مدیر جهاد کشاورزی رودسر:

رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق و گل‌گاوزبان کشور است

مدیر جهاد کشاورزی رودسر گفت: رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول فندق و گل و گاوزبان در سطح کشور است.

رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده فندق و گل‌گاوزبان کشور است

به گزارش ۸دی، احسان الله مشتاق امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رودسر با اشاره به اینکه رودسر جایگاه ویژه‌ای ازنظر کشاورزی دارد، اظهار کرد: ازنظر تنوع محصولات زراعی و دامی این شهرستان به‌عنوان قطب کشاورزی گیلان نامیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه رودسر بزرگ‌ترین تولیدکننده محصول فندق و گل‌گاوزبان به‌عنوان گیاه دارویی در سطح کشور است، افزود: ازنظر تولید مرکبات و گل و گیاهان زینتی مقام نخست گیلان و تولیدات دامی، زنبورعسل و کیوی مقام دومی و سومی استان است.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر با اشاره به پتانسیل‌های موجود در این شهرستان مانند تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و فرآوری و بسته‌بندی در ارتباط با محصولات تولیدی آن تصریح کرد: ۱۰۷ واحد شالی‌کوبی، ۱۲ واحد سردخانه، ۶ واحد بسته‌بندی محصولات، ۲ واحد فرآوری مرکبات و کیوی و یک واحد کارگاه فندق خشک‌کنی و شکنی فعال است.

وی از احداث ۴ واحد سردخانه با پیشرفت فیزیکی ۲۰ تا ۷۰ درصد و ۴ واحد بسته‌بندی در رابطه با محصولات چای خشک، چای سبز، فندق و گیاهان دارویی با پیشرفت فیزیکی ۳۰ تا ۸۵ درصد، ۲ واحد تولید آبگیری گیاهان دارویی و عرقیات گیاهی با پیشرفت ۳۰ تا ۸۵ درصد از دیگر فعالیت‌های در دست اقدام است.

یکپارچه‌سازی ۷۵ درصد اراضی شالیزاری رودسر
مشتاق از افتتاح نخستین کارگاه بسته‌بندی گیاهان دارویی روستای نیلو از اشکورات در آینده نزدیک خبر داد و افزود: در اجرای طرح تسطیح و یکپارچه‌سازی اراضی، رودسر از شهرستان‌های پیشرو در گیلان بوده  و ۷۵ درصد کارها انجام‌شده، ۵۰۰ هکتار جزء برنامه اجرایی بوده و ۲۵۰ هکتار مابقی از طرح‌های مطالعات در سال جاری به اجرا درمی‌آید.

وی با اشاره به بتنی کردن کانال‌های آبیاری درجه ۳ و ۴ گفت: طی چند سال گذشته ۱۱ کیلومتر از طرح انجام‌گرفته  و ۶۰ کیلومتر در مطالعه داریم و از این میزان ۵ کیلومتر بعد از برداشت برنج بازه اجرایی آن آغاز و مابقی با تأمین اعتبار به‌تدریج انجام می‌گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر انتقال آب با لوله در مناطق بالادست را از سیاست‌های خوب وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد و افزود: برای طرح سامانه آبیاری تحت‌فشار یا آبیاری نوین مانند آبیاری بارانی باغات چای و آبیاری قطره‌ای باغات مرکبات و فندق در سال جاری اعتبارات خوبی در نظر گرفته‌شده و ۸۵ درصد اعتبارات به‌صورت بلاعوض است.

وی ادامه داد: برای اجرای طرح مذکور یک هزار و ۲۰۰ هکتار برنامه‌ریزی‌شده که حدود ۴۰۰ هکتار از این میزان مطالعه و طراحی‌شده با پیمانکار هم  قرارداد بسته‌شده و بااعتبار حدود دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان در حال اجرایی است و مابقی در حال نقشه‌برداری و مطالعه بوده که پس از پایان مطالعه اقدامات بعدی برای اجرا صورت می‌گیرد و غیرازاین ۵۰۰ هکتار تقاضا داریم که در حال دریافت مجوز آب از سازمان آب است.

مشتاق توسعه مکانیزاسیون برنج را از موفقیت‌های وزارت جهاد کشاورزی خواند و تصریح کرد: در این راستا طی ۴ سال گذشته در رودسر بالغ‌بر ۸ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به تعداد ۵۵۹ نفر پرداخت‌شده است.

وی  سهولت کار، کاهش سختی کار، افزایش راندمان محصول، کاهش هزینه‌های تولید به میزان حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد را از مزایای توسعه مکانیزاسیون برشمرد.

توزیع ۵ هزار اصله نهال یارانه‌ای در رودسر
مدیر جهاد کشاورزی رودسر با اشاره به توزیع ۴ هزار تن انواع کود شیمیایی، ۵ هزار اصله نهال یارانه‌ای، ۱۴ تن بذر گواهی‌شده مرغوب محلی هاشمی در سطح شهرستان افزود: برگزاری ۲۲۰ کلاس آموزشی و ترویجی در سطح روستاها برای چهار هزار و ۵۷۰ نفر از کشاورزان، باغداران و دامداران در سال گذشته باهدف آشنایی با مهارت و دانش فنی روز، بالا بردن سطح آگاهی تولیدکنندگان در راستای اقتصاد مقاومتی از دیگر اقدامات بوده است.

وی با اشاره به انتخاب ۲۲ نفر از فعالان نمونه و تولیدکنندگان برتر کشاورزی در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: تاکنون دو نفر برای نمونه کشوری (عبدالله غلامپور رئیس مرکز خدمات جهاد کشاورزی رضا محله مرکزی و حسین خجسته جوان برتر کارآفرین و نمونه کشوری در جشنواره نشاط و امید)، ۹ نفر در زمینه محصولات کشاورزی به‌عنوان نمونه استانی و مابقی هم شهرستانی انتخاب شدند.

مشتاق به افزایش ضریب و درجه مکانیزاسیون در سطح شهرستان رودسر در طی چهار سال گذشته  اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ۷۵ درصد برداشت برنج به شیوه مکانیزاسیون صورت گرفته و نشاء ما در سال ۹۱ در سطح ۸۰۰ هکتار از اراضی بوده که این میزان در سال گذشته به دو هزار و ۵۰۰ هکتار و در سال جاری به حدود ۴ هزار هکتار رسیده که نسبت به سال گذشته ۶۰ درصد رشد داشته است.

وی با اشاره به افزایش تولیدات زنبورعسل از ۱۳ هزار کلنی به ۲۰ هزار کلنی اشاره کرد و گفت: توسعه آبیاری تحت‌فشار و آبیاری نوین، افزایش سطح زیر کشت و تولید گل و گیاهان زینتی از ۱۲۰ هکتار به ۵۰۰ هکتار به دلیل اقتصادی بودن محصول و صادرات آن به کشورهایی مانند ارمنستان، ترکمنستان، آذربایجان، عراق و …است.

مدیر جهاد کشاورزی رودسر حمایت دولت طی چند سال اخیر از بخش تولید برنج و جلوگیری از واردات آن را باعث بالا رفتن قیمت برنج و تا حدودی ایجاد انگیزه برای شالی‌کارانی که قبلاً اراضی خود را رها کرده بودن به سطح زیر کشت دانست و افزود: مجموعه عوامل باعث شده تا شاهد رشد اقتصادی در بخش کشاورزی باشیم و همان‌طور که توانسته‌ایم برای نخستین بار در سال ۹۵ در سطح کشور در تولید گندم به خودکفایی برسیم بتوانیم در خصوص تولید برنج به خودکفایی برسیم.

وی تمام اقدامات و پروژه‌های کشاورزی رودسر را در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی خواند و تصریح کرد: امیدواریم با پشتیبانی و حمایت‌های بیشتر مسئولان در تأمین اعتبارات و  امکانات کشاورزی ما شاهد رونق بیشتر این بخش باشیم.

مشتاق «کشاورزی عرصه تولید و کسب‌وکار در بستر سلامت و امنیت غذایی» را شعار امسال جهاد کشاورزی خواند و افزود: جهاد سازندگی در ۲۷ خرداد سال ۵۸ بافرمان امام (ره) در راستای محرومیت‌زدایی و عمران و آبادانی در سطح روستاها تأسیس شد و در ایام جنگ تحمیلی این نهاد به‌عنوان سنگرسازان بی سنگر فعالیت‌های زیادی در جبهه‌ها صورت داد و شهرستان رودسر ۱۰ شهید جهادگر تقدیم انقلاب کرد.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی در اواخر دهه ۷۰ با ادغام دو وزارتخانه جهاد سازندگی و کشاورزی تشکیل‌شده است، بیان داشت: جهاد کشاورزی توانسته تاکنون اقدامات مؤثری در راستای ارتقای تولیدات کشاورزی و امنیت غذایی کشور صورت دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه