بازگشت هزاران تروریست اروپایی به وطن

هزاران اروپایی که به صفوف تکفیری‌ها در سوریه و عراق پیوسته بودند، در حال بازگشت به اروپا هستند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای در پیش گرفتن راهی مشترک به منظور مقابله با این پدیده با مشکل مواجه هستند.

بازگشت هزاران تروریست اروپایی به وطن

به گزارش ۸دی،  به نقل از خبرگزاری فرانسه، هزاران اروپایی که به صفوف تکفیری ها در سوریه و عراق پیوسته بودند بعد از به دست آوردن تجربه نظامی و افراطی‌تر شدن ، در حال بازگشت به اروپا هستند و کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای در پیش گرفتن راهی مشترک به منظور مقابله با این پدیده با مشکل مواجه هستند.

 

ارزیابی های رسمی نشان می دهد بین پنج تا شش هزار افراط گرای اروپایی یا مقیم اروپا عمدتا از طریق ترکیه راهی عراق و سوریه شده اند. ولی این ارزیابی ها دقیق نیست زیرا افرادی هستند که به این مناطق رفته و بازگشته اند بدون آن که توجه کسی را جلب کنند. شمار کل خارجی هایی که در کنار سازمان های افراطی در سوریه و عراق جنگیده اند ۲۷ هزار نفر برآورد می شود.

 

ژیل دی کرچوف هماهنگ کننده اتحادیه اروپا در امور مبارزه با تروریسم گفت: بین دو هزار تا ۲۵۰۰ اروپایی یا افراد مقیم کشورهای عضو اتحادیه اروپا ممکن است پس از شکست گروه داعش در سوریه و عراق به کشورهایشان بازگردند.

 

دی کرچوف در گزارشی جدید نوشت: «تازه ترین ارقام حاکی است بین ۱۵ تا ۲۰ درصد جنگجویان اروپایی (در سوریه و عراق) کشته شده اند و بین ۳۰ تا ۳۵ درصد آنان بازگشته اند در حالی که حدود ۵۰ درصد آنها همچنان در سوریه و عراق حضور دارند».

 

وی افزود بخشی از این افراد به کشورهای اصلی خود باز می گردند ولی برخی دیگر جزء دسته های مسلح در کشورهای مجاور باقی خواهند ماند یا راهی دیگر مناطق درگیری خواهند شد.

 

جولیان کینگ کمیسر امور امنیتی اروپا در ماه مارس در مرکز پژوهشی «چاتم هاوس» لندن گفته بود: «تهدید، در ماه ها و سال های آینده در سطحی بالا باقی خواهد ماند زیرا این احتمال وجود دارد جنگجویان تروریست خارجی به اتحادیه اروپا بازگردند و برخی از آنها به فکر برنامه ریزی و اجرای حملات جدیدی باشند».

 

بر اساس آمار دفاتر خبرگزاری فرانسه در اروپا و طبق ارزیابی های رسمی، حدود ۱۵۰۰ تکفیری به کشورهای خودشان یا کشورهایی که در آن اقامت داشتند بازگشته اند. این افراد عمدتا بازداشت  یا به شدت زیر نظر قرار گرفته  شده ویا در دوره های ضدافراط گرایی شرکت داده شده اند که هیچ کس تاکنون از میزان موفقیت آن اطلاع ندارد.

 

نخستین مشکل در تعیین درجه خطرناک بودن کسانی است که دیوید تامسون روزنامه نگار فرانسوی در کتابی آنان را «بازگشتگان» نامیده است.

 

درجه خطرناک بودن افراد بر اساس اقداماتی که آنها در مناطق درگیری انجام داده اند مشخص می شود. تامسون به خبرگزاری فرانسه گفت: «

 

این روزنامه نگار فرانسوی می افزاید: «معضل بزرگ برای دستگاه قضایی، به دست آوردن مدارک ملموس برای اثبات اقداماتی است که فردی در خاک سوریه انجام داده است. باتجربه ترین ها که عمدتا خطرناکترین ها هستند هیچ گاه چیزی درباره فعالیت هایشان در شبکه های ارتباط اجتماعی منتشر نکرده اند».

 

وی می افزاید: «در فرانسه، قاعده این است که این افراد زندانی می شوند و حبس آنها تمدید می شود، به عبارت دیگر برخورد با مشکل به این علت که مقامات نمی دانند چه باید انجام دهند، به تعویق می‌افتد».

 

در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ابتدا «بازگشتگان» بازداشت و بازجویی می شوند و درباره آنها تحقیق می شود.

 

همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در قوانین خود اتهامات «عضویت در سازمانی تروریستی» و «انجام دادن فعالیت ترویستی» و «عضویت در باند اشرار مرتبط با سازمانی تروریستی» را گنجانده اند.

 

بر اساس آمار خبرگزاری فرانسه هم اکنون در آلمان حدود ۲۰۸ «بازگشته» (از ۸۲۰ نفری که خارج شدند)، در انگلیس حدود ۴۵۰ بازگشته (از ۸۵۰ نفر)، در فرانسه حدود ۲۱۰ بازگشته (از یکهزار نفر)، در هلند ۴۵ بازگشته (از دست کم ۲۸۰ نفر)،‌ در بلژیک ۱۲۰ بازگشته (از حدود ۲۸۰ نفر)، در نروژ ۴۰ بازگشته (از ۱۰۰ نفر)، در سوئد ۱۵۰ بازگشته (از حدود ۳۰۰ نفر)، در فنلاند ۲۰ بازگشته (از ۸۰ نفر)، و در دانمارک حدود ۷۰ بازگشته (از ۱۴۵ نفر) حضور دارند.

 

در اتریش مقامات این کشور تخمین می زنند حدود چهل نفر از ۳۰۰ نفری که جذب گروه های تکفیری شده بودند ( نیمی از آنها چچنی تبار هستند) کشته و ۵۰ نفر نیز در بازگشت به کشور بازداشت شده اند.

 

کارل هاینس گرونبوک سخنگوی وزارت کشور اتریش گفت: بازگشتگان اتریشی با دو موضوع مواجه می شوند، «نخست آن که با اتهام عضویت در یک سازمان تروریستی و بررسی سوابق جنایی احتمالی مواجه می شوند، سپس تحت نظارت امنیتی قرار می گیرند تا میزان خطر احتمالی آنها ارزیابی شود».

 

ویل گورسکی پژوهشگر مرکز بین المللی مبارزه با تروریسم در لاهه معتقد است « با وجود خطر دست داشتن جنگجویان خارجی در اقدامات تروریستی، کشورها واقعا نمی دانند با کسانی که باز خواهند گشت چه کنند».

 

وی افزود: «برخی از آنها آسیب دیده و برخی نیز مجروح باز می گردند. برخی از آنها مایلند از داعش و رفتارهای وحشیانه آن اعلام برائت کنند ولی برخی ممکن است به ترویج افراط گرایی پیرامون خود تمایل داشته باشند».

 

با توجه به فقدان سیاست یا دستور العمل مشترک بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا، دولت ها سیاست سخت گیرانه ای در پیش می گیرند و در صورت وجود مدارک قابل اثبات، بازگشتگان را زندانی می کنند و پرونده آنان را به دستگاه قضایی می فرستند و متهمان را تحت مراقبت امنیتی قرار می دهند».

 

برخی مقامات اروپایی نیز به گفتگو با بازگشتگان روی می آورند. در این رابطه شهر ارهوس دانمارک از سال ۲۰۰۷ برنامه ای برای بازپروری این افراد و کمک به بازگشتگان و کسانی که احیانا مایلند به کانون های فعالیت تروریستی بروند را آغاز کرده است و به آنها برای دستیابی به شغل و آموزش و مسکن کمک می کند.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه