۶ نکته‌ای که داوطلبان کنکور سراسری باید بدانند +اینفوگرافیک

از آن جهت که اکثر داوطلبان کنکور سراسری در حال حاضر اکثر آنها دانش آموز هستند و تابحال تجربه حضور در جلسه کنکور را نداشته‌اند، بنابراین در این گزارش قصد داریم، به برخی از سوالات و ابهامات آنها بپردازیم و در ضمن آن نکاتی را به آنها گوشزد کنیم.

۶ نکته‌ای که داوطلبان کنکور سراسری باید بدانند +اینفوگرافیک

به گزارش ۸دی، کنکور سراسری سال ۹۶، ۱۵ و ۱۶ تیرماه در سراسر کشور برگزار خواهد شد. بالاخره انتظار داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۶ به پایان رسید و در یک چشم به هم زدنی خود را در آستانه برگزاری این کنکور سرنوشت‌ساز می‌بینند و قطعا آخر هفته متفاوتی را تجربه خواهند کرد. از آن جهت که اکثر داوطلبان کنکور سراسری در حال حاضر اکثر آنها دانش آموز هستند و تابحال تجربه حضور در جلسه کنکور را نداشته‌اند، بنابراین در این گزارش قصد داریم، به برخی از سوالات و ابهامات آنها بپردازیم و در ضمن آن نکاتی را به آنها گوشزد کنیم.

*** میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور ۹۶
براساس مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۹۵/۸/۹ میزان و نحوه تاثیر سوابق تحصیلی در آزمون سراسری سال ۱۳۹۶ همانند آزمون سراسری سال ۱۳۹۵ به صورت زیر است:

الف- آن دسته از دیپلمه‌های ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی که دیپلم خود را از سال ۱۳۸۴ به بعد اخذ نموده‌اند و امتحانات یک‌ یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و  کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دیپلم(سال سوم آموزش متوسطه) به میزان حداکثر ۲۵ درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می شود.

ب- داوطلبان دارای مدرک پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش دانشگاهی خود را از سال تحصیلی ۹۱-۱۳۹۰ به بعد اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش دانشگاهی (صرفاً نمرات دروسی که به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است) به میزان حداکثر ۵ درصد به نسبت سوابق‌تحصیلی موجود داوطلب و به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

تبصره: برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی بندهای الف و ب، هر دو مورد اعمال خواهد شد.

*** مراحل برگزاری کنکور سراسری سال ۹۶
به طور کلی، از مرحله «ثبت‌نام» داوطلبان کنکور سراسری تا مرحله «اعلام نتایج نهایی» این آزمون، ۹ مرحله مختلف وجود دارد و بازه زمانی این مراحل، از بهمن ۹۵ آغاز و تا شهریور ۹۶ ادامه خواهد داشت. ثبت‌نام آزمون سراسری، ویرایش اطلاعات ثبت‌نامی، توزیع اینترنتی کارت آزمون، برگزاری آزمون، اعلام نتایج اولیه، انتشار دفترچه انتخاب رشته، انتخاب رشته و نهایتا اعلام نتایج نهایی از جمله مراحل برگزاری کنکوری سراسری سال ۹۶ است.

*** تاریخ رویدادهای مهم کنکور سراسری سال ۹۶
برخی رویدادهای کنکور سراسری بسیار مهم و سرنوشت‌ساز هستند، به گونه‌ای که اگر داوطلبان آنها را به خاطر نداشته باشند، ممکن است برای آنها گران تمام شود. در ادامه به برخی از این رویدادهای مهم اشاره شده است.

*** چند نفر در کنکور شرکت می‌کنند؟
برای شرکت در آزمون سراسری ۹۶، جمعاً تعداد ۹۲۹ هزار و ۷۹۱ داوطلب ثبت‌نام نموده‌اند که از این تعداد ۵۴۸ هزار و ۲۲۰ نفر زن و مابقی مرد هستند. از این تعداد ثبت‌نام کنندگان کنکور سراسری ۱۴۸ هزار و ۴۲۹ نفر در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، ۵۸۰ هزار و ۳۰۱ داوطلب در گروه آزمایشی علوم تجربی، ۱۸۴ هزار و ۱۲۲ نفر در گروه آزمایشی علوم انسانی،‌ ۱۰ هزار و ۴۸۵ نفر در گروه آزمایشی هنر و ۶۴۵۴ داوطلب نیز در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی ثبت‌نام نموده‌اند.

*** تعداد داوطلبان کدام گروه آزمایشی از بقیه بیشتر است؟
مطابق اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان آزمون سراسری سال ۹۶، در این آزمون تعداد داوطلبان گروه آزمایشی تجربی از تعداد داوطلبان سایر گروه‌ها بیشتر است و این اختلاف تعدادی بسیار محسوس است. بر این اساس، در گروه آزمایشی علوم تجربی ۵۸۰ هزار داوطلب، در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۱۴۸ هزار داوطلب، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۱۲۴ هزار داوطلب، در گروه آزمایشی هنر ۱۰ هزار نفر و در گروه آزمایشی زبان‌های خارجه ۶ هزار نفر داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند.

جزئیات کامل‌تر آمار داوطلبان کنکور سراسری سال ۹۶ در جدول زیر آمده است:

*** مقایسه تعداد داوطلبان کنکور سال ۹۶ نسبت به سال‌های گذشته
مطابق آمار منتشر شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد داوطلبان کنکور سال ۹۶ نسبت سال‌های ۹۴ و ۹۵، افزایش محسوسی داشته است، با این حال آخرین دفعه‌ای که کنکوری سراسری میلیونی برگزار شد به سال‌های ۹۳ به قبل بازمی‌گردد و چند سالی است که این کنکور، تعداد میلیونی به خود ندیده است.

در ادامه تغییرات تعداد داوطلبان کنکور سراسری در ۶ سال اخیر را مشاهده می‌کنید:

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه