عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد در گفتگو با 8دی مطرح کرد؛

تضییع حقوق ایرانیان با اهمال‌کاری دیپلمات‌های کشور در دریای خزر / معرفی کالاهای ایرانی مستلزم تلاش بیشتر وزارت خارجه است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد از غیر فعال بودن دیپلماسی اقتصادی در کشور انتقاد کرد و گفت: دستگاه وزارت امور خارجه در معرفی کالاهای ایرانی در جهان باید تلاش بیشتری از خود نشان دهد.

تضییع حقوق ایرانیان با اهمال‌کاری دیپلمات‌های کشور در دریای خزر / معرفی کالاهای ایرانی مستلزم تلاش بیشتر وزارت خارجه است

رضا اخگری در گفتگو با خبرنگار ۸دی، از غیر فعال بودن دیپلماسی اقتصادی کشور در منطقه انتقاد کرد و اظهار داشت: ما میادین مشترکی در شمال کشور و در دریای خزر داریم که دیپلماسی اقتصادی ما در آن نقطه فعال نیست.

وی در تشرح غیر فعال بودن دیپلماسی موثر اقتصادی در کشور های حاشیه ای افزود: اکنون در خزر مشخص نیست که سهم آلایندگی کشورها حاشیه خزر در دریا چه قدر است که این دیپلماسی فعالی را می طلبد و حقوق ضایع شده کشور باید بازگردانده شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد رشت با اشاره به وجود نگرانی هایی در زمینه تضییع حقوق ایرانیان با اهمال و سست کاری دیپلمات‌های کشور در دریای خزر گفت: این حقوق متعلق به تمامی ایرانیانی است که از دریا بعنوان تفرجگاه استفاده و یا کسانی که از راه صید ماهی و صنعت وابسته به آن ارتزاق می‌کنند.

استاد دانشگاه های گیلان با بیان اینکه ما حق آب بها را از ورود تبعه کشورهای دیگر به ایران داریم که نیازمند دیپلماسی فعال اقتصادی دولت است، اظهار کرد: در سیستان و بلوچیستان این محدودیت ها به مدت مدیدی است که وجود دارد و ما از رودخانه مرزی خود بهره مند نمی‌شویم و نهایتا عواقب زیست محیطی آن برای ما باقی مانده است.

اخگری ضمن تاکید بر این نکته که دستگاه وزارت امور خارجه باید در حوزه معرفی کالاهای ایرانی فعالیت بیشتر تلاش انجام دهد، متذکر شد: معرفی کالاهای ایرانی از دیگر مواردی است که دولت باید در سیاست های خارجی خود برای آن راهکارهای کارگشا داشته باشد و کالاهای ایرانی را به سایر کشورها معرفی کند.

وی ادامه داد: دیپلمات ها و رایزهای جمهوری اسلامی ایران در نقاط دنیا باید دیپلماسی اقتصادی را مدنظر قرار دهند و کشورهای جهان را مقصد واردات کالاهای ایرانی کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت همچنین افزود: فرهنگ غنی ایرانی باید در کنار دیپلماسی سیاسی و اقتصادی به جهانیان معرفی شود و دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی نیز باید از کانال دیپلماسی به جهانیان انتقال پیدا کند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه همه دولت ها در دیپلماسی اقتصادی نقاط قوت و ضعفی دارند که با بهره گیری صحیح از آنها می توان در عزت و قهرمانی کشور از آنها بهره برد، خاطرنشان کرد: از دیپلمات های ایرانی تقاضامندیم دستاوردی که تنها یک ره آورد دارد و آنها را از همه جانبه نگری دور می کند را زیاد تمرکز و وزن دارش نکنند و روی مسائل واقعی خارجی متمرکز شوند و از شعارزدگی خارج شوند تا شرایطی را برای ایران ایجاد شود تا بدون اینکه نقاط قوت یکدیگر تخریب شود، نقاط ضعف دولت ها را پوشش دهند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه