اندیشمند آزاده‌ و اهل سنت عرب:

وهابیت داعشی ربطی به سنت پیامبر (ص) ندارد / وهابیان داعشی به دروغ مدعی پیروی از سنت پیامبر (ص) هستند

اندیشمند اهل سنت آزاده‌ی عرب در یادداشتی کوتاه از عموم مسلمانان (به طور مشخص از وهابیت سعودی و داعش) خواست که خود را سُنّی و پیرو سُنّت پیامبر(ص) قلمداد نکنند.

وهابیت داعشی ربطی به سنت پیامبر (ص) ندارد / وهابیان داعشی به دروغ مدعی پیروی از سنت پیامبر (ص) هستند

به گزارش ۸دی،  علامه حسن فرحان مالکی (اندیشمند آزاده‌ی عرب) در یادداشتی کوتاه از عموم مسلمانان (به طور مشخص از وهابیت سعودی و داعش) خواست که خود را سُنّی و پیرو سُنّت پیامبر(ص) قلمداد نکنند. علامه مالکی که خود در جوانی پیرو فرقه وهابیت بوده و طی دهه های اخیر تغییر رویه داده و به سرسخت ترین منتقدِ این فرقه تبدیل شده است در پی آنست که تلنگری به جوانهای مغرور و پرمدعای وهابی بزند تا دستکم جنایات خود را به عنوان «سنت پیامبر اسلام(ص) » وانمود نکنند و در مسیر توبه گام بردارند.

ترجمه کامل یادداشت علامه مالکی که توسط اسلام ملکی معاف کارشناس علوم قرآنی و حدیث دانشگاه تهران ترجمه شده است به شرح زیر می باشد:

ادعاهای ناشی از جهل؛ ادعا نکن که پیرو سنت محمد (ص) هستی!

(وهابی با افتخار) می گوید: «بحمدالله من پیرو سنت محمد (ص) هستم … الخ»!! این ادعا بیش از همه ی ادعاها ناشی از جهل و تکبّر است. تو کیستی که پیرو سنت محمد باشی؟! خودستایی تا کجا؟! آیا تو «سنت محمد» را می شناسی که پیرو آن باشی؟! آیا می دانی که محمد (ص) در حرف و عملِ خود صادق بود و در همه حال خدا را به یاد داشت و شبها به عبادت بر می خاست و جز از خدا از کسی هراس نداشت؟ آیا تو نیز چنین هستی؟!

نه من و نه تو پیرو سنت محمد (ص) نیستیم. سنت محمد (ص) والاتر ، پاکیزه تر و بابرکت تر از دروغ ، تبهکاری ، تکبّر و رفتارِ نفرت انگیز ماست. بگو: «امیدوارم تا حدی از سنت محمد (ص) بهره برده باشم». متواضع باش!
آری شاید ما نیز در گذشته سخنِ این متکبرانِ جاهل را تکرار می کردیم و مدعی بودیم که «پیرو سنت محمد(ص)» هستیم. اما دیگر هرگز چنین نخواهیم کرد بلکه تنها به «شناختنِ سنت محمد(ص)» و «عمل به آن» فرا می خوانیم و اعتراف داریم که بسیار بسیار فروتر از آن هستیم.
من خود اعتراف می کنم که «پیرو سنت محمد (ص) نیستم و جز به اندکی از سنت او عمل نمی کنم». کس دیگری هم نمی شناسم که پیرو سنت محمد (ص) باشد. فاصله از زمین تا آسمان است! برآشفته نشوید! آرام باشید! «خودستایی» نوعی شرک است و خداوند ، خودستایان را به عذاب دردناک وعده داده است. فروتنی کنید! بگویید: «ما گنهکار و ستمکاریم ، نه پیرو قرآن و نه پیرو سنتیم. هرگز چنین نبوده ایم و نیستیم بلکه ما همان مصیبتی هستیم که قرآن و سنت گرفتارِ آن شده است». خودتان را (با این آیه) ارزیابی کنید:

« لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَ یُحِبُّونَ أَنْ یُحْمَدُوا بِمَا لَمْ یَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَهٍ مِنَ الْعَذَابِ وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ » (سوره آل عمران ؛ آیه ۱۸۸)

ترجمه: « هرگز گمان مکن کسانی که به کارِ (زشتِ) خود دلخوشند، و دوست دارند در برابرِ کار (نیکى) که نکرده اند ستایش شوند، از عذاب (الهى) در امان هستند! (بلکه) براى آنها، عذاب دردناکى است! »

هم آن فردِ سُنّی که دوست دارد بخاطر پیروی از سنت محمد (ص) از او تمجید شود و هم آن شیعه ای که مایل است بخاطر پیروی از مرام اهل بیت از او تعریف کنند چه بسا مصداق این آیه باشند. پس تواضع داشته باشید و خودستایی نکنید! خداوند «خودستایی» را در کنار «شِرک» یاد کرده است بنابراین بشنو و فروتن باش و بدان که از سنت محمد (ص) دور هستی زیرا سنت، دانش و عملکردِ محمد (ص) ، منطبق بر قرآن بود و تنها از آنچه به او وحی می شد پیروی می کرد.

‏اما ای کسانی که فریب ادعاها را می خورید! درباره «خوستایی» نیز (سخن خدا را) بشنوید:

« إِنَّ اللَّهَ لَا یَغْفِرُ أَنْ یُشْرَکَ بِهِ وَ یَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِکَ لِمَنْ یَشَاءُ  وَ مَنْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِیمًا (۴۸) أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ یُزَکُّونَ أَنْفُسَهُمْ بَلِ اللَّهُ یُزَکِّی مَنْ یَشَاءُ وَ لَا یُظْلَمُونَ فَتِیلًا (۴۹) اُنْظُرْ کَیْفَ یَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْکَذِبَ وَ کَفَى بِهِ إِثْمًا مُبِینًا (۵۰( (نساء؛ ۴۸ تا ۵۰)

ترجمه:

«مسلّماً خداوند، این را که به او شرک ورزیده شود نمى‏‌بخشاید ولی (گناهانِ) کوچکتر از آن را براى هر که بخواهد (و شایسته بداند) مى‏ بخشاید، و هر کس برای خدا شریک و همتا قرار دهد، به یقین گناهى بزرگ برساخته است. (۴۸) آیا ندیدى کسانى را که خودستایى مى‌کنند؟! (این خودستاییها، بى ‏ارزش است زیرا بشر را نرسد که خودستایى کند) بلکه تنها خداست که هر که را بخواهد به پاکى مى‏‌ستاید و کمترین ستمى به آنان نخواهد شد. (۴۹) ببین چگونه به خدا دروغ مى‏ بندند! و همین کافى است که گناهى آشکار به شمار آید (۵۰)(سوره نساء؛ آیا ۴۸ تا ۵۰)

{ای وهابیِ داعشی!} ای دروغگوی فریب خورده! خودستایی مکن! ای قاتلِ ملعون! خودستایی مکن! ای گناهکار فاجر! خودستایی مکن! خودت و ادعاهایت و پلیدی‌ات را به سنت محمد (ص) نچسبان!

ای دروغگوی متکبر، ظالم و نفرین شده! تو پیرو سنت محمد (ص) نیستی. دروغ می‌گویی! ساکت شو! تو دقیقا همان کسی هستی که سنت محمد (ص) را نابود کرده، زشت جلوه داده و آن را وسیله‌ای برای گمراه کردن مردم قرار داده تا با آن بهایی اندک به دست بیاورد! تو دشمن محمد (ص) هستی!

محمد – که صلوات و سلام خدا بر او و آلش باشد – مثل تو نبود که دروغ بگوید، تکبّر بورزد، کشتار کند، نادانی بورزد و تبهکاری کند. پس نگو که پیرو سنت او هستی. ساکت شو که دروغ می گویی!

محمد – که صلوات و سلام خدا بر او و آلش باشد – با ما فرق داشت. درنگ کنید! ما(سَلَفی ها) با سنت او دشمنی داریم. ما با مهربانی او دشمنی داریم. ما با انصاف و دادگریِ او دشمنی داریم. ما با صبر و شکیباییِ او دشمنی داریم. ماییم که به او دروغ بسته‌ایم و با دستاویز قرار دادن نام او کاسبی به راه انداخته‌ایم و ستم‌ها کرده‌ایم.

محمد یعنی درستکاری، نیکی، احسان، صداقت، عدل و داد، مهربانی، نور و روشنایی و یادِ خداوند ولی ما (سَلَفی ها) عملکردمان محروم کردنِ مردم از حقوقشان، دروغ، ظلم، خشونت، ظلمت و غفلت بوده است پس چگونه می توانیم مدعی شویم که پیرو سنت اوییم؟!! براستی که ما چقدر دروغگوییم!

بنابراین اگر کسی گفت آیا پیرو کتاب خدا و سنت رسول الله (ص) هستی؟ در پاسخ متواضع باش و بگو: پناه می برم به خدا که بخواهم ادعای پیروی از کتاب خدا و سنت پیامبر(ص) را داشته باشم بلکه تنها امیدوارم که از بخشی از تعالیم قرآن و سنت بهره برده باشم. بگو: چه کسی می تواند (به راستی و به طور کامل) پیرو قرآن و سنت باشد؟! کیست که سنت رسول الله(ص) را در زمینه صداقت ، عدالت ، صفا ، مهربانی و نورانیت عمل کند؟! نه! به خدا سوگند هرگز چنین نیستم و خودستایی نمی کنم.

به همه کسانی که به تو علاقه دارند، برایت احترام قائلند و به تو حُسن ظن دارند بگو: من فروتر از آنم که تصور می کنی! من گنهکار و جاهلم. من محتاج لطف ، عفو ، هدایت ، ارشاد و توفیق خداوندم. فروتن باش! خودستایی مکن که اعتراف به گناهان راهی به سوی مغفرت و بخشایش خداوند است:
« وَ آخرُونَ اعْترفُوا بِذُنُوبِهِمْ خلطُوا عَمَلًا صالحًا وَ آخَرَ سیِّئًا عَسى اللَّهُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْهِمْ … »(سوره ص؛ آیه ۹۰)

ترجمه: « و گروهى دیگر، به گناهان خود اعتراف کردند ، (که) کار خوب و بد را به هم آمیخته اند ، امید است خدا توبه آنان را بپذیرد … »

خلاصه کلام اینست که نگو «من پیرو سنت محمد(ص) هستم» زیرا در اینصورت دروغگو خواهی شد. سنت محمد(ص) بسیار والاست و دقیقا بر عکس رفتارهای ماست. سنت محمد یعنی همان «اهداف قرآن» که ما از آن بی خبر هستیم و با آن می ستیزیم. بنابراین بگو: «من گنهکارم» و بس.

برای دیدن متن اصلی و عربی این یادداشت روی اینجا کلیک کنید.

نظرات

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط پایگاه خبری تحلیلی 8دی در وبسایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد، منتشر نخواهد شد.
در حاشیه