سبد کالایی؛ تدبیر یا تحقیر؟

درپی وعده رئیس جمهور محترم درگزارش ۱۰۰روزه اش به مردم، توزیع سبد کالایی یا بسته حمایتی دولت برای برخی از خانوارهای ایرانی آغازشد.

سبد کالایی؛ تدبیر یا تحقیر؟

به گزارش سرویس وبلاگستان ۸دی، بیان در بروزرسانی خود نوشت:

80999850-5431728.jpgsسبد کالا

درپی وعده رئیس جمهور محترم درگزارش ۱۰۰روزه اش به مردم، توزیع سبد کالایی یا بسته حمایتی دولت برای برخی از خانوارهای ایرانی آغازشد. این طرح نیز البته مثل هر طرح دیگری موافقان ومخالفانی داشته و دارد. اما نمیتوان برخی از استدلالات مخالفان شیوه توزیع بسته حمایتی دولت تدبیر را که درقالب سبد کالایی نمودیافته نادیده گرفت. برخی از استدلالها متوجه اصل طرح میشود زیرا به عقیده بسیاری از فعالان اجتماعی توزیع کالا به صورت سهیمه بندی – که شکلی جدید از توزیع کوپنی است – مختص شرایط کمبود عرضه و فقدان کالای مورد نیاز عموم مردم وهمینطور شرایط خاص مانند جنگ وسیل وزلزله و… است. دراین نوع از توزیع و درشرایط عادی آنچه مورد توجه قرار نگرفته است، عزت و کرامت دریافت کنندگان بسته کالایی است. در نگاه اول و در توجیه چرایی توزیع بسته کالایی، عدم توزیع پول نقد به منظور کنترل تورم به ذهن خواهدرسید اما شایسته بود دولت، کرامت انسانی مردم شریف ایران را که همیشه دریاری نظام و انقلاب درصحنه بوده اند را فدای شاخص های کذائی تورم نمیکرد! هر چند نمیتوان نگرانی های حاصله از اجرای طرح و بهرمندی واسطه ها از سودهای حاصله از توزیع و فروش بسته های حمایتی و احیانا رانتهای ایجاد شده را نادیده گرفت.

یکی از کارکردهای دولت، تامین رفاه و ارائه خدمات به مردم است وآنچه اولویت دارد نه کنترل شاخص هایی است که میتواند باتغییر نحوه محاسبه وفرمولها، به گونه ای دیگر ترسیم شوند، بلکه تامین رفاه و آسایش درکنار امنیت و زمینه سازی برای رشد معنوی مردم است.چنانچه دولت، مردم را نیازمند حمایت می دید تا بهتر بتواند رفاه آنان را تامین نماید شایسته بود به ” تدبیر” مردم در هزینه کرد مبلغ ناچیز۸۵هزار تومان اعتماد مینمود.

جدای از انتقاداتی که به اصل طرح وارد است نحوه توزیع سبد کالایی نیز انتقادات بیشتری را متوجه خود نموده است . قطعا هم وطنان عزیز کسانی را دیده اند که علی القاعده می بایست مشمول دریافت سبد حمایتی قرار میگرفتند و از دریافت سبد کالایی نیز محروم اند. نمونه هایی از این دست کم نیستند و شاید همین نگرانی بود که جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را وادار نمود تا درخواست تحقیق و تفحص از این طرح که در آغاز “ناقص” و “ناامید” کننده بدنیا آمد را تقدیم مجلس شورای اسلامی نمایند.

مساله بزرگتر که در اجرای این طرح نمود یافت تردید جدی افکار عمومی در توان و “تدبیر” دولت در اجرای طرح های بزرگ است. طرح هایی چون مرحله دوم هدفمندی یارانه ها که بناست با اجرای خوشه بندی و حذف بخشی از دریافت کنندگان یارانه صورت گیرد. این نگرانی های شایع و فراگیر که اینک نه فقط در عامه مردم بلکه در نخبگان جامعه نیز به چشم میخورد و به حق و درست نیز هست باید دولت را وادار نماید به دور از تعصبات جناحی و حزبی با مطالعه و تدبیر بیشتر و با بهره مندی از تجربه موفق اجرای طرح سهمیه بندی بنزین و اجرای خوب طرح هدفمندی یارانه ها در مرحله اول که سرمایه ذی قیمت در اجرای طرح های بزرگ است و با مطالعه علمی و بررسی نقاط مثبت و منفی اجرای آن، بتواند چراغ امید را دردل مردم روشن نگه دارد.

مردم شریف و بزرگ ایران که همیشه در پشتیبانی از نظام و انقلاب اسلامی خود تمام قد و با تمام توان درصحنه حاضر بوده اند شایسته اعتماد و تکریم بیشتر ازجانب دولتمردان اند. دولت می بایست ضمن حفظ تکریم وشرافت مردم انقلابی ایران از ارسال پیامهای اشتباه به دشمن – که ممکن است درخلال صفهای طویل دریافت کالا بوجود آید- جلوگیری نماید. بعبارتی پیام احتیاج ونیازمندی و گرسنگی و قحطی و ولع برای دریافت۴۰۰گرم پنیر در زمانی که درسیاست خارجی به عزت نیازمندیم مخابره نشود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سید سجاد
دولت تدبیر و امید = گداپروری
محمدمهرافروز
سلام دوستان عزیزم.خسته نباشید.بسیارعالیست...متاسفانه بعداز35سال ازعمرشکوهمندنظام،مسئولین نظام مردم راباورندارند.....مویدباشید
در حاشیه