فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت؛

از توهین بی‌سابقه بهناز جعفری به اهالی رسانه تا حذف بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن به خاطر حمله داعش

فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از توهین بی‌سابقه بهناز جعفری به اهالی رسانه تا حذف بخش…

از توهین بی‌سابقه بهناز جعفری به اهالی رسانه تا حذف بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن به خاطر حمله داعش

به گزارش ۸دی، فرهنگ و هنر در هفته‌ای که گذشت با خبرهای متنوعی همراه بود؛ از توهین بی‌سابقه بهناز جعفری به اهالی رسانه تا حذف بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن به خاطر حمله داعش.

عمل جراحی مهران غفوریان با موفقیت به پایان رسید

مهران مهام گفت: مهران غفوریان دچار مشکلی در ناحیه پا شده بود که هم درد بسیاری داشت و هم شرایط را برایش سخت کرده بود. به همین دلیل به سرعت او را به بیمارستان انتقال دادیم و پزشکان تشخیص دادند که هرچه سریع‌تر باید عمل بشود.

وی ادامه داد: خوشبختانه عمل مهران به تازگی و با موفقیت پایان یافت و او فعلا در ریکاوری به سر می‌برد.

مهام درباره ادامه فیلمبرداری سریال نیز توضیح داد: فعلا که آقای غفوریان در بیمارستان است و بعد از آن هم قطعا مدتی طول می‌کشد تا حال عمومی وی خوب شود. ما باید چاره‌ای بیاندیشیم تا هم مهران بتواند سر کار حضور پیدا کند و هم کار بدون لطمه جلو برود.

بر اساس این گزارش، سریال پنچری به کارگردانی برزو نیک نژاد مراحل ساخت خود را سپری می‌کند و قرار است پس از ماه رمضان به روی آنتن برود.

علت حذف بخش «بین‌الملل» نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم

عباس نظری‌راد مدیر بخش بین‌الملل بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به دلایل برگزار نشدن بخش بین‌الملل در نمایشگاه قرآن، اظهار داشت:‌ ما امسال از ۲۲ میهمان خارجی برای حضور در نمایشگاه قرآن دعوت کرده بودیم تا با حضور در این بخش با دستاوردهای قرآنی و فرهنگ غنی ایرانی اسلامی آشنا شوند.

وی به دعوت از شخصیت‌های بین‌المللی در بیست‌وپنجمین نمایشگاه قرآن کریم اشاره کرد و افزود: امسال وزرا، قرآن‌پژوهان و مسئولان رسانه‌های قرآنی جهان از کشورهایی همچون هند، تونس، بنگلادش، الجزایر، عراق، لهستان و کنیا را دعوت کرده بودیم و قرار بود برنامه‌ای با حضور مسئولان قرآنی کشور نیز تدارک ببینیم که این امر محقق نشد.

نظری‌راد حملات تروریستی داعش به تهران را دلیل عدم حضور شخصیت‌های کشورهای مختلف در نمایشگاه قرآن عنوان کرد و گفت: پس از حمله تروریستی داعش به تهران، میهمانان خارجی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به ایران نیامدند و همین امر موجب شد که امسال بخش بین‌الملل در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نداشته باشیم.

گفتنی است، حمله تروریستی داعش در مجلس و حرم امام خمینی(ره) چهارشنبه ۱۷ خردادماه، ساعاتی قبل از افتتاحیه بخش بین‌الملل نمایشگاه رخ داد. با این حساب باید میهمانان خارجی بخش بین‌الملل زمان حمله به تهران رسیده باشند و یا حداقل تعدادی از آنها در تهران باشند. درحالی که مسئول بخش بین‌الملل عدم فعالیت این بخش را لغو سفر میهمانان خارجی عنوان کرده که جای تأمل دارد.

همچنین همان روز ۱۷ خرداد‌ماه این دلیل اعلام نشد و به گفته مسئولان نمایشگاه قرار بود بخش بین‌الملل چند روز دیر‌تر آغاز بکار کند که این امر هم محقق نشد و امسال نمایشگاه قرآن کریم در سطح ملی برگزار شد.

دبیر جشنواره فجر جهانی، مشاور بین‌الملل سازمان سینمایی شد

رییس سازمان امور سینمایی و سمعی وبصری ، رضا میرکریمی را به عنوان «مشاور امور بین الملل» خود منصوب کرد.

محمد مهدی حیدریان ، با اشاره به ظرفیت های سینمای ایران برای اجرای برنامه های جدید سینمایی از “سید رضا میرکریمی” خواسته است برای صیانت ،احیا و تعالی سینمای ایران و افزایش سهم در بازار پیام تصویری جهان و تعامل واقع گرایانه با فرهنگ جهانی تلاش کند.

متن حکم سید رضا میرکریمی به این شرح است:

جناب آقای سیدرضا میرکریمی؛با توجه به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی در عرصه ارتباطات و فعالیت‌های بین‌المللی سینما، به موجه این حکم به عنوان «مشاور امور بین‌الملل» منصوب می‌شوید؛فعال کردن ظرفیت‌های درونی سینمای ایران برای اجرای برنامه‌های جدید سازمان در حوزه بین‌الملل با هدف «صیانت، احیاء و تعالی فرهنگ، تمدن و هویت دینی و ملی» و «افزایش سهم در بازار پیام تصویری جهان» و به منظور معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی در فضای جهانی، تعامل واقع‌گرایانه با فرهنگ جهانی، گسترش مبادلات و ارتباطات سینمایی با کشورهای هدف، نفوذ در بازار جهانی و حضور قوی در شبکه‌های بین‌المللی توزیع و پخش، عرضه بین‌المللی ظابطه‌مند، تقویت و توسعه بازار صادراتی فیلم، تشکیل سازمان‌های پخش بین‌المللی توانمند و مسولیت پذیر، حضور موثر و هدفمند در جشنواره‌های معتبر،کمک به اکران آثار سینمای ایران در دیگر کشورها، صیانت از حقوق مادی و معنوی پدیدآورندگان و مالکان آثار و نیز طراحی متناسب‌ترین سازماندهی(کارآ، منسجم و هدفمند) برای مدیریت و اجرای برنامه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و تجربه‌های موفق از اولویت‌هایی است که انتظار می‌رود تا با همکاری مدیران بخش‌های مرتبط در سازمان، موسسات تابعه و فعالان عرصه بین‌المللی سینمای ایران انجام گیرد؛توفیقات روز افزونتان را از خداوند متعال خواستاریم.

بهناز جعفری: آقای خمار، چی انداختی بالا!

بهناز جعفری بازیگر سینما و تلویزیون در نشست خبری سریال «زیر پای مادر» با رفتار خارج از عرف خود که باعث به‌هم خوردن این نشست شد به مردم و خبرنگاران توهین کرد.

این نشست در حالی که اکثر اصحاب رسانه سر وقت رسیده بودند، به‌خاطر نبودن عوامل با یک ساعت تأخیر (ساعت ۱۹) و با حضور بهرنگ توفیقی (کارگردان)، زینب تقوایی (تهیه‌کننده)، علیرضا آرا و مجید نوروزی آغاز شد و پس از حدود ۴۵ دقیقه بهناز جعفری و درسا بختیاری به جمع عوامل این سریال اضافه شدند. جعفری از همان بدو ورود از عکاسان خواست تا از او عکاسی نکنند چرا که تست گریم داده است!

ماجرا ازآنجایی آغاز شد که یکی از خبرنگاران ضمن تأکید بر علاقه خود به سریال، نظرش را مبنی بر اینکه زیر پای مادر را شاید بتوان شبیه کارهای مسعود کیمیایی دانست مطرح کرد و از کارگردان خواست تا او در این باره صحبت کند. پس از پایان صحبت‌های بهرنگ توفیقی بهناز جعفری با شماتت خبرنگاران حاضر در جلسه گفت: «من فکر می‌کنم تقصیر جامعه منتقدان و کلاً جامعه ما هست که به‌خاطر عدم آگاهی و شناختشون و تنبل بودنشون تقصیرها را گردن چیزهای دیگری می‌اندازند و می‌خواهند بگویند که مثلاً ما کیمیایی را می‌شناسیم، در حالی که حتی خود کیمیایی را هم نمی‌شناسید. من اینجا نشسته‌ام و می‌بینم که هیچ بار شناخت و تحلیلی در شما وجود ندارد یعنی یک‌سری آدم که حتی پیش‌پا افتاده‌ترین سؤالات برای به چالش کشیدن ما بازیگرها که یک سال زحمت می‌کشیم وجود ندارد. همه سؤالات شما باعث کسالت خاطر است. این به‌خاطر عدم سواد و عدم شناخت منتقدین است، یعنی در جایگاهی هنوز ننشستند آدمهای منتقد ما که واقعاً منتقد باشند و نقد کنند، چون الگویشان یک‌سری آدمهایی مانند فراستی است.

در این بین یکی از خبرنگاران به جعفری گفت: “شما هنرمندان گویا نمی‌دانید به‌خاطر وجود رسانه و خبرنگاران است که امروز مشهور شده‌اید”، و جعفری در جوابی گستاخانه و خارج از ادب گفت: “آقای خمار، شما مثل اینکه چیزی انداختی بالا!”، وی در ادامه توهین‌هایش به خبرنگاران گفت “شما کارمندانی هستید که دارید فقط تایمتون رو می‌گذرانید.

خبرنگاران با این توهینهای خانم بازیگر جلسه را ترک کردند. نکته جالب توجه تعجب کارگردان و تهیه کننده این مجموعه تلویزیونی از این حرکت جعفری بود، آن‌چنان که زینب تقوایی خطاب به بهرنگ توفیقی گفت: جعفری چرا این‌جوری کرد؟

این اولین بار نیست که بازیگران این‌گونه زبان به توهین به اصحاب قلم و رسانه باز می‌کنند، کسانی که امروز در شبکه‌های مجازی به‌تعداد دنبال کننده‌هایشان می‌نازند آن‌قدر توهم علامه دهر بودن بهشان دست داده که در مورد هرچیزی اظهار نظر می‌کنند، از سیاست گرفته تا مسائل اجتماعی و حتی مسائل اقتصادی….

اعطای وام تاسیس کتابفروشی‌ها در مناطق کمتربرخوردار به کجا رسید؟

در پی انعقاد تقاهم‌نامه میان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بانک عامل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در جریان برگزاری سی‌اُمین دوره این رویداد، و بر اساس فصلی از سند توسعه کسب و کار نشر ایران که در دستور کار این معاونت وزارت ارشاد قرار گرفته، قرار است تسهیلاتی جهت تاسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها در مناطق کمتر برخوردار، به متقاضیان و فعالان این حوزه اختصاص داده شود.

به نظر می‌رسد نبود رونق در فضای کسب و کار حوزه نشر و فروش کتاب، فقدان کتابفروشی‌ها در دستورکار حمایتی نهادهای مسئول در سنوات گذشته و رکود روزافزونی که در اقتصاد این حوزه به چشم می‌خورد، موجب شده که مسئولان مربوطه چاره کار را در اعطای تسهیلات برای راه‌اندازی و تجهیز کتابفروشی‌ها جستجو کنند؛ البته در راستای قانون اهداف و وظایف وزارت ارشاد و در اجرای ماده ۴ آیین ­نامه نحوه پرداخت یارانه در حوزه نشر و نیز تحقق اهداف سند چشم ­انداز در جهت تقویت بنیان‌­های اصلی نشر.

در همین راستا، شناسایی مناطق کمتربرخوردار کشور از حیث وجود کتابفروشی، انجام و از یک ماه قبل هم کارگروهی برای دریافت و بررسی تقاضاهای مربوطه تشکیل شده است. همچنین پیش‌نویس آئین‌نامه‌ای که برای بررسی چگونگی اعطای تسهیلات تاسیس، نوسازی و تجهیز کتاب‌فروشی‌ها در مناطق کمتر برخوردار تدوین شده بود، در حال بازنگری و تبدیل به یک آئین‌نامه مدون و قابل اجراست.

با توجه به اینکه در بودجه سال جاری معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد، پیش‌بینی لازم برای کمک به شبکه توزیع کتاب صورت گرفته، کارگروه یادشده به منظور تثبیت سیاست حمایت از این شبکه، موضوع اعطای تسهیلات یادشده را در دستور کار خود قرار داده و به نظر می‌رسد حداکثر تا چند هفته آینده، اولین معرفی‌ها به بانک عاملِ اعطای این تسهیلات در مناطق کمتربرخوردار صورت گیرد.

بر اساس این گزارش، کف و سقف تسهیلات یادشده هنوز تعیین نشده و کارگروه مربوطه با توجه به گزارش‌های میدانی که از مراجع مختلف در استان‌های سراسر کشور دریافت کرده است، هم اکنون در حال بررسی این موضوع (تعیین کف و سقف تسهیلات یادشده) است.

بهروز مقدم مجری پیشکسوت از بیمارستان مرخص شد

بهروز مقدم مجری پیشکسوت تلویزیون که به دلیل عمل جراحی زانو در بیمارستان کسری بستری شده بود روز گذشته ۲۳ خرداد از بیمارستان مرخص شد.

وی اکنون در منزل بستری است و روند درمانی اش تا سه ماه در منزل ادامه دارد.

به گفته ندا مقدم دختر وی، بهروز مقدم در این سه ماه باید در منزل بستری باشد تا روند درمانی و فیزیوتراپی روی وی انجام شود.

این مجری پیشکسوت حدود ۹ ماه پیش به دلیل آرتروز شدید یک زانوی خود را عمل کرد و مشکلاتی برایش پیش آمد که مجبور شد زانوی دیگر خود را نیز عمل کند.

«هرمان» بعد از ماه رمضان می‌آید/ حضور نوازندگان گروه‌های مطرح

امید نعمتی خواننده گروه موسیقی «پالت» که قصد دارد اولین آلبوم مستقلش را منتشر کند بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته اولین آلبوم مستقل من به نام «هرمان» بعد از ماه رمضان به تهیه کنندگی احسان رسول اف منتشر می شود همچنین برنامه هایی برای اجرای زنده آلبوم در نظر گرفته شده که در این کنسرت ها تصمیم دارم از نوازندگان همه گروه های موسیقی مطرح از جمله «کامنت»، «چارتار»، «داماهی» و «بمرانی» استفاده کنم که با توجه به توانایی هرکدام در عرصه نوازندگی می تواند فضای جالب توجهی را برای علاقه مندان رقم بزند.

وی اضافه کرد: برای انتشار این آلبوم در میان مخاطبان لحظه شماری می کنم و دوست دارم واکنش آنها را درباره اولین اثر مستقلم ببنیم زیرا در این آلبوم تمام تلاشم را انجام دادم که حس و حال کار با آنچه در گروه «پالت» می خوانم دارای تفاوت هایی باشد.

این خواننده که همچنان همکاری خود را با گروه «پالت» ادامه می دهد، عنوان کرد: سال گذشته  بعد از انتشار قطعه «هرمان» در فضای مجازی که با استقبال بسیار خوبی از سوی مخاطبان مواجه شد، با مشورت برخی از دوستان هنرمندم تصمیم گرفتم که با توجه به حال و هوای این قطعه آثار دیگری را در قالب یک آلبوم مستقل منتشر کنیم که خوشبختانه این اتفاق انجام گرفت. در این آلبوم که اثری مستقل از فعالیت های من در گروه «پالت» است، صادق تسبیحی به عنوان تنظیم کننده با من همراهی می کند.

نعمتی که طی سال های گذشته همراه با گروه موسیقی «پالت» تولیدات و اجراهای زنده زیادی را پشت سر گذاشته همراه با این گروه آلبوم های «آقای بنفش»، «شهر من بخند» و «تمام ناتمام» را در دسترس علاقه مندان موسیقی قرار داده است.

انتهای پیام/

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه