هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی تبلیغ کند/ منتقدان توافق ژنو عده‌ای کم‌سوادند!!!

رئیس‌جمهور گفت: هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی فعالیت و تبلیغ کند.

هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال در دانشگاه برای حزب یا جناحی تبلیغ کند/ منتقدان توافق ژنو عده‌ای کم‌سوادند!!!

به گزارش ۸دی نیوز به نقل از خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور در  در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری که صبح امروز(سه‌شنبه)‌در دانشگاه شهیدبهشتی تهران برگزار شد، گفت: قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در همه مقاطع دانشگاه جزو پیشتازان حرکت تثبیت و تکامل راه انقلاب بود و در دوران دفاع مقدس دانشگاهیان و ‌دانشجویان جزو گروه‌هایی بودند که نقش فعالی داشتند.

وی در ادامه افزود: بعد از گذشته ۳۵ سال ایثار، مجاهدت و ایستادگی ملت بزرگ ایران پشت سر انقلاب و‌ رهبری انقلاب، مسیری که مسیر تکاملی انقلاب بوده ادامه دارد و در سرآغاز سی و ششمین بهار انقلاب هستیم.

وی گفت: دانشگاه ها در نهضت اسلامی و پیروزی انقلاب نقش بسیار بزرگی داشتند، از آغاز نهضت اسلامی از مهر ۴۱ دانشگاه‌ها، ‌مردم، ‌جوانان و فرهیختگان همه باهم این مسیر را آغاز کردند.

رئیس‌جمهور افزود: در سال ۴۲ به ویژه بعد از ۱۵ خرداد در حرکتی که میان جامعه مشاهده می‌شد دانشگاهیان، حوزویان و مردم عزیز در صف مقدم بودند و آنوقت که امام(ره) از زندان آزاد شد فروردین سال ۴۳، جشن بزرگی که در مدرسه فیضیه برگزار شد حضور دانشگاهیان پررنگ بود، ‌آن شب دو دسته گل بزرگ به مدرسه فیضیه وارد شد؛ ‌یک دسته گل مربوط به دانشگاه تهران و دیگری مربوط به بازار تهران بود و دانشگاه در آن جشن بزرگ نمود فراوانی داشت.

دکتر روحانی گفت:‌ آبان ۴۳ که امام(ره) دستگیر شدند باز نقش دانشگاه پررنگ بود و در سال‌های پایانی دهه ۴۰ نیز، ‌فیضیه قم و دانشگاه تهران که من شاهد بودم روزهای پرفراز و نشیبی داشت و تا مقطع سال‌های ۵۶ و ۵۷ که اوج حرکت مردم و همه گروه‌ها و به ویژه دانشگاهیان بود.

وی افزود: بعد از عملیات والفجر ۸ و فتح فاو دنبال پلی بودیم همانند پل خیبر که بوسیله اندیشمندان صاحبنظران و اساتید جهادی طراحی شد، نیاز به پلی داشتیم که با بمباران خراب نشود و چنین پلی طراحی شد و طراحی، ‌اجرا و کارهای عملیاتی آن بر عهده اندیشمندان، ‌صاحبنظران و استادان دانشگاه‌ها بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در همه حوزه‌های علوم، ‌فناوری و تحقیقات و پیشرفت‌های علمی دانشگاه در صف مقدم بوده است.

رئیس قوه مجریه اظهار داشت: این دولت محیط امن را برای دانشگاه می‌پسندد، امن یعنی همه باید احساس امنیت کنند، ما باید فضا را برای رشد علمی دانشجویانمان آماده کنیم، بتوانیم در رشته‌های مختلف تحقیق لازم را انجام دهیم و صاحب نظریه شویم.

وی ادامه داد: البته که همه اساتید و دانشجویان ما، انقلابشان، کشورشان، فرهنگشان و اسلامشان را دوست دارند، یک عده شدند متولی همه مردم، مشکوک همه مورد تردید و مورد شک، شما چه کاره هستید که خود را متولی همه چیز می‌دانید، با یک شعار آدم متولی می‌شود؟ با یک چهره و قیافه آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت شما دلسوز‌تر از دیگران هستید، بگذارید محیط باز ایجاد شود، مردم ما عاشق کشورند، عاشق اسلام، عاشق انقلابند، عاشق امامند، قانون اساسی و رهبری نظام را قبول دارند، چرا ما به همه شک می‌کنیم؟ و طرف هرچه قسم می‌خورد قبول نمی‌کنیم؟ در این زمینه محقق خوبی هستیم که تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم، تمام سخنرانی‌ها، تمام نوشته‌ها، تمام مقالات را بررسی می‌کنیم، یک نقطه ضعف پیدا می‌کنیم و سپس بزرگش می‌کنیم.

 دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید از کارهای جناحی و حزبی دست برداریم، گفت: این جناح و آن جناح بس است، یک مقدار هم به فکر مردم، کشور و آینده باشیم.

*** دانشگاه مرکز هیچ حزب و جناحی نیست

وی ادامه داد: دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول جامعه‌پذیر آگاه باشد، تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک و شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی باخبر باشد، بلکه باید از منافع ملی‌اش و بدخواهان داخلی و خارجی هم برخوردار باشد، باید از مصالح علمی باخبر باشد، باید دنیا را بشناسد، شناخت جهان، شناخت سیاست باید در دانشگاه‌ها انجام گیرد، اما این معنایش این نیست که دانشگاه مرکز حزب یا جناحی باشد، هیچکس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا جناح در دانشگاه کار کند.

دکتر روحانی تصریح کرد: ما باید برای ارتقای افکار اجتماعی و سیاسی دانشجو تلاش کنیم، ما باید برای آشنایی دانشجویانمان نسبت به حقوقشان و حقوق شهروندی تلاش کنیم، ما باید نسبت به آشنایی دانشجویان با فضای جهانی تلاش کنیم.

رئیس‌جمهور کشورمان ادامه داد: جناح سر جای خود، اما از پول خودتان خرج کنید، ساختمان درست کنید و آنجا فعالیت کنید، این اقدام خیلی هم خوب است نه اینکه اشکال ندارد، بلکه ما استقبال می‌کنیم و لازم باشد دولت هم کمک می‌کند، اما دانشگاه متعلق به ملت است، متعلق به یک جناح نیست، کلاس دانشگاه برای همه است، حتما برخی از گزارش‌هایی که به ما می‌رسد نادرست است، بنده که باور ندارم کسی در یک سمتی باشد، جایگاهی داشته باشد، به عنوان استاد دانشگاه و مدرس دانشگاه و بخواهد بین دانشجویان از این بابت که یک دانشجو از این جناح است و دانشجوی دیگر از آن جناح فرقی بگذارد.

*** باید فضا را برای رشد سیاسی دانشجویان فراهم کرد

دکتر روحانی تصریح کرد: اساتید ما، روسای دانشگاه ما و مسئولین وزارت علوم ما نباید این چنین باشند، بیایید هم‌قسم شویم شایسته سالاری صورت گیرد. هرکس عالم‌تر است، آگاه‌تر است، اخلاقی‌تر است و برای کشور و ملت فداکار‌تر است را قدر و ارج بنهیم و فضا را برای پیشرفت او آماده کنیم، ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم، نه رشد جناحی، این وظیفه ماست، این برای کشور ما ضرورت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه و دانشگاهیان نقش پر اهمیتی را در توسعه کشور داشته‌اند اظهار کرد: دانشجویان و دانشگاهیان در پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع مقدس حرکت به سمت پیشرفت و تعالی نقش بسیار پررنگ و پراهمیتی را داشته‌اند.

دکتر روحانی با تأکید بر اینکه جشن انقلاب اسلامی جشن همه به خصوص دانشگاهیان که نقش مهمی را در نهضت اسلامی داشته‌‌اند است، گفت: خوشحالم که در طول ۶ ماهه تشکیل دولت تدبیر و امید که کار خود را آغاز کرده‌‌ایم در ۶ نوبت و جلسه در جمع دانشگاهیان توفیق حضور پیدا کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور افزود: توفیق این حضور، توفیق الهی است و این دولت برای دانشگاه و نقش دانشجو، محققان، دانشگاهیان، پارک‌های فناوری اهمیت زیادی قائل است.

رئیس‌ قوه‌مجریه با تأکید بر اینکه دانشگاه باید استقلال آ‌کادمیک داشته باشد، افزود: دانشگاه باید آزادی آکادمیک تحقیقی و آزادی توسعه علمی آزاد خود را بازیابد زیرا هیچ علوم و تحقیقی بدون محیط آزاد نمی‌توان یافت.

*** محیط دانشگاه باید امن باشد نه امنیتی

وی اضافه کرد: ما نیاز به محیطی امن در دانشگاه داریم اما نیاز به محیط امنیتی نداریم و فضای دانشگاه‌ها باید فضای علم و آرام باشد و نباید فضای سیاست‌زدگی و فضای خاموش باشد.

دکتر روحانی تصریح کرد: نیاز داریم در دانشگا‌ه‌ها آموزش، تعلیم، پژوهش، تحقیق، بینش پژوهش، دانشوری و روشنفکری وجود داشته باشد و همچنین دانشگاه‌ها باید این موارد را در جامعه و فضای جامعه تعلیم دهند.

وی با تأکید بر اینکه دانشگاه نباید منزوی و جدا از جامعه باشد، گفت: دانشگاهیان نباید در گوشه کنجی تحقیق کنند و به جامعه بازگردند و ما نیز به دنبال چنین دانشگاهی هستیم و به دنبال تحقیق تا تدوین مقاله نیستیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه باید چرخه علم و فناوری کامل شود، گفت: ما نیاز به پژوهش توأم با اخلاق و همچنین پژوهشی که اصیل باشد داریم و در این زمینه نیز محققان باید از تلاش خود مایه بگذارند.

*** نیاز به دانشگاهی داریم که در آن “کارآفرین” تربیت شود نه “کارجو”

دکتر روحانی با بیان اینکه ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن “کارآفرین” تربیت شود نه “کارجو، افزود: ما نیاز به دانشگاهی داریم که در آن دانشجویان خلاق تربیت شوند که دارای ذهنی خلاق باشند نه ذهنی که پر از محفوظات و همچنین ما نیاز به دانشگاهی داریم که علم و پژوهش مکمل یکدیگر باشند.

وی ادامه داد: ما نیاز به دانشگاه‌هایی داریم که قدرت تعامل با جهان و روند پیشرفت جهانی داشته باشند و همچنین به دانشگاه‌هایی نیاز داریم که اثرشان در تولید ثروت و قدرت باشد.

رئیس‌جمهور افزود: ما نیاز به دانشگاهانی داریم که مردم جامعه و ملت ما آثار آن دانشگاه را در زندگی خود لمس کنند و باید فعالیت این دانشگاه‌ها نیز منجر به بهبود زندگی جامعه شود.

وی وجود معلم، مدرس، محقق، پژوهشگر، روشنفکر، دانشور را در کنار یکدیگر یک ضرورت برای دانشگا‌ه عنوان کرد و گفت: بسیار خوشحال می‌شوم که ما در کشور ۳۰ هزار دانشجوی دکتری داریم اما آیا دانشگاه‌های بزرگ اروپا و آمریکا نیز همانند دانشگاه‌های ما دکتر دارند؟

رئیس شورای انقلاب فرهنگی افزود: البته ما افتخار می‌کنیم که دارای مدرک phD‌ و محقق باشند، اما آیا کیفیت لازم در این موضوع وجود داشته است؟

دکتر روحانی با بیان اینکه کمیت با کیفیت باید توازن داشته باشد، گفت: شما باید دنبال شکوفایی ذهنی، علمی دانشجویان باشید زیرا شما میراث گذشتگان را با بیانی علمی و روز به جوانان منتقل می‌کنید و آنها را با  علم ودانش در مسیر رشد قرار می‌دهید و همچنین این دانشجویان را با دانش و تحقیقات امروز مطلع می‌کنیم.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شما با محیط و امکانات علمی تنها به استاد نیازی ندارید بلکه شما یک محیط مناسب نیاز دارید؛ به محیطی امن که بتوانید حرف خود را بزنید و نظرتان را بگویید.

دکتر روحانی با بیان اینکه علم و تحقیق مرز نمی‌شناسد، تأکید کرد: علم و تحقیق خط قرمزهایی که در جامعه ما معمول است نمی‌شناسد زیرا خط قرمز علم و تحقیق منافع ملی است و خواست و نیاز مردم است، برخی از این‌ها به هیچ عنوان خط قرمز نبوده و نیست بلکه خط راه است.

وی با اشاره به پیشرفت‌های علمی، فرهنگی و هنری کشورمان گفت: چرا ما در علوم انسانی پیشرفت نمی‌کنیم، زیرا در علومی همچون شیمی، فیزیک، پزشکی خط قرمز نداریم و راحت هستیم ولی هنگامی که در علوم سیاسی می‌آییم برخی از این خط قرمزها مشاهده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت جسمی دانشجویان گفت: البته وضعیت جسمی دانشجویان از جمله ورزش وتندرستی آنها اهمیت زیادی دارد و به دختران باید توجه ویژه‌ای شود.

دکتر روحانی افزود: حفظ سلامت دانشجویان، تأمین خوابگاه و غذای مناسب جزو وظایف آنهاست زیرا آن دانشجویان باید نیرویی سالم برای توسعه کشور باشند.

*** دانشگاه “راه‌حل” است؛ مسئله نیست

رئیس شورای انقلاب فرهنگی تصریح کرد: این دولت معتقد است دانشگاه را‌ه‌حل است و دانشگاه مسئله نیست زیرا بعضی‌ها استاد و دانشجو را مسئله می‌دانند و آ‌نها نیز دانشگاه را مسئله و  دانشگاه و دانشجو را تهدید می‌دانند.

دکتر روحانی تصریح کرد: از نظر دولت چون دانشگاه راه‌حل است پس باید  دانشگاه نقد و اظهارنظر، کمک کند و راه‌حل بدهد.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه ما نمی‌پذیریم که دانشگاه مسئله است، افزود: دانشگاهیان ما باید جهانی بیاندیشند و فکر و تحقیق کنند اما ملی و محلی عمل کنند.

وی با طرح این سوال که چرا دانشگاه و دانشجویان با بازار کار تناسب ندارند، تصریح کرد: البته دولت به هر میزان که توان داشته باشند در دانشگاه‌ها هزینه کند البته معتقدیم این هزینه نیست بلکه درآمد محسوب می‌شود.

دکتر روحانی خطاب به اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها  گفت: منتظر دولت نباشید و حتماً باید به دولت کمک کنید زیرا این دولت باید دانش بنیان  و مدرن باشد و شما باید به دولت در بخش اقتصاد،‌ سیاست راه‌حل دهید.

*** چرا دانشگاه و اساتید خاموش هستند؟

وی افزود: چرا دانشگاه و اساتید خاموش هستند؟  ما شهامت سقراط وار می‌خواهیم و از چه چیزی می‌ترسیم. چرا برخی از اساتید به صورت خصوصی برای رئیس‌جمهور نامه می‌نویسند؟ چرا حرف خود را به زبان نمی‌آورند؟ توافق ژنو اولین گشایش برای دانشگاه و برای  پول دانشجویان  بود.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: فقط یک عده‌ای معدود از جای معدود تغذیه می‌شوند، باید صحبت کنند، البته آنها  هم حق صحبت کردن دارند، نقد کنند و هیچ مشکلی نییست اما چرا عده‌ای بی‌سواد باید بیایند و حرف بزنند اما چرا  اساتید دانشگاه ما و بزرگان به صورت خصوصی حرف می‌زنند و وارد میدان نمی‌شوند؟

رئیس قوه مجریه ادامه داد:‌ چرا ما تا یک قدم بر می‌داریم صهیونیست‌‌ها روز و شب داد می‌زنند، چرا برخی از کشورهایی که از نظر جغرافیایی نزدیک و همسایه ما هستند همه‌جا داد و فریاد می‌زنند؟ معلوم است کار بزرگی انجام شده است. این اقدام از آثار دانشگاه است.

دکتر روحانی تصریح کرد: آنهایی که در مذاکرات  حرف می‌زنند و تصمیم می‌گیرند تربیت شده دانشگاه‌ها هستند، چرا وارد جامعه نمی‌شویم و چرا با دریای خروشان مردم وصل نمی‌شویم؟ زیرا اکثریت جامعه ما خوب می‌بیند و خوب می‌فهمند.

وی گفت: محاسبه‌گری‌ها را کنار بگذاریم و همچنین اینکه دیگران ما را ملامت می‌کنند کنار بگذاریم، بنده قصد نقد کردن ندارم بلکه خود دانشگاهیان باید از خودشان نقد کنند.

رییس قوه مجریه تأکید کرد: بحث من تنها سیاست خارجی نیست آیا ما نمی‌خواهیم به دنبال آشتی برویم؟ آیا  ما می‌خواهیم رودر روی یکدیگر بایستیم؟ آیا ما می‌خواهیم یک نقطه‌ای که در گذشته که دور یا نزدیک بوده رها نکنیم؟ آیا پیغمبر(ص) این طور عمل می‌کرد؟ مگر ما تابغ پیغمبر اسلام نیستیم؟

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه