عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفتگو با 8دی:

سعودی ها دچار بحران مشروعیت و هویت شده اند/ عامل حمایت بسیاری از اعمال تروریستی سعودی ها هستند

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان گفت: عامل حمایت بسیاری از اعمال تروریستی در منطقه حمایت های پولی و مالی سعودی ها است.

سعودی ها دچار بحران مشروعیت و هویت شده اند/ عامل حمایت بسیاری از اعمال تروریستی سعودی ها هستند

رضا سیمبر در گفتگو با خبرنگار ۸دی، در تشریح رابطه حمله تروریستی تهران و ارتباط آن با دسیسه ها و تفکرات ضد ایرانی سعودی ها اظهار داشت: متاسفانه دولت سعودی که خودش از حامیان اصلی تروریست در منطقه محسوب می شود، بسیاری از اعمال تروریستی که در منطقه وجود دارد با هدایت و سازماندهی سعودی ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه سعودی ها از تروریست ها حمایت مالی و پولی می کنند، افزود: مشکل سعودی ها دو بحران هویت و مشروعیت است که در واقع نظام مردمی ایران همیشه بعنوان یک رقیب برایشان محسوب می شود و پیوسته با ما به صورت خصمانه برخورد می کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه سعودی ها معتقدند با نگاه خصمانه خود می توانند نظام جمهوری اسلامی را تضعیف کنند، گفت: برای همین است که دولت سعودی از یک خود شکنندگی داخلی و شکستگی از درون رنج می برد.

رئیس اسبق دانشگاه آزاد گیلان اظهار کرد: دلیل رفتار خصمانه سعودی ها با ایران به این جهت است که نظام حاکم در کشورشان نظام مردم سالار نیست و نظام ایران را بعنوان نظام رقیب خود قلمداد می کند.

مدیر گروه علوم سیاسی و روابط بین الملل دانشگاه گیلان با اشاره به رابطه تیره و تار عربستان با قطر در روزهای اخیر، بیان داشت: سعودی ها متاسفانه در تکاپوی غلبه بر منطقه هستند و اکنون رابطه آنها با قطر نیز دال بر این است که جز خودشان مایل نیستند کسی را در منطقه ببینند.

سیمبر با اذعان بر این مهم که سعودی ها دل خود را به حمایت های آمریکایی ها خوش کرده اند و همچنین دل خوش به نفوذی که آنها در تحولات منطقه ای خلیج فارس و خاورمیانه دارند، متذکر شد: دیر یا زود عربستان با روند غیر مشروع و خودشکنندگی که در درون رنج می برند یقینا روزی از هم خواهد پاشید مگر اینکه به نوعی سر عقل بیاید و بتواند اوضاع حاکم در منطقه را مدیریت بحران کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه سعودی ها ایران را بعنوان رقیب خود می بینند و یقینا حوادث تروریستی که در ایران رخ داده برای آنها به ظاهر بنا بر ظن خود عامل خوشحالی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: ایران دارای پارامترهای قدرتی زیادی است و به این راحتی از این حرکت هایی به فرموده مقام معظم رهبری “ترقی بازی ها” هیچ هراسی به دل خود راه نمی دهد.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه