهید انصاری خاطره گفتم شروع کرد به گریه کردن .

 

 

 

ماسال نیوز: قصد دارید خاطرات جمع آوری شده را در کتاب یا مستندی منتشر کنید؟

خاطرات موجود در کتاب استاندار آسمانی و تعدادی از خاطرات که در حال جمع آوری یا گرفتن مصاحبه است میخواهیم در کتابی خوب منتشر کنیم.

همینطور پیگیر ساخت یک مستند درباره این شهید بزرگوار هستیم که فعلا موسسه میثاق در تهران طرح اولیه را تصویب کرده و ما به عنوان مشاور مستند در کنار کارگردان سعی خواهیم کرد اثر خوبی درباره ایشان تولید شود.
در آخر بگویم برای شهید انصاری کار باید بیشتر از این کرد و قطعا عقل من به تنهایی نمی تواند به همه موارد احاطه پیدا کند ما برای کار فرهنگی نیاز به دلسوزی و عقل جمعی داریم

 

 

 

انتهای پیام /

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه