کارشکنی ۲ ساله آمریکا بعد از برجام؛از “ایسا” تا “S722″/ موضع متقابل ایران مقابل تحریم ها چه خواهد بود؟

وضع مادر تحریم ها علیه ایران در حالی است که بدعهدی های آمریکا برای ایران بارها و بارها ثابت شده است.

کارشکنی ۲ ساله آمریکا بعد از برجام؛از “ایسا” تا “S722″/ موضع متقابل ایران مقابل تحریم ها چه خواهد بود؟

به گزارش ۸دی به نقل از راه دانا؛ مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۶ کشور دیگر از سال ۹۲ پیرامون مسائل هسته‌ای آغاز شد؛ شاید سوم آذر ماه سال ۹۲ که توافق موقت ژنو بر روی برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفت، تیم مذاکره کننده گمان نمی کرد بدعهدی های یک کشور از این گروه بتواند تمام محاسبات آنها را به هم بزند.

 

خلف وعده های آمریکا اگرچه در طول تاریخ انقلاب اسلامی امری طبیعی به شمار می رفت اما در سال های اخیر با توجه به ورود ایران به مذاکرات چند جانبه با کشورهای ۵+۱ و آمریکا که یکی از این کشورها به شما می رفت، بدعهدی های آمریکا رنگ و بویی تازه گرفت.

 

در شرایطی که بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد بودند آمریکا مواضع خود را در قبال ایران تغییر نخواهد داد، تعهدات زیادی میان ایران و ۵+۱ رد و بدل شد که در نهایت منجر به قراردادهای ژنو، لوزان و برجام شد.

 

در حال حاضر یک سال و نیم از توافق هسته‎ای میان جمهوری اسلامی ایران و گروه ۱+۵ موسوم به برجام، گذشته است، اما همچنان آمریکا با وضع تحریم ها و محدودیت های جدیدی ثابت کرده است که هیچ پایبندی و تعهدی به برجام ندارد.

 

تحریم های حقوق بشری، موشک های ایران و بازرسی از سایت های نظامی، تلاش برای پائین نگه داشتن قیمت نفت، تحقیقات هسته ای و ارائه فکت شیت، دبه کردن در امور مختلف برجام، کارشکنی در گشایش های بانکی، کارشکنی در ارائه اوفک به هواپیماها و … می توان به عنوان مهمترین بدعهدی های آمریکا دانست.

 

ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات به ایران برای جلوگیری از باج دادن

نیمه های سال قبل کنگره آمریکا در اقدامی کاملا مغایر با برجام، دو طرح تازه ضدایرانی را ارائه کرد. «واشنگتن فری بیکن» که از رسانه‌های نزدیک به کنگره آمریکا است در گزارشی که در شهریور ماه سال جاری منتشر کرد، از ارائه دو طرح ضد ایرانی با موضوع ممنوعیت «باج دادن به ایران» و ممنوعیت فروش هواپیما و قطعات به این کشور خبر داد.

در این گزارش با تاکید بر دستیابی به کپی یک طرح پیشنهادی قانونگذاران برای ارائه به کنگره آمریکا آمده است: «کنگره در آستانه بررسی یک طرح جدید است که دولت اوباما را از دادن پول مالیات‌دهندگان آمریکایی منع خواهد کرد؛ اقدامی که بسیاری در آمریکا معتقدند پرداخت باج است.»

بر اساس این طرح آمریکا باید اقدامی صورت دهد که طی آن پول هایی که در راستای اجرایی شدن برجام به ایران داده پس گیرد و همچنین مانع پرداخت اموال و دارایی های دیگر به ایران شود.

امضای اوباما جهت قانون محدودیت صدور روادید برای مسافران ایران

قانون محدودیت ویزا هم که سال گذشته در کنگره آمریکا به تصویب رسید بحث های فراوانی را بر سر نقض یا عدم نقض برجام با خود به همراه داشت؛ هرچند جان کری در نامه ای رسمی به جواد ظریف به ایران اطمینان داد این قانون برجام را نقض نخواهد کرد؛ اما جواد ظریف بالاخره با صراحت اعلام کرد اگر عین قانون کنگره اجرا شود، نقض برجام صورت گرفته است و باید منتظر چگونگی اجرای آن توسط دولت آمریکا باشیم.

در حالی که جنجال بر سر اینکه «آیا محدودیت سفر برای مسافران ایران در حکم نقض برجام هست یا نه» رسانه‌ها را به خود مشغول کرده بود، اوباما این طرح کنگره را امضا کرد. بر اساس فصل ۲۰۳ متن لایحه بودجه سال ۲۰۱۶ آمریکا که اکنون قانون شده است، شهروندان ۳۸ کشوری که تاکنون می‌توانستند برای تجارت یا گردشگری، مدت ۹۰ روز بدون اخذ روادید در خاک ایالات‌متحده اقامت داشته باشند، اگر در ۵ سال گذشته به سوریه، عراق، سودان و ایران سفر کرده باشند، دیگر «نمی‌توانند» مانند قبل بدون روادید وارد آمریکا شوند.

تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران از سوی کنگره و سنا

طی روزهای گذشته سنای آمریکا با اکثریت مطلق، ۹۹ رأی موافق-صفر رأی مخالف، تمدید قانون تحریم‌ها علیه ایران را برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر تصویب کرد. پیش از این مجلس نمایندگان آمریکا تمدید قانون تحریم‌های ایران را با اکثریت آراء برای یک دوره ۱۰ ساله دیگر به تصویب رسانده بود.

مجلس نمایندگان آمریکا قانون تحریم‌های ایران را با ۴۱۹ رأی موافق در برابر یک رأی مخالف تمدید کرده بود. اعتبار این قانون که به بهانه فعالیت‌های هسته‌ای و برنامه موشکی ایران وضع شده و صنایع نفت و گاز، بانکی و نظامی ایران را هدف تحریم قرار داده است، تا پایان سال جاری (میلادی) بود.

کنگره اعلام کرده این طرح را تصویب کرده است تا به ایران اعلام کند که رییس‌جمهوری آینده آمریکا توانایی آن را دارد که در صورت نقض برجام از سوی تهران، تحریم‌ها را به سرعت اعمال کند. این در حالی است که مقامات ایران طی روزهای اخیر تأکید کرده‌اند که تصویب این طرح به معنای نقض برجام از سوی آمریکا است.

اوباما هم قوانین تحریم ها را وتو نکرد

در حالی که مسئولان دولتی و تیم مذاکره کننده اعلام کرده بودند که اوباما قول داده است تا این تحریم ها را وتو کند، اوباما هم آب پاکی را روی دست ایران ریخت و از حق وتو خود استفاده نکرد؛ اگرچه باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا طرح تمدید تحریمهای ایران را امضا نکرده ولی اجازه داده است تا این مصوبه به قانون تبدیل شود.

نکته مشترک در این اتفاق این بود که همه مسئولان به اتفاق نظر اعلام کردند که این مسأله با برجام مغایرت داشته و آمریکا برجام را نقض کرده است؛ حتی ظریف به عنوان وزیر امور خارجه کشور اعلام کرد که تمدید تحریم های ایران از سوی آمریکا اثر اجرایی ندارد و از نظر جامعه بین‌المللی بی‌اعتباری دولت آمریکا را نشان می‌دهد.

 

ادامه این ماجرا منجر به دستور روحانی به ظریف و صالحی برای انجام اقدامات متقابل شد هرچند برخی از کارشناسان سیاست خارجه این اقدام را متناسب با اقدام آمریکا ندانستند.

 

وضع تحریم های جدید علیه شرکت ها و افراد مرتبط با ایران

در نیمه های بهمن سال قبل و درست در یکسالگی اجرای برجام، وزارت خزانه داری آمریکا تحریم های جدیدی علیه ۱۳ فرد و ۱۲ نهاد مرتبط با ایران اعمال کرد.

براساس بیانیه ای که وزارت خزانه داری آمریکا در وبسایت خود منتشر کرد، تعدادی از این افراد و نهادهایی که مشمول تحریم های جدید ایران می شوند، در امارات، لبنان و چین قرار دارند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد، تحریم‌های جدید در رابطه با برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده آن در منطقه بوده و اعمال آن‌ها هیچ منافاتی با تعهد آمریکا در قبال برنامه جامع اقدام مشترک برجام ندارد.

مصادره دارایی های ایران در دادگاه لوکزامبورگ

در اسفندماه سال گذشته و در حالی که تنها یک سال از اجرای برجام زمان گذشته بود، به دنبال اعمال فشار های آمریکا بر بانک ها و موسسات اروپایی، ۱.۶ میلیارد دلار از دارایی های بانک مرکزی ایران در لوکزامبورک مسدود شد.

پایگاه «المانیتور» هم از تلاش نمایندگانی از هر دو حزب آمریکا برای تدوین یک بسته تحریمی تازه علیه ایران خبر داده و نوشته است که سناتورهای ارشد می‌گویند به نهایی کردن این بسته نزدیک شده‌اند.

 

تحریم های جدید آمریکا علیه افراد و شرکت های مرتبط با ایران، سوریه و کره شمالی

در فروردین ماه سال جاری هم دولت آمریکا در راستای قانون منع گسترش تسلیحات خاص، تحریم های جدیدی را علیه ۳۰ شرکت و فرد از چند کشور جهان به اتهام همکاری با ایران، کره شمالی و سوریه وضع کرد که از این تعداد، ۱۱ فرد و شرکت (شامل ۳ فرد و ۸ شرکت) صرفا به خاطر همکاری با برنامه موشکی ایران مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

 

این تحریم ها شامل چندین شرکت و فرد در چین و کره شمالی و امارات عربی متحده می شدند که به اعتقاد همه کارشناسان هسته‌ای نقض صریح برجام بودند.

 

در ادامه تحریم های آمریکا علیه ایران، سنا و کنگره طرح جدیدی را موسوم به SV22 علیه ایران تصویب کردند؛ بر همین اساس نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه مجلس همیشه چند قطبی سنای آمریکا طرح تحریم های جدید علیه ایران و روسیه را با اکثریت آراء به تصویب رساندند.

طرح تحریم ها و متمم های آن علیه ایران همراه با تحریم روسیه در یک لایحه گنجانده شده است. این تحریم ها به خاطر دخالت روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعمال شده است و بخش های مختلفی مانند اقتصاد، کشتیرانی، معدن، فلزات، راه آهن و… را هدف قرار داده است. اشخاصی که حملات سایبری را از سوی دولت روسیه انجام داده اند نیز با تحریم ها مورد هدف قرار گرفته اند.

اگرچه اقدامات متقابلی از سوی شورای عالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس جهت مقابله با تحریم های جدید صورت گرفته است؛ اما همچنان کارشناسان زیادی معتقد هستند که این تحریم ها مادر تحریم‌ها هستند و بر اساس آنها روح و متن برجام به طور کامل نقض شده است.
وضع مادر تحریم ها علیه ایران در حالی است که بدعهدی های آمریکا برای ایران بارها و بارها ثابت شده است؛ مقاومت در برابر تحریم ها اولین و آخرین گزینه‌ پیش روی ایران بود چرا که آمریکا نشان داد سیاست مذاکره را نیز به رسمیت نمی شناسد.
در سال های گذشته هرگاه ایران به عنوان مذاکره اقدام به عقب نشینی از برخی از خواسته های خود کرد، آمریکا نه تنها ابزارهای فشار خود را کم نکرد بلکه سایر کشورها را به کار شکنی در امور ایران تشویق کرد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه