عضو هیات علمی دانشگاه گیلان:

اقتدار نظامی لازمه امنیت سرمایه گذاری/ کشورهای با اقتدار نظامی در اقتصاد نیز ثبات را تجربه می کنند

میرعسکری گفت: کشورهایی که دارای اقتدار نظامی متکی به توان داخلی هستند در زمینه اقتصادی نیز ثبات بیشتری را تجربه می کنند.

اقتدار نظامی لازمه امنیت سرمایه گذاری/ کشورهای با اقتدار نظامی در اقتصاد نیز ثبات را تجربه می کنند

به گزارش هشت دی ، سید رضا میرعسکری، دکترای علوم اقتصاد و عضو هیات علمی گروه مدیریت دانشگاه گیلان در گفتگو با روشن خبر، در مورد اهمیت اقتدار نظامی به منظور سرمایه گذاری گفت: دیدگاهی در بین برخی از افراد وجود دارد که برای کاهش ریسک سرمایه گذاری در جهت جذب سرمایه های خارجی باید توجه به بخش دفاعی و اقتدار نظامی کاهش یابد.

وی با اشاره به اینکه این گروه مقصود خود را در قالب گزاره هایی مانند «دنیای امروز دنیای گفتمان است نه دنیای موشک» بیان می کنند، افزود: در این دیدگاه، استدلال می کنند که افزایش توان دفاعی، انجام آزمایش موشکی و نمایش اقتدار کشور در حوزه نظامی باعث ایجاد فضای تنش و افزایش ریسک سرمایه گذاری در کشور می شود. لذا توصیه می کنند که بجای صرف بودجه کشور در جهت تقویت توان دفاعی، بهتر است این بودجه صرف سایر امور شود تا زمینه رشد اقتصادی فراهم شود.

دکترای علوم اقتصاد با بیان اینکه اشتباهی که در تحلیل این گروه از افراد مشاهده می شود، آنست که اقتدار نظامی و افزایش توان دفاعی را جانشین و در مقابل رشد سرمایه گذاری و توسعه پایدار معرفی می کنند، اظهار داشت: اقتدار نظامی مکمل و تامین کننده توسعه اقتصادی است و اساسا بدون داشتن اقتدار نظامی، توسعه اقتصادی، پایدار نخواهد بود. در واقع با داشتن اقتدار نظامی است که توان بازدارندگی کشور در مقابل تهدیدات احتمالی، افزایش می یابد و امنیت سرمایه گذاری را فراهم می کند.

میرعسکری با اشاره به اینکه ایران کشوری است که موقعیت جغرافیای اقتصادی ویژه ای دارد، تصریح کرد: ایران در شاهراه جهان است و دارای منابع و ذخایر طبیعی فراوان است. لذا همواره مورد طمع قدرتمندان جهان قرار داشته است. حال اگر چنین کشوری اقتدار نظامی نداشته باشد، توانایی پاسخ تهدیدات قدرتمندان را نخواهد داشت. در این شرایط، فضای سرمایه گذاری و تولید کشور با مخاطرات بیشتری مواجه خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان ادامه داد: در عرصه جهانی نیز کشورهایی که رشد و توسعه اقتصادی مداوم و پایدار را تجربه می کنند از توجه به حوزه نظامی غافل نشده اند.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان در پایان گفت: کشورهایی که دارای اقتدار نظامی متکی به توان داخلی هستند در زمینه اقتصادی نیز ثبات و پایداری بیشتری را تجربه می کنند و امنیت سرمایه گذاری آنها وابسته به تصمیمات قدرت های خارجی نیست. در واقع، اقتدار نظامی لازمه امنیت سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی پایدار است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه