فتوای تاریخی؛

موصلی که به دست آیت الله سیستانی آزاد شد/ مرجعیت چگونه در عراق دوباره تاریخ ساز شد

وقتی موصل ظرف چند ساعت توسط داعش به تصرف درآمد و پس از آن تکفیری ها صدها کیلومتر از خاک عراق را نیز در در اختیار گرفتند…

موصلی که به دست آیت الله سیستانی آزاد شد/ مرجعیت چگونه در عراق دوباره تاریخ ساز شد

به گزارش ۸دی، وقتی موصل ظرف چند ساعت توسط داعش به تصرف درآمد و پس از آن تکفیری ها صدها کیلومتر از خاک عراق را نیز در در اختیار گرفتند، اولین دغدغه جدی این بود که با ارتش نه چندان قابل اتکا عراق، چگونه باید موصل را از داعش پس گرفت.

به گزارش جهان نیوز، موصل نیز برای داعش خیلی زود تبدیل به یک نماد برای آغاز خلافت شد و ابوبکر بغدادی این شهر مهم و بزرگ را پایتخت داعش قرار داد و به همین دلیل طی سه سال اخیر موصل بزرگترین مرکز حاکمیتی دولت تکفیری ها محسوب میشد.

اما اینک موصل آزاد شده و هیچ تحلیلگری  در نیا اینک نیست که بتواند نقش تاریخی مرجعیت شیعه و به خصوص فتوای تاریخی آیت الله سیستانی ر ا مبنی بر اعلام جهاد کفایی برای عموم شیعه و سنی عراق را علیه داعش در این پیروزی بزرگ انکار کند.

فتوای آیت الله سیستانی بسیجی از گروه های مردمی شیعه و سنی در عراق را شکل داد که این نیروها خیلی زود پایه گذار جریانی شدند که حرکت به سمت امینت پایدار این کشور تنها بخشی از دستاوردهای آن هست و بازگشت عمیق تر خط و فرهنگ جهاد و شهادت به عموم مردم ستمدیده عراق دستاورد بزرگ تر آن محسوب می شود.

عراق با نیروهای الحشد شعبی اینک یک قدرت منطقه ای محسوب می شود که در کنار ایران و خط مقاومت محکم ترین ائتلاف امنیتی “مردم پایه” خاورمیانه را تشکیل داده است.

از سوی دیگر گرچه مرجعیت همواره در عراق تاریخ ساز بوده ولی آزاد سازی موصل دوران جدیدی از تاریخ معاصر عراق را شکل خواهد داد که در صدر جریانات تاثیر گذار در داخل و خارج از عراق نام مراجع عظام تقلید بیش از پیش خواهد درخشید. بی شک از این به بعد سهم تاثیر گذاری مراجع عظام تقلید نجف و کربلا در تحولات بین المللی نیز دو چندان خواهد شد.

در همین حال، حیدرالعبادی نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای از حمایت‌های گسترده آیت‌الله سید علی سیستانی مرجع عالیقدر شیعیان این کشور از ارتش عراق به‌ویژه در آزادسازی موصل، قدردانی کرد.

وی افزود: این موضع تاریخی مرجعیت دینی در ادامه مواضع ایشان در دفاع از عراق و ملت آن و در راس آنها فتوای جهاد کفایی است که این کشور را نجات داده و راه پیروزی را هموار ساخته است.

نخست‌وزیر عراق همچنین در این بیانیه از فراخوان مرجعیت دینی برای همزیستی مسالمت‌آمیز برای ضمانت دوری از هر گونه درگیری فرقه ای و مذهبی، تاکید کرد.

از سوی دیگر، آیت‌الله صافی گلپایگانی نیز با صدور پیامی پیروزی مردم عراق و آزادسازی موصل را به آیت‌الله سیستانی تبریک گفت.

بر اساس این گزارش متن پیام معظم‌له بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرت مستطاب آیت‌الله آقای حاج سید علی سیستانی دامت برکاته
السلام علیکم و رحمه‌الله

پیروزی قاطع ارتش و مردم غیور و شجاع عراق در برابر دشمنان دیانت و انسانیت در شهر موصل عراق، برای همه مسلمانان دنیا، غرور و سربلندی و عزت آفرید.

این افتخار بزرگ در سایه پیروی از دستورات مرجعیت و جان‌فشانی مردم شریف و دلاور عراق و رهبری داهیانه حضرت‌عالی بود که امید را در دل‌ها زنده کرد و همه مسلمانان را مسرور و خوشحال کرد. خداوند متعال را بر این فتح بزرگ شاکر و سپاسگزاریم.

نصرت سپاه اسلام را به جنابعالی و دولت فهیم عراق و ملت پیروز تبریک گفته و از خداوند متعال امنیت کامل و آسایش و شوکت مردم عزیز عراق را در ظل عنایات حضرت بقیه‌الله الاعظم ارواح العالمین له الفداء و عجل الله تعالی فرجه الشریف مسئلت دارم.

لازم به ذکر است، عملیات آزادسازی موصل، پایتخت خودخوانده گروه تروریستی داعش در عراق، از ۲۶ مهر ۱۳۹۵ و با مشارکت ده‌ها هزار تن از نیروهای ارتش و پلیس عراق و با همراهی نیروهای داوطلب مردمی و پیشمرگه کُرد آغاز شد و نیروهای عراقی بعد از حدود ۱۰۰ روز شرق موصل را به‌طور کامل آزاد کردند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه