سید رسول منفرد
یادداشت/سید رسول منفرد

جنایات آمریکا؛ بخش سانسور شده تاریخ گیلان!

با وجود جنایات بسیار آمریکا در قبال مردم گیلان، وقتی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در گیلان، از «آمریکا»، اسم برده می‌شود تنها به کلی گویی اکتفا می‌شود.

جنایات آمریکا؛ بخش سانسور شده تاریخ گیلان!

به گزارش ۸دی، سید رسول منفرد در یادداشتی نوشت: شهید مازیارسبزعلی زاده، باغبان فومنی حرم امام خمینی (ره)، یکی از دهها قربانی بی‌گناه حملات تروریستی داعش در تهران و آخرین شهید گیلان است. داعش، یکی از گروه‌های تکفیری جدیدالتأسیس در دهه اخیر است. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا، در کتاب خاطراتش، گزینه‌ های دشوار، اعتراف کرد که همچون القاعده، داعش نیر ابتدا توسط خود آمریکا ایجاد شده است.

داعش آمریکایی، یکی از شعارهای مردم در مراسم تشییع شهدای ترور ۱۷ خرداد، از جمله شهید سبزعلی‌زاده بود. شهید سبزعلی‌زاده، اکنون نمادی روشن از جنایات آمریکا علیهمردم گیلان است. اما آیا جنایات آمریکا در قبال مردم غیرنظامی گیلان، به همین مورد محدود می‌شود؟ در اینجا به چند مورد از تجربیات مردم گیلان، اشاره می‌شود.

سال قبل، ۱۳۹۵، در جریان حمله داعش به نیروگاهی در کرکوک عراق، یک مهندس ماسالی به نام قاسم قویدل، به شهادت رسید و شهید «جهاد اقتصادی» لقب گرفت، ولی نحوه و علت شهادت و عاملان شهادت او کمتر طرح شد و حتی روی مزار ایشان نیز اسمی از «داعش آمریکایی» برده نشد.

در دوران دفاع مقدس، آمریکا با حمایت اطلاعاتی، تسلیحاتی و مالی از صدام، به طور غیرمستقیم، در بمباران شهرهای گیلان و کشتار رزمندگان گیلانی نقش داشت. اما در سالهای پایانی جنگ، آمریکا در خلیج فارس مستقیماً وارد جنگ با ایران شد. در یکی از این رویارویی‌ها، ناوچه جوشن نیروی دریایی ارتش، به دفاع پرداخت. طی این درگیری که با ساقط شدن یک هواپیمای جنگی آمریکا همراه شد، ۱۱ نفر از جمله شهید اصغر قلندری از بندر انزلی، به شهادت رسیدند.

سال‌های نخست دهه ۶۰، یادآور جولان سازمان مجاهدین خلق و ترور ۱۷ هزار نفر از مردم ایران است. سازمان مجاهدین، همواره مورد حمایت علنی ایالات متحده قرار داشته است. بسیاری از کسانی که در اهداف این گروهک، مردم عادی بودند. از معلم و بقال گرفته تا پاسدار و بخشدار و استاندار. تنها به عنوان نمونه، یکبار که نیروهای انقلاب گیلان توانسته بودند در بین منافقان نفوذ کنند، یکی از آن‌ها اعتراف کرده بود یک چوپان و دو پسرش را در شهرستان رضوانشهر ترور کرده است.

پیش از انقلاب و در جریان سفر نیکسون، رییس جمهور وقت آمریکا، دانشجویان دانشگاه تهران دست به اعتراض زدند و تعدادی از آنها، از جمله یکی از دانشجویان اهل صومعه سرا، به جرم اعتراض به آمریکا، توسط شاهی که با کودتای آمریکایی به تخت بازگشته بود زندانی شد.

این‌، تنها بخشی از جنایات آمریکا علیه مردم گیلان هستند. اگر مجالی بود حتماً نمونه‌های بزرگتر و مهمتری از این دست در تاریخ گیلان یافتنی می‌شد. آمریکا در ایران، ۵۰ هزار مستشار داشته است که مردم با آنها سروکار داشتند، اما پیدا کردن حتی یک خاطره از آن‌ها نیز آسان نیست. این در حالی است که وقتی در فعالیت‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای در گیلان، از «آمریکا»، اسم برده می‌شود تنها به کلی گویی اکتفا می‌شود. در آموزش و پرورش، صدا و سیمای استانی، نهادهای متولی تاریخ‌نگاری، مجموعه‌های مردمی، نماز جمعه‌ها، حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها و…، یکی بدتر از دیگری، تقریباً به‌طور کامل، این سرفصل مسکوت مانده است. در کل گیلان، یک نماد تاریخی پیدا نمی‌شود که در آن، جنایات آمریکا علیه مردم گیلان دیده شود. در این شرایط، چه توقعی است غیر از اینکه احساسات منفی افکار عمومی مردم گیلان نسبت به آمریکا، بسیار خفیف‌تر از چیزی باشد که باید؟ آن‌ها چیزی غیر از کلی‌گویی‌های بی‌مصداق ندیده‌اند، اما مثلا از مشکلات و کاستی‌ها و ناکارآمدی‌ برخی اجزای جمهوری اسلامی، هر روز در رسانه‌ها می‌شنوند یا به عین می‌بینند.
حالا هر چقدر هم که می‌خواهیم در نماز جمعه و ۲۲ بهمن، به درستی، «مرگ بر آمریکا» بگوییم. گفتن کافی نیست، جنایات آمریکا را باید به جوانان گیلانی نشان داد.

شهادت باغبان گیلانی به‌دست داعش، اگر چه ما را متأثر و در عین حال، سربلند کرد، اما اگر از این تأثر و فخر، برای غفلت‌زدایی بهره نبریم و به بیداری نرسیم باید بیش از گذشته شاهد ریخته شدن خون بی‌گناه گیلانی‌ها باشیم. از امروز، باید یک سرفصل مهم از مأموریتهای مجموعه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، اکتشاف، استخراج و استحصال تاریخ جنایات آمریکا در گیلان باشد. در عین حال، باید برای مقاومت مسئولان و نهادهای رسمی و فرهنگی‌های فرنگی، در مقابل این رویکرد، آماده بود.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه