سیاوش آقاجانی
یادداشت؛

درباره‌ی مجلسی که حتی در حفظ جایگاه خود عاجز است!

چرا در مجالس ما اشخاصی نماینده و حتی رئیس می‌شوند که به جای حفظ حرمت حقوق مردم و پاسداری از قانون به دنبال سیاست‌بازی و تبدیل شدن به وکیل‌الدوله هستند؟!

درباره‌ی مجلسی که حتی در حفظ جایگاه خود عاجز است!

به گزارش ۸دی، سیاوش آقاجانی ضمن یادداشتی درباره عملکرد مجالس نهم و دهم نوشت:

مطلبی که تقدیم می‌کنم انتقاد به مجلس و نمایندگان مجلس و به خصوص مجالس نهم و دهم است؛ واقعا اکنون برای بنده این سوال بسیار جدی است و احساس می‌کنم این مسئله باید به یک مطالبه عمومی تبدیل گردد که بالاخره شخصی که وارد عرصه نامزدی در انتخابات مجلس شورای اسلامی شده است و برای ورود به این صحن هزینه، تلاش و رقابت می‌کند، پس چرا نسبت به انجام وظایف خود اینچنین کاهل و سیاستزده عمل می‌کند؟!

چرا در مجالس ما اشخاصی نماینده و حتی رئیس می‌شوند که به جای حفظ حرمت حقوق مردم و پاسداری از قانون به دنبال سیاست‌بازی و تبدیل شدن به وکیل‌الدوله هستند؟! چرا به جای این که در پی ارائه طرح‌ها و تصویب قوانینی برای حل مشکلات مردم یا دنبال نظارت بر عملکرد سایر قوا و نهادها و تأمین منافع ملی باشند، به کسب منافع حزبی می‌پردازند! چرا این حجم سهل‌گیری یا سخت‌گیری‌های سیاسی در مجالس مشاهده می‌شود؟!
چگونه می‌شود که مجالس، اصول مهم قانون اساسی مثل ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی را که به لزوم تصویب کلیه قراردادها، توافقات و تعهدات بین المللی توسط مجلس شورای اسلامی اشاره دارد این چنین به بازی گرفته می‌شود؟! به چه دلیل، دولتی به خود باید اجازه بدهد که تعهدات، توافقات و قراردادهای سنگین، درازمدت و بعضاً دائمی را به کشور تحمیل کند در حالی که مجلس نظاره‌گر این رفتار و عادی شدن این رفتار است؟!

مجلس چگونه در برابر دولتی که برجام و ملحقاتش را در قالب یک لایحه به مجلس ارائه نمی‌کند، با چشم بسته و به صرف یک طرح به نام اقدام متقابل و متناسب دولت در اجرای برجام، مجوزی برای اجرای برجام را ظرف بیست دقیقه صادر می‌کند؟! در حالی که حاصل ۴۰ روز بررسی دقیق و علمی برجام در کمیسیون برجام که بعدها صحت آنها کاملاً اثبات شد را به زباله دان پرتاب می‌کند؟!

چگونه به همین شکل حاضر می‌شود در برابر تعهدی که وزیر اقتصاد به نمایندگی دولت به کارگروه اقدام مالی یا همان FATF داده است سکوت کند و بعضاً این رفتار را توجیه نماید!؟ چگونه حاضر می‌شود بپذیرد، دولت به یک نهاد خارجی تعهد بدهد که مصوبه مجلس را در تعریف گروه‌های تروریستی توسط شورای عالی امنیت ملی به تعریف مورد قبول آن نهاد خارجی بازگرداند؟! چگونه در برابر خودتحریمی نهادهای داخلی و انقلابی، واکنش انقلابی انجام نمی‌دهد؟!

چگونه مجلس حاضر می‌شود در برابر اصرار دولت به عدم ارائه جزئیات قراردادهای جدید نفتی (IPC) به مجلس، به صرف چند شرط که دولت آنها را رعایت نکرده است در برابر نهایی شدن این قراردادها سکوت اختیار کند در حالی که به زعم بسیاری از اهل فن و کارشناسان حوزه نفت، قراردادهای جدید نفتی کشور را به پیش از ملی شدن صنعت نفت میبرند؟!

مجلس چگونه در برابر نهایی شدن و اجرای نسخه ۲۰۳۰ یونسکو در ایران، تنها به نظر کمیسیون تطبیق مجلس پیرامون عدم تناقض آن سند با سایر مقررات بسنده می‌کند؟! و به رئیس مجلس بابت این سهل انگاری در عدم ارجاع این سند به کمیسیون آموزش و صحن مجلس به لبخند رضایت بسنده می‌کند تا شخص رهبری عزیز خودشان به صحنه ورود کنند؟!

مجلس چگونه به رئیس دست نشانده خود اجازه می‌دهند که به نمایندگی از کل مجلس، شأنش را به حمایت از یک نامزد تنزل دهد؟! چگونه تحمل می‌کند که رئیس مجلس در برابر شعارهای انتخاباتی یک نامزد انتخاباتی به نمایندگی از همه نمایندگان موضع منفی بگیرد و در برابر شعارهای انتخاباتی مشابه نامزدی دیگر سکوت یا حمایت نماید و نهایتاً هم در اجرایی شدن آن شعارها حتی بدون مجوز مجلس کمک کند؟!

نمایندگان مجلس چگونه حاضر می‌شوند در جهت مبارزه با حقوقهای نجومی، با دست خودشان سقف ۲۴ میلیون تومانی را تصویب کنند و بعداً هم که تحت فشار افکار عمومی آن را کاهش می‌دهند، اجازه می‌دهند رئیس مجلس برای افکار عمومی شاخ و شانه بکشد و ایشان را تهدید کند؟! آن هم در شرایطی که مردم و رهبری این چنین روی نجومی نبودن حقوقها تأکید دارند؟!

مجلس چگونه حاضر می‌شود در برابر وزرایی که مفاسد چند هزار میلیاردی در زیر مجموعه شان انجام شده است، وزرایی که جریمه‌های بسیار سنگین را به کشور تحمیل کرده اند، وزرایی که در فوت صدها هم وطن قصور دارند، وزرایی که بدون مجوزهای قانونی کشور را دچار تعهدات سنگین کرده‌اند، وزرایی که نسبت به تکمیل طرحهای نیمه‌کاره دولت قبل و حتی برنامه‌های خودشان اعلام عدم پایبندی کرده‌اند، این طور ساکت بماند؟!

این درست که ما مردم در انتخاب نمایندگان خوب عمل نکردیم اما این قطعا رافع مسئولیت نمایندگان مجلس نیست! کاش نمایندگان مجلس بدانند که به ازای این رفتارهای خود و در برابر هر خسارتی که به حال و آینده کشور وارد می‌شود، شریک جرم هستند و به صرف این که از بار مسئولیت وظایف نمایندگی شانه خالی کرده‌اند، نخواهند توانست در برابر محاکم عدل الهی و تاریخ، سربلند باشند.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه