سه عنصر ایدئولوژی، رهبری و مردم اصول تشکیل دهنده انقلاب هستند

سه عنصر ایدئولوژی ، رهبری و مردم بعنوان سه اصل اساسی تشکیل دهنده انقلاب می بایست بیشترین تحلیل و تفسیر بر آن صورت گیرد.

سه عنصر ایدئولوژی، رهبری و مردم اصول تشکیل دهنده انقلاب هستند

به گزارش ۸دی نیوز، عباس بایرامی کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی به مناسبت ایام الله دهه فجر یادداشتی نوشت که مشروح آن را در زیر می خوانید:

وَقُلْ جَاء الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا – و بگو: حق آمد و باطل نابود گشت، حقّا که باطل همواره نابود شدنى است (بساط شرک و کفر روزى از روى زمین برچیده خواهد شد (سوره : الاسراء آیه ۸۱

در سالروز تولد سی و پنجمین سالروز انقلابی الهی که به زعم فرمایش علامه شهید مرتضی مطهری فقط می توان آنرا با انقلاب عظیم رسول مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) در صدر اسلام مقایسه نمود ، چه می توان گفت که حق آن ادا گردد .

در خصوص انقلابی که در قرن اخیر تمامی معادلات موجود و مرسوم جهان را که میراث قدرتهای زورگوی جهانی بود را برهم زد و طرحی نو در اداره جهان ، با عنوان جمهوری اسلامی با تئوری ولایت فقیه را به دنیا عرضه کرد بی شک باید ابعاد مختلفی را بصورت جامع بیان کرد تا از ورای آن شاید بتوان مقداری از حق مطلب را ادا کرد .

در رأس این ابعاد سه عنصر ایدئولوژی ، رهبری و مردم بعنوان سه اصل اساسی تشکیل دهنده انقلاب می بایست بیشترین تحلیل و تفسیر بر آن صورت گیرد و در کنار آن به موضوعاتی چون ریشه ها و بسترهای شکل گیری انقلاب ، تئوری و مبانی فکری انقلاب ، روش شناسی و جامعه شناسی انقلاب ، اهداف انقلاب ، مقصد انقلاب ، گروههای فعال و در گیر در پیروزی انقلاب ، علل سقوط رژیم پهلوی ، عوامل پیروزی انقلاب ، تآثیر انقلاب بر عرصه بین الملل ،  تآثیر انقلاب بر بیداری اسلامی ،آسیب شناسی انقلاب و صدها گزاره دیگر به تفصیل مورد توجه قرار گیرد تا شاید حق مطلب را بتوان در خصوص آن بعمل آورد .

bayrami

در این مطلب کوتاه قصد بر این است که ۹ نکته کوتاه از مسائل عمومی انقلاب اسلامی ایران را بعنوان انقلاب بزرگ قرن را بر روی صفحه نگارم ، باشد که مورد عنایت شما قرار گیرد .

الف ) سئوال این است که بـرای پـی بردن به حقیقت و ماهیت یک انقلاب و نهضتی چه مـعیاری وجـود دارد کـه انـسان از آن طریق به ماهیت آن انقلاب پی ببرد؟ مثلا ما از کجا بفهمیم که ماهیت انقلاب ملت ایران اسلامی است؟ یا غیر اسلامی؟ در جواب باید گفت : بـا تـوجه بـه چند امر در انقلاب ماهیت آن انقلاب شناخته می شود:
۱ – بررسی پیرامون افراد و گروههأی که بار نهضت و انقلاب را به دوش داشتند.
۲ – ریـشه یابی و ارزیـابی علل و عواملی که باعث ایجاد و پیشبرد آن انقلاب می شد.
۳ – مطالعه و بررسی درباره اهدافی که انقلاب تعقیب می نمود.
۴ – تحلیل نقش رهبری و تاکتیکهای بکار گرفته از ناحیه او.
۵ – بررسی شعارهأی که به انقلاب و نهضت حیات و حرکت می بخشید.
۶ – تـوجه بـه گـستردگی و فراگیر بودن نهضت از آن جهت که به یک طبقه و قشرخاصی تعلق نداشت یا به عکس وابسته به گروه خاص و قشر مخصوصی بود.
هـمه ایـنها مـی توانند پـرده از چهره انقلاب برداشته و ماهیت یک نـهضت را مـشخص نمایند و مـا با توجه به همین امور است که انقلاب ملت ایران را به رهبری امام خمینی(ره) اسلامی می دانیم.  {عباسعلی عمید زنجانی – برگرفته شده از کتاب انقلاب اسلامی و ریشه های آن}

ب‌)     به طور کلی می‌توان چند نوع برداشت از تئوری‌های انقلاب استنباط کرد.

۱) مبانی اقتصادی؛ یعنی انقلاب یک پدیده اجتماعی است که ریشه در اقتصاد دارد. که مارکس و الکس دوتوکویل در این طیف قرار دارند.

۲) انقلاب تحولی اجتماعی است که ناشی از عدم کارآیی اجتماعی است که ریشه در اقتصاد دارد. چالمرز جانسون از این جمله‌اند.

۳) انقلاب مبانی روانشناسانه دارد و بیش از آن‌که به عناصر سیاسی، اجتماعی اقتصادی بپردازد بر فرد و روان و نیازهای روانی رهبران او تکیه دارند. پارسونر و مرتون و… از این جمله افرادند.

۴) گروهی نیز انقلاب را پدیده‌ای صرفا سیاسی می‌پندارند. کسانی همچون لاک بر این باورند.

ظهور انقلاب اسلامی، در ایران و فروپاشی امپراتوری عظیم کمونیسم، دو واقعه مهم قرن حاضر، تئوری‌های موجود، درباره انقلاب را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. از سویی، پیش‌گویی مارکس و تئوری وی، نه تنها محقق نشد، بلکه عملا، خلاف آن نیز، به اثبات رسید و از سوی دیگر، انقلابی در ایران به منصه ظهور رسید که معیارها و تئوری‌های ارائه شده در زمینه انقلاب را زیر سؤال برد؛ چرا که متغیرهایی در این انقلاب، کارگر افتاد و عواملی در پیروزی آن دخالت داشت که از نظر اغلب تئوریسین‌ها مغفول مانده بود و بالاخره، این وقایع، به مثابه برگ بازنده‌ای برای لیبرالیسم و محافظه‌کاران محسوب می‌شود که مخالف هر نوع انقلاب و تغییراتی در سطح جامعه‌اند؛ زیرا اینان، همیشه حافظ وضع موجودند.

ج‌)      انقلاب اسلامی از نظر لغوی و اصطلاحی مفهوم روشنی است و آن عبارت از: تحول و دگرگونی در افراد و نهادهای اجتماعی به قصد الهی کردن و خداگونه نمودن جامعه است.

د)رهبری این انقلاب را مردی برعهده داشت که شخصیتش در مکتب فقه و فقاهت « فیضیه » شکل گرفته بود. فقیهی فرزانه , عارفی آگاه , فیلسوفی شجاع , ادیبی عمیق , مفسری بینا و سیاستمداری دانا بود. او سیاست و سیاستمداری را پیشه خود نمی دانست بلکه آن را وظیفه خود می دانست . کلامی جذاب و فکری پویا داشت . ذهن و زندگیش جامع علم و عمل بود هر آنچه را بر زبان می راند و به هر میزان که از مردم می خواست خود پیش و بیش از دیگران به آن عمل می کرد , اعتقادش چون صخره های سخت , و همتش به بلندای قله ها بود , چون شجره طیبه اندیشه اش از آبشخور فرهنگ قرآن سیراب می شد.از این رو مقام معظم رهبری با انگشت نهادن بر این مهم به همگان متذکر گردیده‌اند که انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) دو پدیده ‌انفکاک‌ناپذیرند و تحلیل انقلاب اسلامی بدون شناخت شخصیت رهبر بزرگ آن ممکن نیست.

ه)حضرت امام (ره) در سراسر دوران مبارزه هرگز هدف خود را در جغرافیای کشور ایران محدود نکرده بود، بلکه آن چه در پی آن بود، حاکمیّت اسلام در سراسر جهان و کوتاه کردن دست ابرقدرتها از همه کشورهای اسلامی بود. ایشان حرکت خود را در راستای قیام جهانی منجی موعود (عج) می‎دید و انقلاب اسلامی ایران را مقدمه‎ای برای انقلاب عظیم مهدوی ارزیابی می‎کرد و از همین رو تشکیل حکومت اسلامی در ایران، هیچ گاه باعث نمی‎شد که ایشان از حرکت باز ایستد و سایر ملل اسلامی را به فراموشی بسپارد.

و)انقلاب اسلامی در یکی از حساس‌ترین نقاط جهان همچون زلزله‌ای غیر مترقبه، اردوگاه آرام و بی‌دغدغه ‌استکبار را به‌شدت به لرزه درآورد با وقوع انقلاب اسلامی ایران برای اولین بار یک کشور مسلمان به طور موفقیت‌آمیزی قدرت‌های بزرگ غربی را به مبارزه طلبید و منافع مادی آن‌ها را با خطر جدی مواجه ساخت. از نظر سمبولیک، انقلاب ایران نخستین پیروزی مسلمین بر غرب از قرن ۱۶ میلادی به این طرف محسوب می‌شود. نکته‌ این‌جاست که اسلام عامل هدایت‌کننده ‌این انقلاب بوده و هیچ‌یک از ایسم‌های غربی، ناسیونالیسم، کاپیتالیسم، کمونیسم و سوسیالیسم در آن نقشی نداشتنداز این رو مقام معظم رهبری با انگشت نهادن بر این مهم به همگان متذکر گردیده‌اند که انقلاب اسلامی و امام خمینی(ره) دو پدیده ‌انفکاک‌ناپذیرند و تحلیل انقلاب اسلامی بدون شناخت شخصیت رهبر بزرگ آن ممکن نیست.

ز)در یک نگاه کلی، اصول و آئین زیر، نماد اساسی فلسفه سیاسی امام است؛ که به نحوی محتوای بنیادین انقلاب اسلامی و چارچوب عملی سیستم سیاسی – جمهوری اسلامی نیز به شمار می رود:
۱- حاکمیت قوانین الهی؛  ۲- حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و نقش بنیادین آنان در تمام امور کشور(از رهبری تا دهداری)؛
۳- رهبری فقیه عادل و عالم؛ ۴- اصل خدمت نه ریاست و سلطه؛ ۵- ابتناء و اتکای نظام سیاسی اسلامی به رای مردم؛
۶- لغو هرگونه امتیاز، انحصار و اشراف؛ ۷- نفی هرگونه استبداد، زور و دیکتاتوری؛ ۸- آزادی به عالی ترین و طبیعی ترین شکل؛
۹- منع هر گونه شخصیت محوری و بت سازی؛ ۱۰- رعایت حقوق همه مردم؛ ۱۱- نظارت مردم در تمام مراحل سیاسی و حضور واقعی مردم در تمام صحنه ها؛ ۱۲- تاکید بر اصل انتخاب و میزان بودن رای مردم؛ ۱۳- عدالت اجتماعی؛
۱۴- نفی و مقابله هرگونه سلطه طلبی و سلطه پذیری در بعد خارجی و داخلی؛ ۱۵- مبارزه با ظلم و ستم و استکبار؛
۱۶- تاکید برشناختن و شناساندن اسلام ناب محمدی (ص) و رد هرگونه تحجر، مقدس مآبی و نفی اسلام آمریکایی؛
۱۷- وحدت میان همه نسلها و قشرها و فرق؛ خصوصا دو مرکز مهم دانشگاه و حوزه.  (ابراهیم طالبی دارابی – برگرفته از فصلنامه علوم سیاسی، ش ۵)

ح) برای آسیب شناسی انقلاب باید به اصول بنیادین امام (ره) که همانا اصول هفتده گانه بالا می باشد اشاره نمود و باید اذعان داشت که به لطف و مدد الهی و عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عج) و هدایت نائب برحق امام راحل یعنی امام خامنه ای امروز انقلاب از بسیاری از این موارد سربلند بیرون آمده و لیکن در ابعادی چون اصل خدمت نه ریاست ،لغو هرگونه امتیاز، انحصار و اشراف ،منع هر گونه شخصیت محوری و بت سازی ،رعایت حقوق همه مردم ، نفی و مقابله هرگونه سلطه طلبی و سلطه پذیری در بعد خارجی و داخلی ،وحدت میان همه نسلها و قشرها و فرق؛ خصوصا دو مرکز مهم دانشگاه و حوزه نیاز به حرکتهای انقلابی بیشتر و قوی تری می باشد . در دهه چهارم انقلاب برخوردهای ریاست گونه عده ای و امتیاز طلبی آنان و بت سازی از برخی از افراد جزء آسیب ها و آفات انقلاب اسلامی محسوب می شود که بر حسب اتفاق همین افرادند که گاها” بدون شناخت عمیق از ذات انقلاب اسلامی و اندیشه های ناب امام خمینی (ره) و امام خامنه ای در مقابله هرگونه سلطه طلبی و سلطه پذیری در بعد خارجی از خود رفتارهایی بروز می دهند که در شآن ملت آزاده و کهن ایران اسلامی نمی باشد .

ت) در زمان کنونی و با توجه به ابعاد گسترده تهاجم دشمن علیه کیان جمهوری اسلامی ایران تنها راه برون رفت از شرایط موجود فقط تمسک به راهنمایی های معمار کبیر انقلاب و امام خامنه ای که همانا توجه ویژه به استحکام ساخت داخلی (درونی ) نظام است می باشد .والسلام

عباس بایرامی – کارشناش ارشد جغرافیای سیاسی

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
سید سجاد
خدا قوت حاج آقا...
عجبشیرنیوز
سلام خوشحال می شویم که مارا لینک فرمایید. در صورت اراده خبرمان کنید. با تشکر http://www.ajabshirnews.ir/
محمدرضاحاتمی
حاج آقا بایرامی درود برشما اگر محدود نخبگان آگاهی همچون شما دراین استان حضور نداشتندمعلوم نبود به حال این انقلاب تو این استان چی میومد
در حاشیه