گزارش؛

میزان فطریه امسال اعلام شد+نظر هشت مرجع

زکات فطره امسال طبق نظر اکثر مراجع، برابر با ۶۰۰۰ تومان (معادل سه کیلوگرم گندم) یا ۱۵هزار تومان (معادل سه کیلوگرم برنج) اعلام شده است که خانواده‌ها بر اساس قوت غالب خود آن را پرداخت می‌کنند.

میزان فطریه امسال اعلام شد+نظر هشت مرجع

به گزارش ۸دی به نقل از راه دانا؛ پس از پایان یافتن ماه مبارک رمضان؛ یعنى در شب عید فطر افرادى که داراى شرایط باشند، باید زکاتى بپردازند که مقدار و موارد مصرف آن خواهد آمد. این زکات به نام زکات فطره خوانده مى شود، افرادى که در شب عید فطر بالغ و عاقل باشد، بنده کسى نباشد و فقیر نباشد، زکات فطره بر آن‌ها واجب است، چنین فردى باید زکات خود و کسانى که در مغرب شب عید فطر نان خور او هستند را بپردازد، مقدار زکات فطره به ازای هر نفر یک صاع که تقریباً سه کیلوگرم است و جنس زکات فطره شامل گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج یا ذرت و مانند اینها است.

وقت وجوب زکات فطره شب عید فطر و زمان پرداخت زکات فطره از شب عید تا ظهر روز عید فطر و بهتر آن است که در روز عید بدهد و اگر نماز عید مى‌خواند بنابر احتیاط واجب قبل از نماز عید بپردازد، مصرف زکات فطره همان مصرف زکات مال است، گر چه احتیاط مستحب آن است که فقط به فقراى مؤمن و به مساکین بدهد.

به مناسبت در پیش بودن عید سعید فطر به میزان پرداخت زکات فطره رمضان ۱۴۳۸ هجری به روایت مراجع تقلید اشاره می‌شود:

 

*رهبر انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای

حداقل فطریه برای هر نفر ۷۰۰۰ تومان (بر اساس قوت غالب گندم) است.

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری در استفتائی درباره پرداخت زکات فطره قبل از حلول ماه شوال که با موضوع «با توجه به امکان پرداخت زکات فطره از طریق درگاه پرداخت اینترنتی وجوهات شرعی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، آیا می‌توان قبل از حلول ماه شوال اقدام به واریز آن نمود»، نوشت:

-چون به صورت امانت دریافت می‌‌شود و بعد از حلول ماه شوال صرف در مورد مصرف آن می‌ کنند، مانعی ندارد.

 

*آیت‌الله صافی گلپایگانی

طبق اعلام دفتر حضرت آیت‌الله صافی گلپایگانی مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند، کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می‌باشد، کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام ۶۰ مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود، با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می‌باشد، لذا روزه‌داران عزیز می‌توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.

 

* آیت‌الله نوری همدانی

طبق نظر آیت‌الله نوری همدانی، پرداخت قیمت ۳ کیلو از گندم که ۶ هزار تومان است کفایت می‌کند، از نظر این مرجع تقلید قوت غالب قشری از انسان‌ها میزان است و اما اگر کسی خود مایل به پرداخت قیمت برنج باشد، هر نوع از برنج باشد کافی است، همچنین کفاره تأخیر یا عذر برای هر روز ۲ هزار تومان و عمدی  ۱۲۰ هزار تومان معین شود.

 

*آیت‌الله علوی گرگانی

زکات فطره امسال برای هر نفر از نظر این مرجع تقلید شیعیان بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۱۵ هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام‌ شده است. کفاره روزه غیرعمد (عذر) برای هر روز مبلغ ۲ هزار تومان است که باید به‌ صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ ۲۰۰ هزار تومان است.

 

*آیت‌الله شبیری زنجانی

دفتر حضرت آیت‌الله شبیری زنجانی، مبلغ ۶ هزار تومان را بابت فطریه هر نفر به‌ حساب گندم تعیین کرده است، کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز به‌ حساب گندم ۹۰۰ گرم است که در صورت اطمینان می‌توان قیمت آن را به شخص مستحق داد تا به وکالت از او برای خودش این مقدار طعام بخرد،‌ همچنین دفتر حضرت آیت‌الله‌شبیری زنجانی، مبلغ هزار و ۵۰۰ تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۹۰ هزار تومان را برای افطار عمدی تعیین کرده است.

 

*آیت‌الله مکارم شیرازی

بر اساس اعلام نظر آیت‌الله مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ ۱۵ هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

 

 
*آیت‌الله وحید خراسانی

فطریه هر نفر یک صاع(تقریباً ۳کیلو گرم) گندم یا جو یا خرما یا کشمش یا برنج و مانند اینها می‌باشد که باید به مستحق داده شود و بنابر احتیاط واجب، این مقدار، از غذای معمول محل فرد باشد و اگر پول یکی از اینها را هم به همان میزان بدهد، کافی است، بنابراین به حساب گندم به مبلغ ۶ هزار تومان در ایران برای هر نفر تعیین شده است.

 

*آیت‌الله جوادی آملی

مقدار فطریه سه کیلو گندم، برنج، خرما و مانند آن یا پول آنکه در هر مکانی قیمت خاص خود را دارد، فطریه کسی که اول مغرب شب عید (نه غروب) نان‌خور کسی محسوب شود بر او واجب است. صرف نان او را در شب عید بخورد کافی نیست، بلکه باید نان‌خور او حساب شود. بنابراین مهمانی که فقط افطار کسی را می‌خورد و نان‌خور او محسوب نمی‌شود فطریه او بر میزبان واجب نمی‌شود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه