چرا ساختمان گرنفل مانند پلاسکو فرو نریخت؟

یکی از تفاوت‌های مهم آتش سوزی پلاسکو و گرنفل این است که آتش سوزی لندن در عمق ساختمان اتفاق نیفتاد و سطح دچار آتش سوزی شده بود.

چرا ساختمان گرنفل مانند پلاسکو فرو نریخت؟

به گزارش ۸دی، اگر بخواهیم حادثه گرنفل را با حوادث اتفاق افتاده در ایران مقایسه کنیم علاوه بر مورد ساختمان پلاسکو می‌توان به آتش سوزی برج سلمان در مشهد هم اشاره کرد، هر چند به لحاظ ظاهری حادثه لندن بیشتر به پلاسکو شبیه است اما از نظر فنی گرنفل شباهت بسیار زیادی به برج سلمان مشهد دارد.

هر دو برج نمای آلومینیمی غیرمقاوم به آتش دارند که فاجعه درست می‌کند. هر زمان که در ساختمان‌ها از ورق‌های آلومینیمی استفاده می‌کنیم برای آن که بتوانند پایدار باشند باید قطر مؤثری داشته باشد که البته اگر تمام آن از آلومینیم باشد وزن بسیار سنگینی پیدا خواهد کرد بنابراین معمولاً در آن‌ها از دو لایه آلومینیم و لایه میانی سبک‌تر استفاده می‌شود که قاعدتاً باید ضدآتش سوزی باشد اما گاهی به خاطر ارزان‌تر بودن از مواد لاستیکی و رزین‌های با پایه نفتی و بدون کیفیت استفاده می‌شود.

همین مسأله باعث می‌شود در مواردی که آتش سوزی رخ می‌دهد آتش بسیار سریع‌تر گسترش پیدا کند. این حالت دقیقاً مثل این است که شما روی ساختمان در حال آتش سوزی یک لایه مشتاق به آتش بکشید، مانند برج سلمان مشهد که شعله ظرف یک ساعت توانست ساختمان را احاطه کند.

یکی از تفاوت‌های مهم آتش سوزی پلاسکو و گرنفل این است که آتش سوزی لندن در عمق ساختمان اتفاق نیفتاد و سطح دچار آتش سوزی شده بود ولی در مورد پلاسکو عمق ساختمان مورد حمله آتش قرار گرفته و به همین خاطر علاوه بر این که دسترسی آتش نشانان به آتش به خاطر در عمق بودن آن کم‌تر می‌شد، سازه نیز آسیب بیش‌تری دید.
یکی دیگر از تفاوت‌های پلاسکو و گرنفل این بود که مواد قابل اشتعالی که درون ساختمان پلاسکو بود باعث شد که آتش پایدارتری ایجاد شود و بتواند سازه را از بین ببرد ولی در مورد گرنفل تنها با لوازم خانه روبه‌رو بودیم.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه