سرپرست مرکز اورژانس استان گیلان:

کودکان، سالمندان و زنان باردار در بحران گرمای گیلان در معرض خطر قرار دارند

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان با اشاره به بحران اخیر گرما در استان گیلان گفت: کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند.

کودکان، سالمندان و زنان باردار در بحران گرمای گیلان در معرض خطر قرار دارند

به گزارش ۸دی، پیمان اسدی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم در رشت اظهار داشت: با توجه به شرایط جوی استان گیلان در روزهای آتی، کودکان، سالمندان و زنان باردار بیشتر در معرض خطر گرمازدگی هستند و گرمازدگی می‌تواند در مراحل پیشرفته بسیار خطرناک ظاهر شود.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان تصریح کرد: اختلال در مکانیسم‌های طبیعی تنظیم دمای بدن می‌تواند باعث گرمازدگی شده و با اختلال در جریان خون، در بدن شوک خفیف ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه این امر توسط تجمع خون در عروق زیرپوستی که باعث دور شدن جریان خون از ارگان‌های اصلی بدن می‌شود اتفاق می‌افتد گفت: در گرمازدگی دمای پوست بیمار، رنگ پریده یاخاکستری و عرق کرده است.

اسدی با بیان اینکه هایپر ترمی نوعی اورژانس، تهدیدکننده حیات است افزود: با توجه به بالارفتن میزان گرما به همراه رطوبت بالا در فصل تابستان، چنانچه علایم و نشانه‌های گرمازدگی را بشناسیم می‌توانیم از بروز آن در خود و اطرافیان جلوگیری کنیم.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان، از دست دادن اشتها، تهوع یا استفراغ، ضعف یا بی‌حالی، سرگیجه، نبض سریع، تنفس عمیق و سریع، سردرد، تغییر وضعیت هوشیاری و در نهایت تشنج را از علائم گرمازدگی برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه پاسخ بدن در شرایط گرمازدگی، افزایش تعریق و کاهش تولید انرژی است اظهار داشت: تغییر رفتار در فرد و حتی اختلال در پاسخ‌دهی می‌تواند در گرمازدگی دیده شود.

اسدی با بیان اینکه با افزایش گرمای هوا، موارد ناشی از گرمازدگی افزایش می‌یابد گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل گرم سال باید از پوشیدن لباس‌های ضخیم که مانع تعریق و دفع گرما می‌شود خودداری کرد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان اذعان داشت: زمانی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید و همچنین قبل و بعد و در طی ورزش، مصرف مایعات را بیشتر کنید.

وی با اشاره به اینکه در فعالیت‌های ورزشی گروهی،گرما زده شدن یکی از افراد به‌معنای در خطر بودن دیگران است، گفت: در چنین مواقعی به سرعت اقدامات اولیه برای خود و سایر افراد را انجام دهید و در روزهای گرم قبل از اینکه احساس تشنگی کنید آب بنوشید.

اسدی با بیان اینکه به‌طور کلی در تابستان و هوای گرم مصرف مایعات را بیشتر شود و از مصرف چای، قهوه و انواع کولاها که باعث از دست دادن بیشتر مایعات می‌شوند خودداری شود افزود: از سبزیجات و میوه‌جات به نسبت غذاهای چرب و دیرهضم و یا دارای پروتئین بالا، بیشتر استفاده شود.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان با تاکید بر اینکه ساعات ۱۲ تا ۱۵ که شدت گرما در تابستان بیشتر است افراد حتی المقدور از منزل خارج نشوند گفت: چنانچه در ساعات گرم، بیرون از منزل هستید، کمتر جلوی نور خورشید بایستید.

وی با اشاره به اینکه چنانچه در هوای گرم ورزش می‌کنید، سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود و یا عصر که هوا خنک است انجام دهید افزود: باید از علائم خطر گرمازدگی آگاه باشید تا هنگام بروز این علائم، اقدامات لازم را انجام دهید و این علائم می‌توانند به‌تدریج و در طی چند روز یا اینکه به‌طور ناگهانی بعد از یک فعالیت شدید بروز کنند.

اسدی با بیان اینکه چنانچه یکی از اعضاء خانواده، پوست خشک و داغ داشت یا دچار هذیان، تشنج و یا عدم هوشیاری شد، سریعاً با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود گفت: در مدت زمانی که منتظر رسیدن پرسنل فوریت‌های پزشکی هستید، فرد را در وضعیت خوابیده به محل خنک انتقال دهید و پاهایش را بالاتر از سطح بدنش قرار دهید.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان توصیه کرد: فرد گرمازده را توسط کیسه آب سرد که روی گردن، شانه و کشاله ران او قرار می‌دهید خنک کنید و از دادن هرگونه داروی تب بر مانند استامینوفن به فرد خودداری کنید.

وی با اشاره به اینکه اگر فرد گرمازده هوشیار نیست او را به پهلو بخوابانید و از خوراندن مایعات یا هر نوع مواد خوراکی به وی اجتناب کنید گفت: امیدواریم در این روزهای گرم تابستان با رعایت نکاتی که بیان شد از گرمازدگی خود و خانواده پیشگیری کنیم.

اسدی با بیان اینکه اورژانس ۱۱۵ گیلان با ۶۱ پایگاه شهری و جاده ای و بیش از ۴۰۰ پرسنل مجرب فوریت‌های پزشکی به‌صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات فوریت‌های پزشکی است افزود: اجرای طرح امداد تابستانی در گیلان همزمان با سایر سازمان‌های مرتبط در امر امدادرسانی از اول تیر آغاز شده و تا  ۳۱ شهریور ۳۱ ادامه دارد.

سرپرست مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان گیلان گفت: در راستای شروع تعطیلات تابستانی و افزایش میزان سفرها،  تمهیدات خاصی در اورژانس گیلان جهت امدادرسانی بهتر، در کمترین زمان ممکن اندیشیده شده و مرکز هدایت عملیات و بحران به‌صورت آماده‌باش هستند تا در صورت نیاز پشتیبانی لازم از بیمارستان‌های استان انجام شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه