وقتی مسئولین خوابند و مردم آتش به اختیار؛

گزارشی از یک فعالیت فرهنگی بکر در دل روستا / آینده سازان قرآنی مسجد بالامحله کوره جان + فیلم و عکس

یکی از اهالی روستای کوره جان چندین سال است با هزینه شخصی فعالیت های فرهنگی مسجد روستا را آغاز کرده و در این راه…

گزارشی از یک فعالیت فرهنگی بکر در دل روستا / آینده سازان قرآنی مسجد بالامحله کوره جان + فیلم و عکس

به گزارش ۸دی، به نقل از ماسال نیوز: در شرایطی که حتی درب بسیاری از مساجد روستایی کشور در ماه مبارک رمضان بسته است، متوجه برگزاری برنامه های فرهنگی اثر گذار با بودجه شخصی در یکی از روستاهای شهرستان ماسال شدیم. با مربی کلاس تماس گرفتیم و قرار شد ظهر بیستمین روز ماه مبارک برای تهیه گزارش در مسجد صاحب الزمان (عج) بالامحله کوره جان حاضر شویم.

کوره جان فاصله نسبتا زیادی با مرکزیت شهر شاندرمن دارد و مسجدی بسیار کوچک. امکانات بسیار ناچیز است. حتی رحل هم به تعداد بچه ها نیست. مسجد کولر ندارد و تنها، پنکه سقفی حرارت تابستانی را کم می کند.

 

مربی کلاس هر چند بومی منطقه است اما در رشت کارمند است و سکونتش هم در همان مرکز استان. با این حال هر روز به امید چند کودک و نوجوانی که برای یادگیری قرآن در مسجد حاضر می شوند، از رشت به کوره جان شاندرمن می آید. ماه رمضان خانواده اش را هم به همین بهانه در خانه پدری ساکن کرده تا هیچ جلسه ای از این کلاس مهم را از دست ندهد.

کلاس بسیار ساده و بی تکلف است و در آن از روخوانی و حفظ قرآن تا اطلاعات عمومی دینی و قرآنی به بچه ها آموزش داده می شود. شب ها افطاری هم برپاست.

پای هیچ ارگان و سازمان و نهادی به این کلاس باز نشده است. یک نفر به تنهایی بار چندین و چند سازمان و نهاد و شخصیت حقوقی که مسئولیت مساجد و آموزش های دینی کودکان و نوجوانان با آنان است را بر عهده گرفته است.

بعد از صحبت با مربی و بانی کلاس و دقایقی حضور در آن با خودمان فکر میکردیم بگذار عده ای از دستور «آتش به اختیار» رهبر انقلاب برداشت های آنارشیستی و هرج و مرج طلبانه کنند اما مخاطبان حقیقی این دستور، همچون مربی این کلاس ساده، خوب می دانند چگونه با اتکای به خدا و توانایی های صرفا شخصی، برای آرمانهای انقلاب خمینی جهاد کنند.

و بگذار مسئولین همچنان در خواب غفلت آمارهای پرطمطراقشان را بلغور کنند.

در انتهای کلاس گفتگویی کوتاه با مربی کلاس داشتیم که حاصلش را می‌خوانید؛

***

 

مهدی مرادی مربی این کلاس قرآنی که مسئولیت فعالیت های فرهنگی مسجد را هم بر عهده دارد در گفتگو با ماسال نیوز گفت: مساجد روستاها به نوعی آخرین حلقه فعالیت های قرآنی است. جایی که اخلاص در آنها موج می زند. اما با این وجود به توجه ویژه مسئولین و رفع نیازهای ابتدایی آنان نیاز دارد.

مرادی آموزش های قرآنی را از ضروری ترین برنامه های فرهنگی روستاها دانست و اظهار داشت: واقعا بچه های روستا انگیزه و خلوص خاصی دارند. چند روز قبل باران شدیدی آمده بود. من یک ربع به اذان مغرب آمدم تا  درب مسجد را باز کنم اما دیدم بچه ها یک ساعت مانده به اذان آمده بودند و منتظر بودند تا درب مسجد را باز کنیم. یکی از بچه ها از خانه شان تا اینچا پل ندارد اما از میان رودخانه رد می شود و با چراغ دستی خودش را هر طور شده به کلاس می رساند.

وی افزود: از سال ۹۱ این کلاس ها را شروع کردیم و از آن سال هر ساله برگزار می شود و در عید فطر با هزینه شخصی به همه شرکت کنندگان جایزه می دهیم. گفتن اینها ریا نیست. این کارها هیچ جایی ثبت نمی شود تا به دنبال ریا باشیم. باید بگوییم تا به گوش عده ای برسد.

این مربی قرآنی امکانات آموزشی برای فعالیت در چنین فضاهایی را بسیار ناچیز بیان کرد و گفت: به همه سازمان ها و ارگان های مربوطه سر زده ام. گفتیم قرآن گفتند نداریم. گفتیم رحل گفتند نداریم. گفتیم کتاب قصه گفتند نداریم! تنها از اوقاف چند قرآن توانستیم بگیریم. برای آن هم رحل نداشتیم. با هزینه شخصی رحل تهیه کردیم که باز هم تعدادش بسیار اندک است. اینجا حتی کتابچه زیارت عاشورا به تعداد کافی نیست.

مرادی با اشاره به خودجوش بودن این فعالیت ها گفت: با بچه ها عهد کرده ایم که هر کس بتواند سوره الرحمن را حفظ کند صد هزار تومان جایزه می گیرد. هر کس هم حافظ جز سی ام قرآن شود یک سفر مشهد جایزه دارد. همه این ها بدون اتکا به بودجه سازمان ها و نهاد هاست. حتی دهیاری و شورای روستا هم از این کلاس ها خبری ندارند.

این مربی قرآنی با اشاره به برقراری سفره افطار در شب های ماه مبارک در سالهای گذشته گفت: احیای شب های قدر را هم با همین بچه ها برگزار می کنیم. اینها آینده سازان قرآنی مسجد بالامحله کوره جان هستند. اگر روی بچه ها کارهای تریبتی عقیدتی صحیح صورت بگیرد خیلی خوب قبول می کنند.

مرادی با انتقاد از سازمان های مسئول در امور قرآنی همچون ارشاد، تبلیغات اسلامی، امور مساجد، اوقاف و … گفت: من سواد قرآنی ناقصی دارم و تنها آنچه می دانم را به بچه ها یاد می دهم. رهبر انقلاب فرمودند حفظ قرآن را محوریت ببخشید، با چه وسیله ای؟ با حمایت مسئولین چنین چیزی ممکن است. مسئولین باید در چنین فضاهایی مربیان قرآنی بفرستند و حمایت کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: همین کودکان و نوجوانان در آینده بزرگ خواهند شد. فعالیت های فرهنگی می تواند در قرآنی شدن آنان موثر باشد.

 

 گزارش تصویری

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه