روز شمار تاریخ گیلان، 20 خرداد؛

جشن اهدای تمثال امام علی(ع) به رضاخان در انزلی و رشت! / درگذشت آیت الله امینیان

در چنین روزی، جشن‌های اهدای تمثال علی(ع) به رضاخان در شهرهای انزلی و رشت با نمایش پرواز یک هواپیمای خریداری شده برگزار شد.

جشن اهدای تمثال امام علی(ع) به رضاخان در انزلی و رشت! / درگذشت آیت الله امینیان

به گزارش ۸دی، ۲۰ خرداد ماه ۱۲۹۶ شمسی، روزنامه «جنگل» که ارگان رسمی نهضت جنگل بود انتشار خود را آغاز کرد. این روزنامه، نشریه ای سنگی، حاوی افکار و عملیات جنگلی ها که هفته ای یک بار در کسما چاپ می یافت و در سطح کشور عرضه می شد. (۹ شعبان ۱۳۳۵ ق)(۱)

۲۰ خرداد ۱۳۰۳ شمسی، صلحیه آستارا با بنگاه سانترسایوز کشمکش پیدا کرد. به گزارش رئیس نظامیان آستارا، بنگاه تجاری سانترسایوز آستارا به پرداخت ١٨٠ تومان وجه توسط صلحیه آستارا محکوم شده، اما از پرداخت آن استنکاف میورزد. صلحیه نیز در مقابل، انبار این شرکت را گشوده، نُه لنگه شکر آن را توقیف کرد. سانترسایوز نیز با بزرگنمایی وانمود کرد که انبارش غارت شده، شکایت به مقامات آستارا و اردبیل برده است. عبد الله طهماسبی، امیرلشکر شمال غرب، امروز با ارسال این خبر، پیشنهاد کرد «بین مأمورین صلحیه و تجارت خانه سانترسایوز را در صورت امکان دوستانه اصلاح دهند.»(۲)

۲۰ خرداد ماه ۱۳۰۳ شمسی،  نمایش پرواز در آسمان انزلی برای جشن اهدای تمثال امام علی(ع) به رضاخان برگزار شد. یک هواپیمای خریداری شده ایرانی در آسمان انزلی پرواز کرد. مناسبت این اقدام، «جشن اعطای تمثال حضرت امیر مؤمنان(ع)» به رضا خان بود. این هواپیما سپس قصد رشت کرد تا در جشن آن جا نیز شرکت کند و نمایش دهد. اما به واسطه مه غلیظ هوا، راه خود را گم کرده، به طرف فومن رفت ولی در ن هایت موفق شد به انزلی بازگردد.(۳)

۲۰ خرداد ماه ۱۳۶۴ شمسی، شهید فرهاد جوانبخت کلیدبری صومعه سرا در ایلام به شهادت رسید. وی ۱۷ فروردین ماه ۱۳۴۴ در روستای کلیدبر صومعه سرا متولد شده بود و در هنگام شهادت عضو گردان پدافند هوایی تهران بود و پیکر مطهرش در گزار شهید طاهرگوراب صومعه سرا تدفین شد.

۲۰ خرداد ماه ۱۳۶۷ شمسی، شهید سید صابر همیشگی در منطقه سومار به شهادت رسید. شهید سید مهدی صابر همیشگی ۱۵ مرداد ماه ۱۳۴۶ در روستای سیاهکوچه  از توابع آستانه اشرفیه متولد شده بود.

۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۴ شمسی، آیت الله محمدعلی امینیان درگذشت. آیت الله امینیان پیش از ظهر چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ در سن ۸۹ سالگی، به دلیل کهولت سن و عارضه قلبی در آستانه اشرفیه دار فانی را وداع گفت. ایشان امام جمعه آستانه اشرفیه و نماینده خبرگان گیلان و پدر شهید محمدتقی امینیان بود. حسن روحانی رئیس جمهور، آیت‌الله العظمی نوری همدانی از مراجع تقلید، آیت الله صادق آملی‌لاریجانی رئیس قوه قضائیه،‌آیت‌الله محمد یزدی رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری رئیس حوزه‌های علمیه و سایر شخصیت‌های کشوری در پیام‌های جداگانه‌ای، درگذشت آیت‌الله محمدعلی امینیان را تسلیت گفتند. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای چنین پیامی صادر کردند: «بسمه تعالی. درگذشت روحانی عالیقدر مرحوم حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای امینیان، نماینده گیلان در مجلس خبرگان و امام جمعه‌ی فاضل و خدوم آستانه‌ی اشرفیه را به مردم وفادار و عزیز آن خطه‌ی ارزشمند و به همه‌ی ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و جامعه‌ی علمی گیلان و به طور ویژه به خاندان محترم و بازماندگان گرامی ایشان تسلیت می‌گویم. وزانت علمی و آراستگی اخلاقی و متانت و ادب رفتاری در آن روحانیِ محبوب سرمایه‌ای معنوی برای گیلان بود و فقدان آن خلائی است که به توفیق الهی و به همّت دانشوران باید جبران شود ان‌شاءالله. رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت می‌نمایم. سیدعلی خامنه‌ای. ۲۲ خرداد ۱۳۹۴٫» (۴)

 

….

پی نوشت:

۱- رنگ ایمان

۲- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۱۲۷؛ اسناد مؤسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی، س ١٣٠٣، پ ۴، صص ١٩١ تا ١٩۴.

۳- فراهانی، حسن؛ روز شمار تاریخ معاصر ایران، جلد۴، ص ۱۲۷؛ روزنامه ایران، شم ١۶١٧، ص ٣.

۴- رنگ ایمان

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه